LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Keuring bouwtechnische staat woning Vereniging Eigen Huis

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
mr T

Keuring bouwtechnische staat woning Vereniging Eigen Huis

Ongelezen bericht door mr T »

Een tijd geleden heb ik een aantal woningen in en rond de stad die te koop stonden. Bij deze bezichtigingen heb ik aan de makelaar van de verkopende partij aangegeven dat, voordat er mogelijk over zou worden gegaan tot aankoop van de woning (of als ontbindende voorwaarde) ik een aankoopkeuring door Vereniging Eigen Huis zou willen laten uitvoeren. In zeer veel gevallen werd mij de mededeling gedaan door de makelaar van de verkopende partij dat een keuring door de Vereniging Eigen Huis niet werd toegestaan. Een keuring door een keuringgsbedrijf (dat veel samenwerkt met deze makelaars) was wel mogelijk. Ik heb dit meegemaakt in en rond de stad Groningen met onder meer met makelaars van Boelens Jorritsma, Pandomo en ERA-NEBO. In het geval van een makelaar van Pandomo werd tegen mij gezegd dat het niet mogelijk zou zijn omdat de keurder van Vereniging Eigen Huis teveel gebreken zou constateren. Komt een dergelijke vijandige houding ten opzichte van de keuringen die door VEH worden uitgevoerd (elders) meer voor?

Mag-ik-even

Re: Keuring bouwtechnische staat woning Vereniging Eigen Huis

Ongelezen bericht door Mag-ik-even »

Dit is een vorm van "koppelverkoop" en dat is verboden. De makelaar dreigen met een juridische procedure zou wellicht helpen, maar de vraag is of hij weet wat het woord "juridisch' betekent :lol:

Lana0209

Ongelezen bericht door Lana0209 »

Wij hebben ons huis verkocht en de koper wilde, vanzelfsprekend, een bouwtechnische keuring. Zou ik ook doen hoor en hebben we zelfs aangeraden aangezien het huis uit 1907 is. Voor ons is het mooi dat evt. gebreken die wij ook (nog) niet wisten van te voren duidelijk zijn. Onze makelaar gaf wel aan dat ze blij was dat de keruing niet door de VEH werd gedaan. Naar haar zeggen zijn zij erg streng en komen inderdaad met veel gebreken hetgeen de koper dus kan inzetten om de prijs te drukken. AIk heb dit wel onthouden en mocht ik een huis moetn laten keuren dan kies ik wellicht voor VEH. Voor on was er niets aan de hand en zijn beide partijen tevreden.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

u kiest natuurlijk uw eigen bouwtechnische keurder.

en verkopende partij/makelaar die niet akkoord gaat, is niet te vertrouwen = die woning niet kopen.

VEH kan, maar ik begreep dat zij iedere verantwoordelijkheid afwijzen, mocht de VEH keuring iets gemist hebben. Maar dat moet u zelf maar even nalezen in de voorwaarden.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Zou het dan niet handig zijn om als verkoper je huis te laten keuren. Dan heb je ook niet dat de koper iets in handen heeft om de prijs te laten zakken omdat de gebreken al bekend waren ?

wokkeltje

Ongelezen bericht door wokkeltje »

Ik hoor wel vaker dat uitsluitend de VEH niet mag komen keuren omdat zij slecht bekend staan. (elke andere onafhankelijke keurder is dan wel in orde dus van koppelverkoop is dan geen sprake)

Negatieve punten zijn onder meer:
- meerprijs voor rapportage achteraf. (350 euro aftikken voor "volledige" rapportage terwijl op de website 250 incl. rapportage wordt vermeld)
- keuringen zijn geent op het eventueel verder afdingen en niet op de staat van de woning.

En eigenlijk is daarmee gelijk alles gezegd, de keuringen van VEH zijn simpelweg niet objectief. Onderhoud wordt voor absurde bedragen op het rapport gezet, eventueel kan de koper daarin "sturen". (Voor hoeveel zal ik de badkamer erop zetten, 12 of 15.000 euro?)

Zelfs voor aspirant kopers is dit een verkeerde trend: een huis waarop veelal al een aantrekkelijke overeenkomst (voor beide partijen) ligt, moet plotseling weer onder de hamer omdat de zin tot kopen is verminderd bij de potentiele kopers door de -te strenge- keuring. Er moet wat van de prijs af. Verkoper is daartoe veelal niet bereid waardoor de hele verkoop afketst.

mr T

Ongelezen bericht door mr T »

Wat is er eigenlijk voor een koper op tegen dat er op de prijs wordt afgedongen? Misschien is een vraagprijs (vaak vastgesteld in overleg met een makelaar) ook werkelijk te hoog. Misschien maakt een dergelijke keuring dat ook duidelijk?

de

Ongelezen bericht door de »

Ons huis staat sinds kort te koop. Het huis is gebouwd in 1987 en een bouwkundige keuring was volgens de makelaar niet noodzakelijk omdat het huis nog vrij nieuw is. Hij adviseerde om het wel te doen omdat een bouwkundig rapport voor eventuele kopers toch wel erg prettig is.
Een bouwkundig rapport kost rond de 300 euro.
(Uit ons bouwkundig rapport bleek dat alles in orde was, alleen het hang- en sluitwerk vertoonde de begrijpelijke slijtage na al die jaren, maar dat is simpel op te lossen.)

Gesloten