LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waar moet je op letten bij een voorlopige koopzkte?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Shannon27

Waar moet je op letten bij een voorlopige koopzkte?

Ongelezen bericht door Shannon27 »

Dag mensen,
Ik ben nieuw hier op het forum en ik zou eigenlijk graag wat advies willen omtrend het ondertekenen van een voorlopige koopakte.
Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je de financiering van je huis niet rond hebt kunnen krijgen?Mijn man en ik hebben namelijk een huis bezichtigd en na de bezichtiging beviel het huis ons allebei,dus hebben wij het gewoon geaccepteerd.In de tussentijd krijgen wij nog te horen of het ons lukt om de financiering rond te krijgen,alleen valt het ons op dat de makelaar wel erg haast heeft om ons een voorlopige koopcontract te laten ondertekenen.Moet ik mij hierover bezorgd maken?Ik wacht met spoed af op jullie reacties! :?

Xpert

Re: Waar moet je op letten bij een voorlopige koopzkte?

Ongelezen bericht door Xpert »

De makelaar wil graag haast maken met de ondertekening omdat na ondertekening van beide patreijen pas de wettelijke drie dagen bedenktijd voor de koper ingaat.

In een koopakte wordt normaal gesproken 3 tot 4 weken als termijn opgenomen om de financiering rond te krijgen met/zonder NHG voor koopprijs incl. kosten koper.

Het snelle handelen van de makeeaar lijkt mij legitiem. Hij moet tenslotte in het belanng van zijn/haar verkoper handelen. Die betaalt tenslotte de makelaar voor zijn/haar dienstverlening en niet u.

U heeft na ondertekening dus gewoon een aantal weken de tijd om de financiering te regelen. Houd echter wel de termijnen goed in de gaten. U dient binnen de gestelde termijnen de fianciering geregeld hebben. Zo niet dan dient u tenmiste over twee afwijzingen van financieringsmaatschappijen of banken te beschikken.

Doet u echter de financiering ook bij de makelaar dan dient deze voor de financiering uw belangen te dienen. Een makelaar kan deze beide zaken goed scheiden.

Succces.

Shannon27

Re: Waar moet je op letten bij een voorlopige koopzkte?

Ongelezen bericht door Shannon27 »

Xpert,
Hartstikke bedankt voor de heldere uitleg,nu weet ik zeker dat ik mij geen zorgen hoef te maken.Thanks :lol:

Gesloten