LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] hoe hoog mag een boete zijn?
hoe hoog mag een boete zijn?
Goedendag,
wij huren een woning en betalen elke maand een voorschot aan gas water en licht, 1 keer per jaar is de afrekening dit gaat via de makelaar, zo wil de eigenaar van de woning het. In eerste instantie kreeg ik een afrekening die niet klopte daar de makelaar andere prijzen aanhield dan dat de eigenaar en wij afgesproken hadden in het huurcontract. Na terechtwijzing de juiste afrekening gekregen. Een kleine 800,-. Afgesproken met de makelaar om dit in 3 termijnen te doen. Nu kreeg ik echter een mail met de vraag of ik deze betaalregeling wil ondertekenen, dit wil ik wel maar er staat 1 ding in waar ik mijn vraagtekens bij heb. Ik zal het even hier plaatsen.
Bij ingebrekestelling is hij/zij een boete verschuldigd worden van 10% van
het openstaande bedrag, dit geldt voor iedere dag dat de betaling te laat is. In drie
termijnen zal het totale bedrag worden voldaan:
Mijn vraag is dit reeel 10% per dag?? Ik kan hier nergens iets over vinden en hoop dat 1 van u hier een antwoord op weet.
wij huren een woning en betalen elke maand een voorschot aan gas water en licht, 1 keer per jaar is de afrekening dit gaat via de makelaar, zo wil de eigenaar van de woning het. In eerste instantie kreeg ik een afrekening die niet klopte daar de makelaar andere prijzen aanhield dan dat de eigenaar en wij afgesproken hadden in het huurcontract. Na terechtwijzing de juiste afrekening gekregen. Een kleine 800,-. Afgesproken met de makelaar om dit in 3 termijnen te doen. Nu kreeg ik echter een mail met de vraag of ik deze betaalregeling wil ondertekenen, dit wil ik wel maar er staat 1 ding in waar ik mijn vraagtekens bij heb. Ik zal het even hier plaatsen.
het openstaande bedrag, dit geldt voor iedere dag dat de betaling te laat is. In drie
Mijn vraag is dit reeel 10% per dag?? Ik kan hier nergens iets over vinden en hoop dat 1 van u hier een antwoord op weet.
-
Re: hoe hoog mag een boete zijn?
Een rechter zou er gehakt mee maken, als het 10% per dag is. Zit je in een maand al op 300%.
Dit heet woeker maar ik begrijp de makelaar ook wel.
Men kan niet zomaar alles in een contract zetten, dat is ten allen tijde ondergeschikt aan de Nederlandse wetgeving. Die 10% is een woekertarief, en lijkt op percentages die van die "loan sharks" in matige maffiafilms eisen. Probleem is alleen dat dit eerst voor een rechter moet komen om er gehakt van te maken, dus kan je er beter voor zorgen dat je die termijnen haalt, dan blijft dit een theoretisch probleem voor je.
Daarnaast zou ik eens lang en hard nadenken of je met zulke mensen wel zaken wilt blijven doen, want dit is gewoon een lelijk verhaal. Maar goed, een nieuwe huurwoning heb je ook niet zomaar. Je zou hen beiden trouwens aan kunnen geven bij de gemeente, tegenwoordig moeten verhuurders daar tenminste zich melden, en niet zelden voldoen aan bepaalde eisen. De gemeente zal hier vast ook wel wat van vinden.
Daarnaast zou ik eens lang en hard nadenken of je met zulke mensen wel zaken wilt blijven doen, want dit is gewoon een lelijk verhaal. Maar goed, een nieuwe huurwoning heb je ook niet zomaar. Je zou hen beiden trouwens aan kunnen geven bij de gemeente, tegenwoordig moeten verhuurders daar tenminste zich melden, en niet zelden voldoen aan bepaalde eisen. De gemeente zal hier vast ook wel wat van vinden.
Ben overigens ook benieuwd naar dat voorschot voor GW en E, dat is misschien ook aan de hoge kant met zulke correcties, ook nog na een erg zachte winter. Je zou eea eens kunnen checken bij de huurcommissie.
