LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Makelaarskosten zonder overeenkomst

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
conimus

Makelaarskosten zonder overeenkomst

Ongelezen bericht door conimus »

Twee maanden geleden is er bij ons een makelaar geheel vrijblijvend langsgekomen om voor ons het een en ander te bekijken wat de mogelijkheden waren voor ons om een huis te kopen. Wij hadden bij hem al wel vaag gezegd dat we een woning in Deventer op het oog hadden en in welke straat. Die man zou eens gaan uitzoeken wat de financiele mogelijkheden waren en hier zouden wij nog iets van horen. In die tussentijd hadden wij zelf een bezichtiging gepland bij die woning in Deventer. Alleen werd ik een dag voor de bezichtiging door de makelaar gebeld, die toen vrijblijvend bij ons was geweest, met de mededeling dat hij de bezichtigingsafspraak had verzet omdat hij niet kon op het tijdstip dat wij hadden afgesproken. Dat kwam bij ons al erg vreemd over omdat wij hem nooit hadden gevraagd om mee te gaan naar deze woning. Hij heeft dus op eigen houtje de makelaar van de verkopende partij gebeld en zich voorgedaan als onze aankoopmakelaar en vervolgens de afspraak verzet.
Bij de bezichtiging was hij dus ook aanwezig zonder dit bij ons te overleggen of iets dergelijks. Na deze bezichtiging werd hij steeds opdringeriger. Wij stuurden een aantal emails met evt. woningen naar onze smaak met daarin de vraag of dit haalbaar was voor ons. Hier werdt echter nooit op gereageerd...
Wanneer wij zelf weer een bezichtiging hadden dan belde hij weer op dat wij hem in het vaarwater zaten terwijl hij niet eens onze aankoopmakelaar was. Er is nooit een overeenkomst met de betreffende makelaar afgesloten dat hij onze belangen zou behartigen bij de aankoop van een woning!!

Op een later tijdstip hadden wij weer zelf een bezichting geregeld bij een woning, welke wij nu overigens gekocht hebben zonder aankoopmakelaar. Wij hadden toen de werkgeversverklaring e.d. weer nodig die hij bij die eerste vrijblijvende afspraak had meegenomen, voor onze hypotheekaanvraag bij de bank. Echter kregen wij deze, ondanks veel aandringen per email, fax en post niet meer terug.

Nu, een maand later kregen wij een envelop thuis met daarin de werkgeversverklaringen en een factuur van 119 euro voor de bezichtiging van de woning in Deventer en overige administratieve handelingen. Dit verbaasde ons dermate dat wij ons afvragen of deze factuur rechtsgeldig is omdat er nooit een overeenkomst is geweest tussen beide partijen...

NAK

Re: Makelaarskosten zonder overeenkomst

Ongelezen bericht door NAK »

Uit het verhaal maak ik op dat jullie met deze makelaar geen schriftelijke overeenkomst hebben afgesloten waarin staat dat hij als aankopend- of verkopend makelaar op zou treden.

Hij heeft dus ook geen recht op een vergoeding.

Persoonlijk zou ik bij de verkopend makelaar duidelijk gemaakt hebben geen enkele binding met de bemoeial te hebben en ik zou hem derhalve ook verzocht hebben om weg te gaan.

Het kan geen kwaad om bij de overkoepelende organisatie van deze makelaar een klacht neer te leggen.

Succes

conimus

Ongelezen bericht door conimus »

Deze makelaar is geen lid van o.a. de NVM, ERA, LVM e.d.

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

Jammer, dus een klacht in dienen heeft weinig zin.

Maar betalen moet je hem zeker niet.

Succes

Bosjesman

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Ik weet wel zeker dat ik hier een reacte geplaatst had, maar ik zie hem nu niet meer. Is hier sprake van censuur?

(oja TS; ik gaf hetzelfde antwoord als NAK)

Gesloten