LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] openingsbod

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
floyd

openingsbod

Ongelezen bericht door floyd »

Wij willen een openingsbod doen op een huis maar geen idee wat gangbaar is.
De één zegt doe 10% van de vraagprijs af en de ander weer meer of minder.
Wil niet afgaan door veel te weinig te bieden.
Het huis staat nu 3 weken te koop.

Martin1976

Re: openingsbod

Ongelezen bericht door Martin1976 »

"gangbaar" is inderdaad om ongeveer 10 - 15 % onder de vraagprijs te gaan beginnen met bieden, let wel, het zijn onderhandelingen en het zal hoe dan ook een spel worden van boden en tegenboden. Het huis staat nog maar kort te koop dus heel veel zal er wellicht nog niet van de prijs kunnen worden afgepraat dus beginnen met 10 % eronder is dan niet verkeerd. Hangt natuurlijk ook van vele factoren af, uiteraard of de vraagprijs reeel is en hoe graag de verkoper er vanaf wil. Succes!

floyd

Thankx, heb inmiddels ook de verkoopgegevens via het kadaster opgevraagd en denk idd dat ik maar start met 10% onder de vrpr.

C200K

Ongelezen bericht door C200K »

@Floyd,

eigenlijk kan je nooit te laag beginnen; als de verkopers het te laag vinden zullen ze gewoon niet reageren. Dat hoort bij het spel!

Daarbij komt inderdaad dat er geen vaste regel is. Elke verkoper bepaalt dat zelf. Ik bedoel maar: bij 2 ton is 10% 20k en bij 4 ton is 10% 40k en ga zo maar verder. Om nou aan te nemen dat een huis van 4 ton zoveel "overpriced" is volgens de verkoper zal niet vaak gebeuren. Verder zal een "incourante" woning makkelijker naar beneden kunnen worden gehaald in prijs dan een courante woning.

Volg je gevoel! Niemand kan je beter adviseren dan je eigen gevoel.

Tot slot: je onderhandelingspositie is nu nog niet erg sterk, dit komt door het feit dat de woning pas net te koop staat (aannemende dat ze er niet snel uit willen

floyd

Thankx voor de reacties.

Morgen heb ik een tweede bezichtiging, samen met iemand die wat meer technisch inzicht heeft.
Voor de kozijnen enz enz enz...
Ik weet dat de verkoper er snel uitwil en ik weet ook dat er voor maandag alweer een bezichtiging staat gepland.
Ik weet ook via het kadaster dat ze er 42000 meer voor vragen als waar ze het 3 jaar terug zelf voor hebben gekocht.
Maar er zit nu wel een nieuwe keuken, 2de toilet en nieuwe badkamer in.

Walter van V

Ongelezen bericht door Walter van V »

dan lijkt de prijsstelling niet verkeerd. Zorg dat je in onderhandeling bent, oftewel doe een bod. Zolang zij niet gereageerd hebben middels tegenbod of afwijzing mogen ze niet met iemand anders in onderhandeling volgens mij (blijft lastig want alles gaat mondeling, en je loopt risico uitgespeeld te worden tegen andere kijkers/bieders..)

Maar laat je ook niet opnaaien door de mededeling dat er maandag meer kijkers komen...is misschien niet waar, en als wel waar zegt het nog weinig. een kijker is nog geen bieder..

En vraag even snel de hypotheekakte op bij het kadaster, kan je waarschijnlijk zien waarvoor gefinancierd is, dus destijds koopsom, en verbouwing en overdrachtskosten . Die laatste willen ze waarschijnlijk ook terugzien, pas wel op , is niet uw probleem dat ze zo snel verkopen.

De afgelopen 3 jaar is weinig in de markt gebeurt, lichte stijging wellicht afhankelijk van locatie, dus daar kan geen groot prijsverschil zitten, alles moet uit de woningverbetering komen dus.

lissie

Ongelezen bericht door lissie »

Wij hebben 4 weken geleden ook een bod van 15% onder de vraagprijs van een huis (staat al 13 maanden te koop, mensen wonen er al 7 maanden niet meer) maar krijgen niets eens een reactie van de makelaar. Zelfs op vragen waarom we geen reactie krijgen, komt geen antwoord. Het heeft dus niet altijd zin om 15% onder de vraagprijs te gaan bieden. Wij zitten nu nog in dubio of we nog een hoger bod gaan uitbrengen of dat we maar een streep gaan zetten onder het hele aanbod van deze makelaar want netjes vinden we dit niet! (een reactie dat het bod te laag is om in overweging te nemen hadden we netter gevonden dan ook na vragen helemaal niet reageren)

Xpert

Ongelezen bericht door Xpert »

Waarvoor een huis drie jaar geleden is gekocht door de huidige eigenaar is niet relevant. Je hebt de prijs die zij er nu voor vragen wel/niet voor over.

Een vraagprijs wordt samengesteld aan de hand van de marktontwikkelingen. Een te hoge prijs is niet goed want dan staat een woning te lang te koop.

Aangezien je aangeeft dat de verkopers wel snel kunnen leveren geeft al een kleine indicatie dat de prijs niet "veel te hoog" zal zijn.

Waarom wordt de woning nu al weer binnen drie jaar verkocht door verkopers?

Gesloten