LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ontbindende voorwaarden

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
smbineska

ontbindende voorwaarden

Ongelezen bericht door smbineska »

Hallo,

Ik ben nu bezig met de koop van een huis .Valt echter niet mee.Net nu heb ikeindelijk eens gevonden wat ik leuk vind, weigert de makelaar het te verkopen met ontbindende voorwaarden.Hij wil wel verkopen, maar dan zonder ontbindende voorwaarden.
Wat vinden jullie daarvan?
Mag dat?

Immo

Re: ontbindende voorwaarden

Ongelezen bericht door Immo »

Ja, dat mag. Een koop moet wettelijk gezien schriftelijk bekrachtigd worden, maar de koopovereenkomst is vormvrij. Dit betekent dat het de partijen vrij zijn om met elkaar voorwaarden, dus ook ontbindende voorwaarden overeen te komen. Echter is het wel gebruikelijk ontbindende voorwaarden op te nemen, meestal gaat om het financieringsvoorbehoud, hoewel ik dit niet direct uit uw posting haal, neem ik aan dat u dit bedoelt.
Ik begrijp dat de makelaar dit niet, wil, maar is dit ook wat de verkoper niet wil ? Wil je als koper een beroep doen op ontbindende voorwaarden betreffende de financiering dan moet je al vaak 3 afwijzingen van erkende geldverstrekkers overleggen om aan deze voorwaarden te kunnen voldoen.

Het kan zijn dat de verkoper hier in het verleden slecht ervaringen mee heeft gehad. Het kan hem/haar natuurlijk slecht uit komen als de koop op het laatste moment niet doorgaat en hij zit bijvoorbeeld al wel vast aan een door hem of haar gekochte woning, temeer als in dat geval de beroepstermijn in dat geval al verlopen is. Hij of zij zit dan met twee woningen waarvoor de lasten opgehoest moeten worden. Ik vermoed dat de verkoper dit risico niet wil lopen.

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

Welke reden gaf de makelaar voor de weigering?

smbineska

Nou het ging heel raar , ze gaf geen reden ,ze zeidat ze koopers genoeg heeft , en ze heeft mijn adviseur uitgescholden voor een schanteur, waarna telefoon opgehangen en mij meteen opgebelt en gezegd dat ze liever met mij om tafel wil zitten en niks met mijn adviseur te maken wil hebben.Want ik ben zon aardige meid ...
Op de site stond ook foutieve informatie over het huis zelf, en dat het de vragprijs is ...
Opeens zei ze dat wat haar betreft is het vaste prijs geworden .
Ik heb nog enkele keren gebelt vandag , maar haar telefoon stond uit, en de kantoor zei dat ze zal terug bellen , maar dat heeft ze niet gedaan.
Ikzelf vond te riskand om zoder deze voorwaarden te kopen, dus liet ik het zo zitten.
Nu weet ik niet meer heb ik nog de optie , en of er nog iets zou van komen.
Valt niet mee , om hier in nederland een huis te kopen zo te zien :)
Maar in ieder geval bedankt voor jullie uitleg .Ik weet nu tenminste dat ontbindende voorwaarde niet standart zijn.

Tjittel

Ongelezen bericht door Tjittel »

Welke ontbindende voorwaarden heb je gesteld dan?
Als de verkoper het huis voor dezelfde prijs ook zonder ontbindende voorwaarden kon verkopen is het logisch dat jij achter het net vist want een koper zonder ontbindende voorwaarden biedt meer zekerheid.
Aan de andere kant is voorbehoud van financiering wel heel erg normaal. Je moet wel heel zeker van je zaak zijn om zonder voorbehoud van financiering te kopen, maar het kan natuurlijk wel en het is voor de verkoper aantrekkelijk omdat hij meteen zeker weet dat hij zijn huis verkocht heeft.

smbineska

voorbehoud van financiering, was de voorwaarde.
Warschijnlijk heeft iemand zonder die ontbindende voorwaarde geboden.
Dat idee had ik ook.

De financiering zou ik wel rond krijgen (volgens mijn adviseur) , maar toch ,als aleenstaande moeder doe je zoiets niet zo gauw .

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

Ik denk dat je deze woning gewoon moet laten schieten.
Een makelaar die weinig tot geen fatsoen heeft zou ik er ook uit schoppen.

smbineska

Dat heb ik gisteren ook al besloten.
In ieder geval bedankt voor jullie aantwoorden

Gesloten