LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huis zelf verkocht en dan?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Fleur Josephine

Huis zelf verkocht en dan?

Ongelezen bericht door Fleur Josephine »

Hoi, ik ben van plan zelf mijn huis te koop te zetten want hoe meer ik er over lees des een grotere oplichterwereld lijkt mij de hele makelaarswereld en dan met name makelaarsland.

Maar, ik vroeg me of, eenmaal een potientiele koper gevonden, hoe het verder in z'n werk gaat. Heeft iemand hier ervaring mee?

chris1111

Re: Huis zelf verkocht en dan?

Ongelezen bericht door chris1111 »

ja, makelaar inschakelen. Makelaarsland bijvoorbeeld zie VEH..

Fleur Josephine

Ok, dus uiteindelijk moet je toch een makelaar inschakelen, maar de hele reden van het zelf je huis te koop zetten is toch dat we er geen dure, onbetrouwbare makelaars bij willen betrekken?
Makelaarsland is al helemaal de laatste met wie ik in zee zou willen gaan....

caruso

Ongelezen bericht door caruso »

Neem eens contact op met de Vereniging Eigen Huis. Ik ga ervan uit dat zij wel aanvullende info hebben. Een makelaar heb je zeker niet nodig, een notaris wél!

Fleur Josephine

dank voor je antwoord. En inderdaad, zelf huis verkopen en dan daarna naar een notaris voor de overdracht en andere officiele zaken. Zal ook de site van VEH eens doorspitten.

dokwerker

Ongelezen bericht door dokwerker »

Bosjesman

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Een makelaar verricht een dienst voor je: het verkopen van je huis. Als er redenen zijnwaarom je dit zelf wil/kan doen, dan staat dat je vrij. Bij VEH kun je een standaard koopakte downloaden.

Als er een koper is, zet je de gemaakte afspraken in een koopakte. Vervolgens mag de koper een notaris kiezen, die stuur je de akte toe, en dan loopt het vanzelf.

Bedenk welhoe je aan je infformatieplicht gaat voldoen, je bent immers wel aansprakelijk, en een beetje aanklungelen is niet aan te raden. Veel makelaars bieden ook deeldiensten aan. misschien daar jelicht eens opsteken?

Bovenstaand is ook op hoofdlijnen wat je moet doen, er zijn echt wel meer haken en ogen

DHB

Ongelezen bericht door DHB »

wij zijn destijds met de kopende partij om tafel gegaan en hebben het contract doorgenomen. Het contract hadden we idd van internet gehaald en ingevuld (grotendeels overgenomen van ons eigen koopcontract destijds). We hebben ook een lijst opgemaakt met wat wel en niet over te nemen zou zijn. Alles gezamelijk ondertekend en naar de notaris gestuurd waar de kopers graag heen wilden.

Tuurlijk zitten er altijd haken en ogen aan het zelf verkopen van je huis, maar ons is het goed afgegaan en heeft het een hoop geld gescheeld.

een

Ongelezen bericht door een »

ja, makelaar inschakelen. Makelaarsland bijvoorbeeld zie VEH..
Onzin! Als je zelf een koper weet te vinden dan heb je helemaal geen makelaar nodig. Zoals mijn voorganger al zegt: om de tafel met de verkopende partij en een koopcontract downloaden op de site van Vereniging Eigen Huis (moet je wel lid zijn, kost iets van 20 euro per jaar).

Wij hebben een paar jaar geleden ons huis te koop gezet op diverse verkoopsites. Eerst ons huis laten taxeren door een bekende makelaar uit de buurt en goed rondgekeken wat de prijzen doen. De taxatie van de makelaar vonden we aan de lage kant en hebben een behoorlijk hogere vraagprijs gehanteerd. Binnen een week verkochtten we ons huis voor de vraagprijs!! Appeltj eitje, zeg maar. Let wel op dat je als verkopende partij een meldingsplicht hebt. D.w.z. dat je gebreken die bekend zijn MOET melden. Aan de andere kant heeft de verkopende partij weer een onderzoeksplicht.

Als verkopende partij hoef je dan eigenlijk weinig meer te doen. De kopende partij regelt:

1. bouwtechnische keuring van het huis (zijn ze natuurlijk niet verplicht maar is wel handig, dekt beide partijen in)
2. notaris

Nadat het bod geaccepteerd is teken je allebei een voorlopig koopcontract (downloaden) en zet daarin ALLE afspraken die je maakt, inclusief een lijst met roerende goederen die je achterlaat en/of meeneemt.

Bij ons is alles zeer soepel verlopen en we hebben ruim 20.000 euro meer gekregen dan waar die profesionele makelaar aan dacht. En we hebben de makelaarskosten uitgespaard en lekker alles in eigen hand gehad. Ons huidige huis zou ik zo weer zelf verkopen.

hypotheekadviseurs

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

Sinds wanneer heeft VEH verstand van makelen?

VEH wil alleen maar over de rug van de makelaar haar gelijk halen.

Net zoals bij de hypotheek. VEH Objectief........ ammehoela!

VEH geeft zelf geen adviezen. Zij verkopen je adres gewoon door naar een plaatselijke makelaar. Dit zal wel tegen een vergoeding gaan.
VEH is zo commercieel als wat.

Gesloten