Mijn huis staat al ruim 2 jaar te koop bij een makelaar. Twee keer per jaar nam ik deel aan de landelijke open huizen dag. Het enige dat de makelaar vroeg was of ik mee wilde doen en dan stuurde ze een poster op voor de ramen en werd het huis vermeld op de site als 'open huis'. Dit jaar wil de makelaar opeens 50 euro betaald krijgen voor de extra kosten die men gaat maken. Men gaat in de huis aan huis bladen vermelden dat het 'open huisdag' is en dan word er doorverwezen naar de site van de makelaar.
Het staat mij erg tegen dat wil men hier €50,- voor wil hebben en vraag mij af of de makelaar zomaar man doen.
Sinds vorig jaar heeft de makelaar een nieuwe regeling voor nieuwe te koop staande huizen. Deze moeten €50,- in de maand betalen aan kosten en die zullen dan verrekend worden wanneer het huis verkocht wordt binnen een jaar, Hier ben ik toen niet mee akkoord gegaan en toen verzekerde de makelaar me dat alles bleef zoals het was. Maar dat bleek natuurlijk niet waar, er werd totaal geen aandacht meer besteed aan mijn huis. Alle inspanningen om het huis verkocht te krijgen moet ik zelf betalen. Op deze manier kan men net zo goed je huis bij Makelaarsland te koop zetten aangezien je toch alles zelf moet doen,
Mag een makelaar zich zo opstellen dat je voor alle activiteiten waarvan kosten eerst voor hun waren nu zelf moet betalen om een beetje service te krijgen. Het lijkt mij een nogal lucratieve activiteit als je 100 huizen te koop heb staan en dan € 50 per huis vraagt. Men verzint van alles om de kosten te dekken maar een huis verkopen ho maar...
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Makelaar vraagt opeens geld voor deelname Open huisdag
Re: Makelaar vraagt opeens geld voor deelname Open huisdag
Zodra een makelaar andere voorwaarden gaat gebruiken kun je de lopende overeenkomst Ontbinden wegens deze aanpassingen en een andere zoeken.
Als je wegens deze door hun aangepaste voorwaarden weg gaat en binnen 6 maanden verkoopt vervalt ook hun recht op geld, dus ook die voorwaarde geld dan niet meer.
Ze zullen het vermoedelijk wel proberen maar zij begonnen met aanpassen dus hun risico.
Gewoon andere makelaar zoeken die misschien wel verkoopt en Ontbinden, dus niet opzeggen, en duidelijk de reden in de Ontbinding overeenkomst vermelden.
Als je wegens deze door hun aangepaste voorwaarden weg gaat en binnen 6 maanden verkoopt vervalt ook hun recht op geld, dus ook die voorwaarde geld dan niet meer.
Ze zullen het vermoedelijk wel proberen maar zij begonnen met aanpassen dus hun risico.
Gewoon andere makelaar zoeken die misschien wel verkoopt en Ontbinden, dus niet opzeggen, en duidelijk de reden in de Ontbinding overeenkomst vermelden.
Check wel eerst even goed wat er precies in je overeenkomst met de makelaar staat. Als hierin niet staat dat je gratis mee kunt doen aan de open huisdag, is vrijblijvende ontbinding denk ik niet mogelijk.
ik dacht dat die " open huis dagen " een melkkoetje van de NVM wasJefdus schreef:Check wel eerst even goed wat er precies in je overeenkomst met de makelaar staat. Als hierin niet staat dat je gratis mee kunt doen aan de open huisdag, is vrijblijvende ontbinding denk ik niet mogelijk.
daar zitten uiteraard wel kosten aan verbonden wegens advertenties en dergelijke
maar is er in voorgaande jaren wel eens iemand komen kijken, anders zou ik een groot bord Welkom in de tuin zetten
[mits er aan de straat een tuin zit natuurlijk, anders ziet niemand het bord]
Dit is voor het eerst dat ik hoor dat een makelaar aanbiedt dat je gratis mee kon doen aan de openhuizendag. Het kost meestal zo rond de € 150.
Dat jouw makelaar je een paar keer gratis mee liet doen ... fantastisch. Maar als-ie dat nu niet meer wil dan mag dat toch?
Dat jouw makelaar je een paar keer gratis mee liet doen ... fantastisch. Maar als-ie dat nu niet meer wil dan mag dat toch?
Over het algemeen kost het inderdaad geld. Wel werken veel makelaars met paketten waarbij een x aantal keer deelname inclusief is. Het kan dus best zo zijn dat je na een paar keer 'gratis' opeens wel moet betalen. Vandaar dus ook mijn eerdere opmerking om goed te kijken wat er in je overeenkomst met de makelaar staat.