Allen,
kan iemand mij zeggen hoe ik dit aan moet pakken:
1 nov een woning gekocht via een makelaar. Tijdens de inspectie zag ik een prop kranten in de mechanische afvoer. Dat was, aldus de vorige eigenaar, omdat het heel soms wat onaangenaam rook.
Na enige tijd kwamen wij er achter dat bij gebruik van de wastafel op zolder (met lange afvoerpijpen) er een enorme stank uit de hoek kwam waar de afvoer is aangesloten (ook de cv ketel). Dat was dus ws de omschreven geur en die heeft m.i. helemaal niks met de mechanische afvoer te maken. De wastafel gebruiken we niet want de stank is heel erg. Wat kunnen wij hier aan doen richting de verkoper? De makelaar was er overigens bij en die zei verder niks.
Na enkele maanden bleek het garagedak heel slecht te zijn. Tijdens de inspectie is hierover niet gesproken. Niet gevraagd en ook niet genoemd dus. Er is naar gekeken en de dakdekker gaf aan dat het dak heel slecht was, dat het al eens amateuristisch was gemaakt en dat alles vervangen moet worden. Kan op zich kloppen want het zou wel eens (gedeeltelijk) de dakbedekking van 1986 kunnen zijn. Kan ik hier wat mee richting verkoper?
Als ik een klacht in wil dienen over bovenstaande, moet dat via de makelaar of naar de vorige eigenaars?
BVD voor enige reacties
Gr,
Rene
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gebreken bij koop bestaand woning
-
Re: Gebreken bij koop bestaand woning
De verkoper heeft u gemeld dat het soms stonk, dan had u verder moeten zoeken (onderzoeksplicht voor de koper)
Als het dak is bekeken en de staat zichtbaar was ten tijde van de koop is het voor uw rekening.
Als het dak is bekeken en de staat zichtbaar was ten tijde van de koop is het voor uw rekening.
Als de verkoper het wist en had kunnen weten, dan kunt u hem daar op aanspreken, maar in deze gevallen blijft het nogal eens een grijs gebied. Het is niet altijd te bewijzen dat hij er weet van had. Ook de koper heeft een onderzoeksplicht.
Verbazend is altijd dat weinig kopers bij de aankoop van een woning een makelaar of bouwkundige inschakelen. Altijd doen, voorkomt een hoop ellende.
Verbazend is altijd dat weinig kopers bij de aankoop van een woning een makelaar of bouwkundige inschakelen. Altijd doen, voorkomt een hoop ellende.
-
Dank voor je reactie.
Veel mensen doen dat niet, omdat ze liever dat geld besteden aan het huis denk ik. Tja, het risico spreekt ook voor zich. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen seconde aan gedacht heb (en het huis is verder ook tiptop in orde, dus dat scheelt ook wel).
Mbt de vraag: gezien het feit dat het dak al eens gerepareerd is, is de staat waarin het zich bevindt dan toch ook bekend, neem ik aan?
Veel mensen doen dat niet, omdat ze liever dat geld besteden aan het huis denk ik. Tja, het risico spreekt ook voor zich. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen seconde aan gedacht heb (en het huis is verder ook tiptop in orde, dus dat scheelt ook wel).
Mbt de vraag: gezien het feit dat het dak al eens gerepareerd is, is de staat waarin het zich bevindt dan toch ook bekend, neem ik aan?
-
MBT de stank:
ik heb ernaar gevraagd, maar de verkoper zei dat er niets aan de hand was. Dat het ene link had met de afvoer was helemaal niet bekend en kwam bij ons pas aan het licht na gebruik van de wastafel op zolder.
ik heb ernaar gevraagd, maar de verkoper zei dat er niets aan de hand was. Dat het ene link had met de afvoer was helemaal niet bekend en kwam bij ons pas aan het licht na gebruik van de wastafel op zolder.
mondeling is nooit bewijsbaar, en antwoorden van makelaar?
die woonde er niet, dus later een mail, en het antwoord is dan zwart op wit, en sta je sterker, dus achteraf vragen en wachten op antwoorden, ook of platte daken nog goed zijn, en afhankelijk van antwoord dan bieden, en een goed dak is iets anders als nu nog niet lek!
Dus goed lezen, want dan sta je sterker bij claims.
die woonde er niet, dus later een mail, en het antwoord is dan zwart op wit, en sta je sterker, dus achteraf vragen en wachten op antwoorden, ook of platte daken nog goed zijn, en afhankelijk van antwoord dan bieden, en een goed dak is iets anders als nu nog niet lek!
Dus goed lezen, want dan sta je sterker bij claims.