Hallo,
Graag horen wij reacties op het volgende.
Wij zitten in een periode van wachten op akkoord voor hypotheek.
Zowel op internet als bij adviseur kregen wij steeds voldoende bedragen om hypotheek rond te krijgen in onze situatie.
Nu is de betreffende instelling behoorlijk nalatig, adviseur reageert niet op terugbel verzoeken, bank zegt post kwijt te zijn terwijl als wij directe afdeling bellen te horen krijgen dat stukken wel binnen zijn... steeds wordt er gezegd nu komt het in orde en vervolgens moeten er meer papieren komen... de eerste dag vroegen wij bijv. al papieren om werkgeversverklaring in te laten vullen ... "nee was niet nodig en stond ook niet op de checklist die we van hun kregen klaar te leggen bij bezoek adviseur, terwijl daar nu (we gaan de 5de week in vanaf aanvraag) toch nog om gevraagd wordt. Is dit normale gang van zaken dat het zo traag gaat?
Nu zou de 18e de datum zijn waarop het verkoop contract ontbonden kan worden wanneer geen hypotheek of aanbod daartoe verstrekt kan worden voor het nodige bedrag. Echter heeft te bank te kennen gegeven die termijn niet te halen... dus wij nu mondeling van makelaar 1 week uitstel gekregen... 30 juli zou transport bij notaris plaats vinden maar wij zijn vertrouwen in bank kwijt en vresen dat we straks aan die 10% boete kosten komen door toedoen van deze bank... immers andere offertes lopen er niet. Wel morgen afsraak gemaakt bij andere adviseur... deze zegt bij voorbaat al niet te kunnen voldoen aan gestelde termijn... mag/kan dit gelden als een afwijzing?
Kan ik betreffende bank aansprakelijk stellen?
Wij willen uiteraard dat huis nog steeds kopen maar hebben geen zekerheid dat alles op tijd rond komt of te laat afwijzing te horen krijgen waardoor we die 10% moeten betalen....
Help!
Gr Laura en Andre
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] nalatigheid bank... tijd nadert.... ontbinden of niet?
Re: nalatigheid bank... tijd nadert.... ontbinden of niet?
Vertel eerlijk dat het zo gaat, en vraag verlenging van de hypotheek periode met een maand, ze mogen weigeren, maar ook de verkopende makelaar kun je vragen of ze ook hypotheken hebben, en dan de beste kiezen!
U zit dan beter, want als iemand het fout doet, zit je met 10% boete, en de afwijzing van de verkopende makelaar is helemaal makkelijk, ook als deze telaat zou zijn....
Dat deze dan 2x verdient, zowel verkoop als de hypo van de koper, leuk voor hem, maar hij moet dan wel tijdig een betere hebben dan U!
Ook dit vertellen aan de huidige waarom U elders nu ook probleerde, dat kost hem provisie en dan zijn ze sneller en beter, als ze weten dat er nog iemand is krijg je eerder en ook meestal betere aanbieding want de beste wint, en niemand wil verliezen, want dan werk je voor niets!
U zit dan beter, want als iemand het fout doet, zit je met 10% boete, en de afwijzing van de verkopende makelaar is helemaal makkelijk, ook als deze telaat zou zijn....
Dat deze dan 2x verdient, zowel verkoop als de hypo van de koper, leuk voor hem, maar hij moet dan wel tijdig een betere hebben dan U!
Ook dit vertellen aan de huidige waarom U elders nu ook probleerde, dat kost hem provisie en dan zijn ze sneller en beter, als ze weten dat er nog iemand is krijg je eerder en ook meestal betere aanbieding want de beste wint, en niemand wil verliezen, want dan werk je voor niets!
Hoi d1rk,
Bedankt voor je snelle reactie en duidelijk advies. De makelaar doet inderdaad ook hypotheken dus morgen bellen we meteen op...
Echter de huidige bank heeft al getaxeerd en al... komen daar voor ons dan kosten uit voort? Kan deze taxatie dan ook voor andere verstrekker gebruikt worden?
Nogmaals bedankt!
Bedankt voor je snelle reactie en duidelijk advies. De makelaar doet inderdaad ook hypotheken dus morgen bellen we meteen op...
Echter de huidige bank heeft al getaxeerd en al... komen daar voor ons dan kosten uit voort? Kan deze taxatie dan ook voor andere verstrekker gebruikt worden?
Nogmaals bedankt!
U heeft Recht op een copy taxatie rapport, dus U betaalde dus heeft rechten!
De tussenpersoon regelde de taxatie, en niet de bank, die keurde het alleen maar goed of afkeuren...
Alleen deze kosten heeft U altijd.
Als je nog niets tekende is het vrijblijvend, dus teken nooit voor een vrijblijvende offerte, wel krijgt de verliezende adviseur soms een boete, maar had deze maar beter zijn best moeten doen!
De boete is dus niet voor U maar de tussenpersoon, dus hij mag niets hiervoor rekenen!
Dus zeg eerlijk dat het te lang duurde, en laat hem een kans grijpen!
Verder is door dit aanbod, voor hem duidelijk dat hij zowel snel als goedkopere moet bieden of betere voorwaarden!
