LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NVM makelaar

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
remcop

NVM makelaar

Ongelezen bericht door remcop »

Hallo,

Ik heb een vraag, ik heb mijn huis verkocht. Nu kwamen vandaag de kopers op bezoek om te kijken naar de over te nemen spullen. Tijdens dit bezoek vertelde zij aan mij dat mijn makelaar voor hun had uitgezocht voor hoeveel ik mijn huis toen der tijd had gekocht. Tevens had hij van de andere huizen in mijn rijtje opgezocht voor hoeveel ze verkocht waren. Nu vraag ik me af of hij dit eigenlijk wel mag doen? Hij zou toch mijn belangen moet behartigen en nu krijg ik het idee dat hij meer de belangen van de kopers aan het behartigen is dan die van mij. Kan ik hem voor dit gedrag nog aansprakelijk stellen of een klacht indienen? Ik voel me nu erg genaaid omdat hij gevoelige informatie heeft doorgespeeld aan de kopers van mijn huis, wat dus de uiteindelijke koopprijs heeft beinvloed.

Alvast bedankt.

GR

Remco

GJvdZ

Re: NVM makelaar

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ja hoor, dat mag hij doen. Dat mag jijzelf ook doen. Het zijn openbare gegevens die je bij het Kadaster kunt opvragen. http://www.kadaster.nl/web/artikel/prod ... rmatie.htm

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Inderdaad. Gegevens zijn voor ieder opvraagbaar.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Dus hij is verkoopgericht bezig geweest door heel klantvriendelijk de informatie te leveren die de koper anders toch wel had verkregen.

Wel raar dat je dit eerst op een forum zet voordat je dit bespreekt met je makelaar.

remcop

Ongelezen bericht door remcop »

Het gaat mij erom dat hij volgens mij de NVM erecode heeft geschonden.

Dit komt uit de nvm erecode.

Het NVM-lid en de NVM-Makelaar komen naar beste vermogen tegemoet aan reële verwachtingen die opdrachtgevers van hen mogen hebben. Zij beschermen en bevorderen hun belangen. Vertrouwelijke informatie houden zij voor zich totdat een rechter, arbiter of bindend adviseur hen noodzaakt die informatie prijs te geven.

En dit staat letterlijk in de NVM folder:

artikel 13, pagina 26

13. Mag ik als koper advies van de verkopende makelaar verwachten?

De verkopende makelaar vertegenwoordigt de belangen van de verkoper. Hij zal de verkoper adviseren tijdens het verkoopproces. De verkopende makelaar kan en mag daarom niet tegelijkertijd jouw belangen behartigen. Als je dus begeleiding en advies wilt tijdens het aankoopproces, dan is het verstandig zelf een aankopende NVM-makelaar in te schakelen.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Wat de makelaar heeft gedaan staat niet haaks op de NVM regels. Een verkopende makelaar is in gesprek met kopers, en als die kopers geen eigen makelaar meebrengen is er direct contact tussen verkopende makelaar en de kopers.

Vervolgens wordt er onderhandeld en kunnen de gegevens die jouw makelaar nu heeft verstrekt worden gebruikt om bijvoorbeedl jouw vraagprijs te onderbouwen. Stel dat alle verkochte huizen in jouw buurt voor rond de twee ton zijn verkocht, en jouw vraagprijs is ook zoiets, dan kan je met de Kadaster gegevens jouw vraagprijs rechtvaardigen. Hij had natuurlijk ook kunnen zeggen dat ze het zelf maar even moesten opzoeken, maar dan verlies je de controle over de onderhandelingen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

remcop schreef:Het gaat mij erom dat hij volgens mij de NVM erecode heeft geschonden.
....
Het NVM-lid en de NVM-Makelaar komen naar beste vermogen tegemoet aan reële verwachtingen die opdrachtgevers van hen mogen hebben. Zij beschermen en bevorderen hun belangen. Vertrouwelijke informatie houden zij voor zich totdat een rechter, arbiter of bindend adviseur hen noodzaakt die informatie prijs te geven.
Informatie die bij kadaster op te vragen is, is moeilijk als vertrouwelijk te bestempelen.

Gesloten