Maar ik heb nog nooit voor betaal problemen oid gezorgd bij hem en sta eigenlijk verder op goede voet, behalve dan dat hij in eerste instantie dus veel te veel rekende voor gas water en licht, en ook een huursverhoging probeerde door te drukken zogenaamd met toestemming van de verhuurder. Echter de verhuurders zijn goede vrienden van ons en om problemen te voorkomen zit de makelaar er tussen maar zij wilden niet de huur verhogen. Begin nu gewoon me een beetje genaaid te voelen door de makelaar en ik wil dus gewoon weten kan dit?
Verder is dit een legale huurwoning en alle vergunningen zijn er dit is ook niet op basis van de leegstandwet.
Voorschot is 200,- per maand en juist extra lage tarieven en niet de gangbare die overal gehanteerd worden, daar wij op hun boerenbedrijf mee draaien, echter wij wonen in een riante oude boerderij van begin deze eeuw en hebben drie kinderen waarvan twee nog in de luiers waardoor we ondanks de zachte winter wat harder hebben moeten stoken.
Verder is dit een legale huurwoning en alle vergunningen zijn er dit is ook niet op basis van de leegstandwet.
Voorschot is 200,- per maand en juist extra lage tarieven en niet de gangbare die overal gehanteerd worden, daar wij op hun boerenbedrijf mee draaien, echter wij wonen in een riante oude boerderij van begin deze eeuw en hebben drie kinderen waarvan twee nog in de luiers waardoor we ondanks de zachte winter wat harder hebben moeten stoken.
-
Punt is dat er een handtekening onder die 'betalingsregeling' gezet moet worden. En daar staat die clausule in.
precies en ik ben gewoon van plan te betalen op tijd en dergelijke maar die clausule bevalt me nietwitte angora schreef:Punt is dat er een handtekening onder die 'betalingsregeling' gezet moet worden. En daar staat die clausule in.
-
Niet tekenen dus. Wat vinden de verhuurders ervan? Of had je het hun nog niet gevraagd?
Heb hun nog niet gesproken hierover, maar heb al eerder aangegeven niet eens te zijn met de praktijken van de makelaarwitte angora schreef:Niet tekenen dus. Wat vinden de verhuurders ervan? Of had je het hun nog niet gevraagd?
-
Je kunt misschien zelf even een briefje richting makelaar opstellen waarin je zegt zijn voorstel om in 3 maandelijkse termijnen te betalen in dank aanvaard. En dat je helaas niet accoord kunt gaan met de 10% per dag, maar het volste vertrouwen hebt de maandbetalingen tijdig te kunnen voldoen.
P.S.: Bedenk dat die makelaar gewoon graag zonder gezeur zijn geld wil hebben. Hij moet snappen dat hij contraproductief bezig is als hij idiote voorwaarden stelt. Misschien bedoelt hij niet eens 10% rente per dag. Je kan het ook opvatten als 10% van de termijn, ook al is het maar 1 dag te laat, maar dat moet hij dan ook duidelijker formuleren. Kortom, als je hem netjes antwoordt en overtuigt dat ie op tijd zijn geldt krijgt heb je een goeie kans dat hij de moeite van het formuleren van ingewikkelde voorwaarden maar liever achterwege laat.
P.S.: Bedenk dat die makelaar gewoon graag zonder gezeur zijn geld wil hebben. Hij moet snappen dat hij contraproductief bezig is als hij idiote voorwaarden stelt. Misschien bedoelt hij niet eens 10% rente per dag. Je kan het ook opvatten als 10% van de termijn, ook al is het maar 1 dag te laat, maar dat moet hij dan ook duidelijker formuleren. Kortom, als je hem netjes antwoordt en overtuigt dat ie op tijd zijn geldt krijgt heb je een goeie kans dat hij de moeite van het formuleren van ingewikkelde voorwaarden maar liever achterwege laat.
De zin is zo krom als een hoepel, en zelf in elkaar geflanst.Desiree01 schreef:
.
Ik denk dat ie bedoelt dat zelfs bij een dag te laat betalen 10% wordt geëist, dus niet 10% per dag.
Als dit er echt staat, dan moet je eerst in gebreke gesteld worden door de makelaar nadat jij de termijn overschrijdt.. In dien ingebrekestelling moet de makelaar dan weer een nieuwe betaaltermijn vaststellen waarna je in gebreke bent. Dan loopt het dus zo'n vaart niet.... bij ingebrekestelling...
Of staat er "bij in gebreke blijven...." Dan is het meteen 10% boete betalen.