LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koophuis, bod geaccepteerd, verkoper wil terugtrekken

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Sjiep

Koophuis, bod geaccepteerd, verkoper wil terugtrekken

Ongelezen bericht door Sjiep »

Goede dag,

Ik en mijn vriendin zijn sinds enige tijd bezig met de aanschaf van een woning. Nu hebben we een mooie woning gevonden en ben met de onderhandelingen begonnen.

Na een tweetal bezichtigingen en het uitbrengen van een bod, was het zover dat het bod geaccepteerd was via de makelaar.

Iedereen blij, de woning kon zo snel mogelijk opgeleverd worden! Zelfs een maand eerder dan wij in gedachten hadden!

Dus hebben ik en mijn vriendin alles op alles gesteld om het geheel zo snel mogelijk rond te krijgen en meubels te bestellen en dergelijke.

De verkopende partij heeft meegewerkt aan het opstellen van het koopcontract en vervolgens is het koopcontract naar de verkoper en naar ons verstuurd. De verkoper zou eerst tekenen, gevolgd door ons.

Nu is er een hele tijd overheen gegaan en ineens twijfelt de verkoper of hij de woning moet verkopen wegens het beeindigen van zijn relatie door zijn vriendin.

Wij moeten nu nog een week wachten totdat we een definitief antwoord krijgen of de verkoop doorgaat of niet.

Valt hier wat aan te doen? Wij hebben alles op alles gesteld om zo snel mogelijk het geheel rond te krijgen. Kan de verkoper het zomaar stellen om af te zien van de deal, terwijl we al zo ver gevorderd waren met de verkoop?

We hadden al rondgezocht en een dergelijke situatie gevonden:
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=51864
Echter weten we niet zeker of dit ook in ons geval van toepassing is.

Graag advies over hoe ik en mijn vriendin er voor staan en hoe we het beste verder kunnen gaan hiermee!

Alvast bedankt!

Bosjesman

Re: Koophuis, bod geaccepteerd, verkoper wil terugtrekken

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Ik weet weldat door de recente wijziging een koop van onroerend goedpas bindend is na sschriftelijke vastlegging, de 3 dagen bedenktijd geldt voor koper.

Het lijkt mij wel te kunnen, er is immers geen koopovereenkomst?! Iemand toevoegingen waar we wat mee kunne?

Sjiep

Dat is inderdaad ook zo. De regel dat een mondelinge overeenkomst niet meer rechtsgeldig zou zijn is bedoeld om de KOPER te beschermen.

Echter is het bod geaccepteerd via de Makelaar, heeft de verkoper meegeholpen met het opstellen van het koopcontract, en is het contract opgestuurd. pas anderhalve week na ONTVANGST van het koopcontract werd de melding gegeven dat er getwijfeld wordt...

Intussen hebben wij al kosten gemaakt...

Verder is er op internet nog veel verwarring te vinden. Zie onderstaand stuk:
Rechters denken daar bepaald verschillend over.

Waar bijvoorbeeld een rechter in Leeuwarden stelt dat de verkoper gebonden is aan een mondelinge overeenkomst, meent een rechter in Haarlem in mei 2006 dat de verkoper weliswaar onbehoorlijk handelt als deze geen gehoor geeft aan een mondelinge koopovereenkomst, maar slechts gebonden is aan een schriftelijke overeenkomst.
Twee weken later laat een andere rechter in Haarlem weten dat een verkoper toch weer wel gebonden is aan een mondelinge overeenkomst.

Een rechter in Maastricht heeft zich al weer in 2005 over deze kwestie uitgelaten en deze rechter meende dat de verkoper reeds gehouden kan worden aan een mondelinge koopovereenkomst, u bent dus gewaarschuwd, hetgeen overigens – naar mijn bescheiden opvatting – de enige juiste uitspraak is.
Bron

Zarine

Ongelezen bericht door Zarine »

Dit las ik bij de makelaar die ons een huis verkocht:

Wat houdt de wet Koop onroerende zaken in?
Als u een woning koopt, krijgt u sinds 1 september 2003 drie dagen bedenktijd. Gedurende deze periode kunt u de overeenkomst alsnog ongedaan maken. U krijgt zo de gelegenheid om deskundigen te raadplegen. De bedenktijd begint zodra de koper de (door beide partijen) getekende akte of een kopie daarvan krijgt overhandigd.

