LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] financieringsbeding

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
wil-M

financieringsbeding

Ongelezen bericht door wil-M »

Hebben een koopovereenkomst getekend met een financieringsbeding.We kunnen de hyptheek niet rond krijgen en hebben hiervan 3 bewijsstukken van hypotheekverstrekkers naar de verkopende partij(vastgoedmakelaar) gestuurd.
Deze beweert echter dat hij zondermeer een financiering voor ons rond kan krijgen. Kan hij ons hiertoe dwingen? Wij willen nu het liefst door middel van het financieringsbeding het koopcontract beëindigen hebben.

Sjors_B

Re: financieringsbeding

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Heeft dat vastgoedmakelaartje dan inzicht gehad in uw finacieën ? Zo nee dan lult ie dus uit zijn nek.
Als u 3 afwijzingen heeft van drie banken dan hebt u er alles aan gedaan en is in mijn ogen het beding geldig en kunt u er vanaf.
Dat dit voor de verkoper en makelaar sneu is moge duidelijk zijn, maar daar zijn deze bedingen nou eenmaal opgenomen in een koop contract.

Volgens mij hoef je ook niet mee te werken aan de bijklussende vastgoedmakelaar als hypoteker.

Bosjesman

Ongelezen bericht door Bosjesman »

het lijkt mij ook niet. Ontbinden kan met drie afwijzingen en die heb je, dus jammer voor de verkoper, maar het is zo. (en elke financiering is rondte krijgen, als je maar genoeg rente betaald)

wil-M

Dank aan beide reageerders! Jullie reacties stelden ons enigzins gerust.
We hebben inmiddels ook nog navraag gedaan bij Ver. Eigen Huis en zij kwamen met een antwoord van gelijke strekking.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Een verkoper (of zijn makelaar) mag een beroep op de ontbindende voorwaarde afwijzen! Als koper moet je je namelijk wel voldoende inspannen om een financiering te krijgen. Let op: dat is iets anders dan een passende financiering!

Een passende financiering is namelijk een hypotheek met de meest lage maandlasten, maar daar hoeft de verkoper geen genoegen mee te nemen. Tenzij er duidelijk in de ontbindende voorwaarde staat dat er een maximale maandlast aan de lening mag zitten, heb je daar dus een probleem.

3 Afwijzingen krijgen is namelijk niet zo moeilijk. Het komt voor, ik zeg dus niet dat Will-m dat gedaan heeft, dat mensen spijt krijgen en dan maar een te laag of slechts 1 inkomen of gewoon te weinig gegevens opgeven richting een bank en dan volgt al snel een afwijzing.

Wel jammer om weer eens te lezen dat Ver. Eigen Huis en Muis vooral meepraat met de vraagsteller, maar niet met een juist/volledig juridisch antwoord komt.

wil-M

Ik heb VEH natuurlijk wel eerst duidelijk gemaakt dat het om een eerlijke en complete aanvraag ging bij drie gerenommeerde banken.
Maar het kan toch ook niet zo zijn dat een verkoper de gehele financiële situatie van de koper kan doorlichten? Laat staan dat hij de koper kan dwingen met een of andere dubieuze hypotheekverstrekker in zee te gaan?!
Waartoe dient dat artikel 6 dan nog?
De banken hebben ook een zorgplicht. Ze spreken hiermee uit dat een financiering vanuit hun oogpunt onverantwoord is en daar ga ik in mee.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Nogmaals: het staat en valt met de onderhandelbare redactie van de ontbindende voorwaarde. Staat daarin dat u kunt ontbinden als geen financiering kunt krijgen, dan hebt u een probleem en mag de verkoper proberen om voor u een financiering te regelen. Of dat vervolgens u bij een een dubieuze bank is brengt (zelfs Fortis en ABN waren dat onlangs nog) lijkt me stug. De op de Nederlandse markt werkende geldverstrekkers zijn niet zo zeer dubieus. Het kan wel zijn dat hun (rente-)voorwaarden niet uw 1e keus zouden zijn.

Staat er in de ontbindende voorwaarde duidelijk dat het u een lening gaat met een maximummaandlast of een maximaal rente-percentage (ook die redactie's komen voor), dan had u een poot om op te staan. Staat dat er niet, dan zult u ook genoegen moeten nemen met in uw ogen mindere voorwaarden.

Uw argument dat u zich vasthoudt aan het oordeel van 3 banken zal niet steekhoudend zijn. Iedere bank mag zijn eigen acceptatievoorwaarden er op na houden. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat u alleen mag lenen als u bepaald bedrag op een rekening hebt staan bij die bank of een bepaald minimum inkomen hebben (denk aan de voorwaarden van bijvoorbeeld Van Lanschot Bankiers). Er zijn banken die strenger zijn en ook banken die minder streng zijn.....

Gesloten