LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] mondelinge huurovereenkomst rechtsgeldig??
mondelinge huurovereenkomst rechtsgeldig??
Omdat ik graag wil verhuizen van Joure naar Heerenveen heb ik in september 2008 mijn huis te koop gezet. Helaas is het nog niet verkocht maar in augustus 2009 vond ik wel mijn droomhuis in Heerenveen. Samen met mijn dochter heb ik het huis bekeken en dit was inderdaad ons droomhuis. Ik heb geprobeerd een overbruggingshypotheek te krijgen maar omdat dan de lasten te hoog werden lukte dit niet. Op donderdag 17 september belde ik de makelaar om hem te vertellen dat ik het financieel niet rondkreeg en helaas geen bod kon doen op het huis maar dat ik het eventueel ook wel zou willen huren. De makelaar vertelde mij dat het zijn eigen huis was en dat hij het niet wilde verhuren omdat hij een bod verwachte van mensen die het huis hadden bekeken. Donerdagavond 17 september belde de makelaar mij terug en vertelde dat hij een constructie had waarbij ik het huis zou kunnen huren voor een bepaalde periode en op het moment dat ik mijn eigen huis verkocht kon ik dan zijn huis kopen met het tot dan betaalde huurbedrag in mindering gebracht op de koopprijs. Ik heb hem gezegd dat ik er even over na wilde denken en dat ik hem vrijdag terug zou bellen. Op vrijdagmorgen belde de makelaar mij en vertelde dat de andere partij een bod had gedaan hij vond het bod te laag en zei dat hij het liever wilde verhuren maar dan moest ik wel snel beslissen hij ging dan geen tegenbod doen en was niets verplicht aan de andere partij. Ik heb gezegd dat ik het wilde huren. We hebben afgesproken dat ik per 1 december 2009 het huis zou huren voor 1250 euro per maand voor een periode van 18 maanden. Als ik mijn huis verkocht zou ik zijn huis kopen voor de vraagprijs maar als ik binnen die 18 maanden mijn huis niet zou verkopen moest ik eruit. De makelaar zou alles op papier zetten en mij dat mailen en daarna konden we dan een afspraak maken om alles notarieel vast te leggen. Helaas, helaas heb ik de mail nooit mogen ontvangen, op zaterdagmorgen 19 september heb ik demakelaar gebeld en vertelde hij mij dat hij er toch met de andere partij uit was gekomen en het huis aan hen ging verkopen!! Mag dit zomaar?? Wij hadden toch een overeenkomst ook al was die mondeling.
Re: mondelinge huurovereenkomst rechtsgeldig??
Er waren dus geen getuigen of bandopname van dit gesprek.
Ik zou ook pas na bevestiging op mail afwachten en of dit een voorstel of overeenkomst was is moeilijk vast te stellen.
Hetzelfde geld voor U, als U later het bedrag te hoog zou vinden of elders iets anders is er ook geen bewijs als U zich zou terug trekken.
Pas als het op papier staat of er was iemand aanwezig die volledige gesprek kon horen en geen familie zou je een schade claim in kunnen dienen.
Dus zorg dat iemand mee luisterde of nog beter, maak een opname van dit soort gesprekken waar eventueel een belofte of overeenkomst in voor zou kunnen komen.
Wissen kan altijd nog als het niet lukte.
Ik zou ook pas na bevestiging op mail afwachten en of dit een voorstel of overeenkomst was is moeilijk vast te stellen.
Hetzelfde geld voor U, als U later het bedrag te hoog zou vinden of elders iets anders is er ook geen bewijs als U zich zou terug trekken.
Pas als het op papier staat of er was iemand aanwezig die volledige gesprek kon horen en geen familie zou je een schade claim in kunnen dienen.
Dus zorg dat iemand mee luisterde of nog beter, maak een opname van dit soort gesprekken waar eventueel een belofte of overeenkomst in voor zou kunnen komen.
Wissen kan altijd nog als het niet lukte.