In de nieuwe wet is de koop pas gesloten als deze schriftelijk is vastgelegd. Zolang geen koopakte is opgemaakt en deze door beide partijen is ondertekend, is er geen rechtsgeldige verkoop. Dit betekent echter niet dat de verkoper na het bereiken van mondelinge overeenstemming met de koper, zich zonder meer mag terugtrekken. De verkoper is na het tot stand komen van een mondeling akkoord (waarin alle belangrijke zaken van de overeenkomst aan de orde zijn geweest) in beginsel verplicht mee te werken aan het tot stand brengen van de koop door het opmaken van de daarvoor vereiste akte.
Tja in beginsel verplicht. Ik weet niet in hoeverre die verplichting in de wet/jurisprudentie beschreven staat.

Sjiep

Ok, ik ben vanmiddag gebeld door de makelaar.

De makelaar heeft de verkopende partij gesproken. Deze zegt dat hij de woning niet KAN verkopen.

In het koopcontract staat dat hij ongehuwd is, de woning staat op ZIJN naam. Afgelopen maandag kwam hij met het bericht dat zijn vriendin de relatie heeft verbroken. Nu is het een heuse scheiding. Ze zijn getrouwd in gemeenschap van goederen.

Nu zie ik niet in wat het probleem is.

De woning staat op zijn naam. Hij staat 4 maanden te koop, dus moet de vrouw officieel hiervan geweten hebben. Vrouw zou ook een handtekening kunnen zetten, en wij zijn blij.

Stel.. ze gaan echt scheiden. Woning op zijn naam, hij koopt zn vrouw af, hij verkoopt het aan mij (hij heeft aangetoond dat hij het WIL verkopen aan mij namelijk), dus neem ik aan dat hij zich daar aan moet houden.

Heb ik nu het recht om de echtscheiding af te wachten en daarna de rechtmatige eigenaar van de woning te worden?

Hij heeft aan de makelaar aangegeven dat hij ongehuwd was.. hij blijkt nu getrouwd, wat de reden wordt om van de verkoop af te zien... dat lijkt mij een strafbaar feit!

Is er iemand die tips kan geven?

Alvast bedankt!

Zarine

Ongelezen bericht door Zarine »

Tijd voor juridisch advies als je het huis echt wilt kopen.

Immo

Ongelezen bericht door Immo »

De verkoper is gehouden mee te werken aan de verkoop, er zijn getuigen die in een eventuele rechtzaak opgeroepen kunnen worden, u kunt de verkoper dus dwingen aan de verkoop mee te werken.

Een ander verhaal is het dat de partner niet meegetekend heeft, dit kan een probleem worden, want in Burgerlijk Wetboek, deel 1, artikel 88, lid 1 sub a staat:
"Een echtgenoot behoeft de toestemming van de ander echtgenoot voor de volgende rechtshandelingen:
a. overeenkomsten stekende tot vervreemding, bezwaring of ingebruikgeving en rechtshandelingen strekkende tot beëindiging van het gebruik van een door echtgenoten tezamen of door de andere echtgenoot alleen bewoonde woning of van zaken die bij een zodanige woning of tot de inboedel behoren".

Burgerlijk Wetboek, deel 1, lid 3 zegt daarop volgend:
"De toestemming moet schriftelijk worden verleend, indien de wet voor het verrichten van de rechtshandelingen een vorm voorschrijft".
Dit is het geval, want de koop moet met een akte bekrachtigd worden.

Als de echtgenote dus geen toestemming geeft is de andere echtgenote wettelijk gezien met een niet toegestane verkoop bezig.
Zolang de boedel in een scheiding nog niet verdeeld is, blijft de woning in de onverdeelde boedel vallen en zullen beide partners toestemming moeten verlenen.
De wet is ook van toepassing op geregistreerd partnerschap.

Sjiep

Bedankt voor de tips! Ik zal vanmiddag via het juridisch loket advies gaan vragen!

Sjiep

Als er nog meer mensen tips hebben, graag! Hoe meer hoe beter!

ERP

Ongelezen bericht door ERP »

@ Sjiep,

Heb je er over nagedacht dat de verkoper misschien een beter bod heeft gekregen en daarom nu af wil zien van de verkoop!?

Ik hoop voor jullie dat het niet teveel problemen gaat opleveren nders lijkt het mij een uiterst vervelende start in je (evt.) nieuwe huis.

S6

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

Als koper heb ik na die 3 dagen de boete van 10%
dus verkoper ook.

