LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huis verhuren voor 2 jaar....

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Ronny84

Huis verhuren voor 2 jaar....

Ongelezen bericht door Ronny84 »

Goedemiddag,

Ik ga voor 2 jaar in het buitenland werken en wonen.
Nu heb ik een koop appartement en ben daar 2 en een half jaar eigenaar van.
Verkopen is een mogelijkheid, maar ik zou het ook kunnen verhuren aan een expat.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt.

Ronny

sjohie

Re: Huis verhuren voor 2 jaar....

Ongelezen bericht door sjohie »

Ronny84 schreef:Goedemiddag,

Ik ga voor 2 jaar in het buitenland werken en wonen.
Nu heb ik een koop appartement en ben daar 2 en een half jaar eigenaar van.
Verkopen is een mogelijkheid, maar ik zou het ook kunnen verhuren aan een expat.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt.

Ronny
Je kan om te beginnen het reglement en/of de splitsingsakte van de VvE even doornemen, mogelijk dat daar onderverhuur in wordt verboden. Idem voor je hypotheek trouwens. Daarnaast heeft onderverhuur ook gevolgen voor je belastingaftrek, omdat het niet meer je hoofdverblijf is, en je geen HRA meer geniet.

Dat zijn de algemene dingen om even goed naar te kijken of door te rekenen.

Jefdus

Ongelezen bericht door Jefdus »

Ik zit zelf momenteel voor 1,5 jaar in de VS en heb in Nederland nog een koophuis. Ik heb van tevoren gekeken of verhuur een goede optie zou zijn, maar voor mij zou dat alleen maar geld kosten omdat:

- Zoals aangegeven de hypotheekrente aftrek vervalt.
- Ik van mijn werkgever een vergoeding krijg voor dubbele woonlasten. Deze uitkering is netto op het moment dat ik daadwerkelijk dubbele woonlasten heb (dus als het huis in NL leegstaat), maar wordt bruto als ik mijn huis in NL zou verhuren.

Bedenk ook dat je niet kunt verhuren onder de leegstandswet als je huis in NL niet te koop staat (wat zoals ik lees inderdaad niet het plan is). Dit betekent dat de huurder ten aller tijden huurbescherming zal genieten. Het kan dus lastig zijn om een huurder bij je terugkeer uit het huis te krijgen, ook als je een tijdelijk huurcontract opstelt (huurbescherming gaat bij mijn weten voor het contract). Dit risico is te minimaliseren door te werken met een goede intermediair voor expats. Maar wat ik gelezen heb, is dit nooit 100% waterdicht.

Een tip mocht je toch willen verhuren; verhuur het inclusief schoonmaakservice en zorg er voor dat je een vertrouwde schoonmaker/ster hebt voor de verhuurperiode. Je hebt dan tijdens de periode meteen iemand die geregeld een oogje in het zeil kan houden.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Naast alle genoemde is verhuren via een makelaar ook niet gratis...

Verder heb ik best zelf interesse, ik beloof alles en maak er lekker een wiet plantage van en U zit over enkele jaren met waardeloze puinhoop en ik verdwijn met de winst...

Ja, vele krijgen misbruik en nette gezinnen die er gaan wonen blijken dus achteraf......
Wees voorzichtig met verhuur en krijg je ze over 2 jaren wel uit of hebben ze rechten wegens fout contract en ze kunnen niets anders vinden.

Verder is verwaarlozing als ze er wel gaan wonen mogelijk dus denk eerst na of je wel moet verhuren.
Vooral als je ver weg bent en niemand van jou vrienden of familie iets controleren en ze weten dat....

Voor een klein voordeel staat dus een zeer groot risico.

Ronny84

Ongelezen bericht door Ronny84 »

Iedereen vriendelijk bedankt voor de reacties.
Hier kan ik wel wat mee.
Zal het waarschijnlijk te koop zetten dan.
Zal wel met een restschuld blijven zitten, maar dat is helaas niet anders dan.

GraceF

Ongelezen bericht door GraceF »

Hi iedereen,

Ik reageer toch even. Je kan ook de makelaar de opdracht geven om tegen (vaak 6% mndhuur) voor je te laten beheren. Dat gaat altijd goed. Daarvoor krijg je dat ze poolshoogte nemen en vaak mensen ook langs sturen om te kijken of het goed gaat. Ook zou je idd een hulp kunnen inschakelen doen zij ook voor je. Zo heb je controle. Wat ze ook aanraden is dat je als eigenaar altijd goed/direct kontakt met de huurder moet onderhouden. Dus rechtsstreeks mailen e.d. Want ze zitten toch in jou huis.

Ik ben nu ook bezig om te kijken om een tijdje in het buitenland te studeren. Maar weet dus ook niet hoe groot de kans is dat de hypotheek verstrekker Nee zal zeggen. Ze zeggen wel dat erover te praten valt maar de praktijk leert dat het vaak nee is. Vandaar dat veel mensen verhuren zonder toestemming. Maar ik wil het wel netjes doen.

Weet iemand een Jurist of uit eigen ervaring hoe groot die kans is?

Alvast veel dank.

Jefdus

Ongelezen bericht door Jefdus »

GraceF schreef:Hi iedereen,

Ik reageer toch even. Je kan ook de makelaar de opdracht geven om tegen (vaak 6% mndhuur) voor je te laten beheren. Dat gaat altijd goed.
Nou, er zijn genoeg verhalen bekend waarbij dat dus niet goed gaat. Een makelaar kan ook maar beperkt controleren van tevoren en dat is nooit een garantie dat er geen wietkwekerij in je huis komt. De kans is misschien kleiner, maar het is nooit waterdicht. Ook zie ik niet in hoe je met beheer door een makelaar onder de huurdersbescherming uit komt...

Gesloten