Ook de termijn zal hij zeker verlengen om zelf ook een kans te maken want de kans op provisie laat hij zeker niet lopen!
Doordat U niet de laatste dag maar tijdig informatie geeft, zullen de verkopers het ook eerder accepteren en verlengen.
Vergeet niet dat slechts E5,- per maand verschil wel x360 maanden is dus E1800,- of een gratis vakantie!
Dus laat hem zijn best doen, speel open kaart, en laat de huidige offerte zien, hij zal vermoedelijk dan extra zijn best doen, en ook de banken willen graag!
Wees dus blij dat het zo fout gaat, en U heeft dankzij hier iets te melden vermoedelijk een voordeel van 360 maanden lang!
Gefeliciteerd met uw huidige problemen!
Dirk.
De tussenpersoon regelde de taxatie, en niet de bank, die keurde het alleen maar goed of afkeuren...
Alleen deze kosten heeft U altijd.
Als je nog niets tekende is het vrijblijvend, dus teken nooit voor een vrijblijvende offerte, wel krijgt de verliezende adviseur soms een boete, maar had deze maar beter zijn best moeten doen!
De boete is dus niet voor U maar de tussenpersoon, dus hij mag niets hiervoor rekenen!
Dus zeg eerlijk dat het te lang duurde, en laat hem een kans grijpen!
Verder is door dit aanbod, voor hem duidelijk dat hij zowel snel als goedkopere moet bieden of betere voorwaarden!
Ook de termijn zal hij zeker verlengen om zelf ook een kans te maken want de kans op provisie laat hij zeker niet lopen!
Doordat U niet de laatste dag maar tijdig informatie geeft, zullen de verkopers het ook eerder accepteren en verlengen.
Vergeet niet dat slechts E5,- per maand verschil wel x360 maanden is dus E1800,- of een gratis vakantie!
Dus laat hem zijn best doen, speel open kaart, en laat de huidige offerte zien, hij zal vermoedelijk dan extra zijn best doen, en ook de banken willen graag!
Wees dus blij dat het zo fout gaat, en U heeft dankzij hier iets te melden vermoedelijk een voordeel van 360 maanden lang!
Gefeliciteerd met uw huidige problemen!
Dirk.
Goede berichten... schriftelijk nu ruim 2 weken uitstel van ontbindende voorwaarden. Offerte bij andere hypotheek verstrekker.... ziet er ook goed uit...
Aldoende leert men... bedankt!
Aldoende leert men... bedankt!
Als u nog geen huis heeft opgezecht of verkocht, rustig wachten, maar zij willen geen 2 huizen, en daarom moeten ze wel, want als ze weigeren moeten ze maar afwachten op volgende en wat deze bied?
Door bij de verkopende makelaar ook een opdracht te geven staat U sterker, een 2e keer verlengen zou dus vermoedelijk geen probleem geven, maar heeft deze uw huidige contract bekeken, soms staat er na tekenen offerte een boete in, vermoedelijk nog niet, maar je weet het zeker als deze niets vind!
De Taxatie zou iets duurder kunnen zijn, maar deze mag je meerdere keren gebruiken, ze sturen toch copy en zorg dus voor een orginele!
Door bij de verkopende makelaar ook een opdracht te geven staat U sterker, een 2e keer verlengen zou dus vermoedelijk geen probleem geven, maar heeft deze uw huidige contract bekeken, soms staat er na tekenen offerte een boete in, vermoedelijk nog niet, maar je weet het zeker als deze niets vind!
De Taxatie zou iets duurder kunnen zijn, maar deze mag je meerdere keren gebruiken, ze sturen toch copy en zorg dus voor een orginele!
-
Hoi Dirk,
Wat ik standaard doe, is alle (mondelinge) afspraken en toezeggingen zwart op wit mailen en of per fax aan de betrokken partijen.
Desnoods kondig ik aan dat extra kosten voor rekening van de betreffende komt. Daarmee stel je ze ook vast aansprakelijk.
Ik zit in een situatie aan de andere kant. De kopers hebben problemen met de financiëring en hebben tussentijds helemaal niet gereageerd, ook niet op mijn ingebrekestelling en de brieven van mijn advocaat.
De kosten voor hun komen al op ongeveer 60.000,-- euro (voor een huis van rond de vijftig extreem.
Ik heb alles zwart-op-wit. Ook om misverstanden te voorkomen.
Succes.
Jane
Wat ik standaard doe, is alle (mondelinge) afspraken en toezeggingen zwart op wit mailen en of per fax aan de betrokken partijen.
Desnoods kondig ik aan dat extra kosten voor rekening van de betreffende komt. Daarmee stel je ze ook vast aansprakelijk.
Ik zit in een situatie aan de andere kant. De kopers hebben problemen met de financiëring en hebben tussentijds helemaal niet gereageerd, ook niet op mijn ingebrekestelling en de brieven van mijn advocaat.
De kosten voor hun komen al op ongeveer 60.000,-- euro (voor een huis van rond de vijftig extreem.
Ik heb alles zwart-op-wit. Ook om misverstanden te voorkomen.
Succes.
Jane