Eis dit bedrag op, en kijk eens wat er gebeurd.
Als de makelaar niet wist of wel of geen huwelijk,
maakt niets uit, U kunt niet weten wie de verkoper of verkopers zijn!
Door een 10% schade claim in te dienen heb je meer mogelijkheden, ook Uw hypotheek adviseur werkte voor niets, Uw werkgever gaf verklaring dus ook elders zijn kosten gemaakt.

Als U uw verkoop van huidige woning stopt zijn hier ook kosten aan verbonden, of als huurder, opzegging intrekken kan ook soms geld kosten!

Annuleren van meubels en zo, U wist wat U kocht kan een rekening opleveren.
Omdat niet tegen het koopkontrakt zelf maar de relatie is gebruikt, is het volgens mij niet geldig, alleen als achteraf dingen in stonden die fout waren kun je weigeren te tekenen.

Uw Rechtsbijstands verzekering of als U die nog niet heeft ( wel nodig vaak ter voorkoming problemen) maar ook de Hypotheek adviseur kan vaak goede adviezen geven, hoe U deze 10% krijgt!

De 3 dagen bedenktijd zijn wettelijk, maar niet tekenen enkele weken later betekende volgens mij 10% betalen!

Of U als koper of zij als verkopers dit doen maakt niets uit, staat niets over in de voorwaarden!

Sjiep

Goede dag!

Bedankt voor deze tips!

Ik ben samen met mijn vriendin verder gaan kijken naar overige woningen. Dan hebben we in ieder geval opties.

Het blijkt dus dat de verkoper de woning niet KAN verkopen, omdat hij getrouwd is in gemeenschap van goederen met iemand uit de Oekraine die hij moeilijk kan bereiken.

Nu kreeg ik eergisteren het bericht van de makelaar dat meneer de woning ineens weer wil verkopen! Hij gaat scheiden in september ergens en dan kan hij half oktober verder in onderhandeling.... Nu vertrouw ik die persoon niet meer, dus ik ga eerst de woningen die ik gepland had om te bezichtigen bekijken en dan als reserve iets met die verkoper regelen.. Dan wil ik wel dat hij iets tekent!!!! Dan kan ik in ieder geval zeker aanspraak maken op de boete van 10%. Nu is er niks getekend, dus geld die boete niet.

We hebben ook juridisch advies opgevraagd en daar zeiden ze ook al dat meubels geen reden zijn voor schadevergoeding. Dat halen we op eigen risico namelijk wanneer er nog niks getekend is. Dus helaas schijnt het te zijn dat we gewoon geen kans hebben. Of we moeten nu dus afwachten. Maar dan speel ik liever op veilig voorlopig en als dat niet lukt.. Dan pas kijken wat ik hiermee verder kan.

In ieder geval ontzettend bedankt voor alle reacties!!!!

Immo

Ongelezen bericht door Immo »

Als de makelaar niet wist of wel of geen huwelijk,
maakt niets uit, U kunt niet weten wie de verkoper of verkopers zijn!
Omdat niet tegen het koopkontrakt zelf maar de relatie is gebruikt, is het volgens mij niet geldig, alleen als achteraf dingen in stonden die fout waren kun je weigeren te tekenen.
Als de echtgenote of geregistreerd partner niet mee wil werken aan de verkoop ontstaat er een juridisch geschil. De (wel) verkopende echtgenoot heeft verkocht en zal moeten leveren, doch omdat niet aan de verplichting in BW 1:88 is voldaan, kan hij niet leveren. U kunt hem daar inderdaad op aanspreken en proberen de in de meeste koopovereenkomsten genoemde 10% opeisen. Er is echter niet getekend en juridisch gezien zal het moeilijk worden om de woning op te eisen als de echtgenote geen toestemming geeft voor de verkoop, ik betwijfel of u haar er uit kunt zetten.
Het zal een zware klus worden de woning in uw bezit te krijgen, ik zou het meer gooien op het vergoed krijgen van de kosten die u gemaakt heeft i.p.v. de 10% opeisen. De verkopende partij moet na mondelinge overeenkomst meewerken aan een schriftelijke bevestiging van de koop, maar het is altijd moeilijk te bewijzen dat de voorwaarden die in de koopovereenkomst staan ook werkelijk mondeling overeengekomen zijn. Juridische hulp in ontontbeerlijk.
Succes!

Gesloten