LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bemiddelingskosten Huurwoning

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
NLmichiej
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jan 2013 14:45

Bemiddelingskosten Huurwoning

Ongelezen bericht door NLmichiej »

Beste allen,

Ik heb alvorens dit topic te openen reeds enkele anderen gelezen en ik verwacht dat deze aansluiten op mijn situatie, echter wil ik voor alle zekerheid het verhaal toch even aan u voorleggen:

Ik en mijn vriend waren op zoek naar een huurwoning in Lelystad. Hierbij kwamen wij op de site van makelaar A waarop 2 huizen stonden die ons zeer aanspraken. Omdat wij beiden geen grote beurs hebben besloten we te informeren naar de goedkoopste woning. Het contact verliep via makelaar B (let op: er zijn dus 2 makelaars in dit verhaal).

Deze woning bleek helaas reeds verhuurd en in de mail waarin ons dit werd medegedeeld kaartte makelaar B bij ons ook de andere woning aan waarin wij geïnteresseerd waren, zonder dat wij haar daarvan op de hoogte hadden gesteld. Wij hebben hier vervolgens direct op gereageerd dat wij zeker interesse hadden in deze woning. Na enkele vervolgmails werd met makelaar A een afspraak gemaakt voor een bezichtiging, waarbij ook enkel makelaar A aanwezig was. Tijdens deze bezichtiging werd mij duidelijk dat makelaar A tevens de verhuurder / eigenaar van de woning is. Dezelfde dag als de bezichtiging hebben mijn vriend en ik laten weten dat we het huis wilde gaan huren. Vanaf dit moment is vrijwel al het contact verlopen via makelaar A, enkel het concept huurcontract kregen wij nog toegestuurd via makelaar B.

Zo dus ook bij het tekenen van het contract, wederom was enkel makelaar A hierbij aanwezig. Al vanaf het eerste moment waren wij ervan op de hoogte dat op de website stond dat er vooraf 1 maand borg + €423,50 bemiddelingskosten moesten worden betaald. Na het tekenen van het contract kreeg ik van een huisgenoot te horen dat bemiddelingskosten tegen de wet zijn. Tevens staat hierover niets vermeld in het contract. Nadat ik de borg had overgemaakt kreeg ik van makelaar B een mail met de vraag of ik tevens ook de bemiddelingskosten nog wilde overmaken. Deze rekening staat overigens op naam van de verhuurder (makelaar A).

Ik heb haar daarop gemeld dat het rekenen van deze kosten onwettig is. Haar reactie hierop was kort maar duidelijk; als we deze €423,50 niet zouden betalen zou er geen oplevering plaatsvinden. Onder druk gezet voelende heb ik haar derhalve gezegd dat we bereid zijn het bedrag onder protest te betalen, waarop ik als antwoord kreeg dat als we het niet wilde betalen we het huis maar niet moesten gaan huren. Let wel, dit laatste gebeurde dus ná het tekenen van het contract.

Ik moet per 1 juli mijn huidige woning uit, dus een andere optie dan de €423,50 betalen heb ik momenteel simpelweg niet, omdat ik nooit op tijd nog een andere woning zou kunnen vinden (en tevens deze woning voor nu perfect vind). Wel ben ik gebaseerd op de overige verhalen die ik heb gelezen van mening dat ik dit geld niet verschuldigd ben. Zou ik dit geld dus na de oplevering terug kunnen vragen?

Alvast bedankt voor uw hulp en reacties.

Met vriendelijke groet,

Michiel

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bemiddelingskosten Huurwoning

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je hebt je goed geïnformeerd; heel verstandig! Ik denk dat je gegeven de situatie weinig anders kon.

Deze invulbrief kun je aangetekend versturen (aangetekend is een must; bewaar het bonnetje heel goed):

http://www.huurgeschil.nl/onlinebrieven ... elgeld.php

De tekst van de invulbrief staat hier: http://www.huurgeschil.nl/onlinebrieven ... elgeld.rtf

Ik wens je veel succes.

NLmichiej
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jan 2013 14:45

Re: Bemiddelingskosten Huurwoning

Ongelezen bericht door NLmichiej »

Goedemiddag Bob,

Bedankt voor uw reactie. Ik ben blij te horen dat ik hierin in mijn gelijk sta.

Inmiddels heb ik nog via enkele mails contact gehad met makelaar B uit het verhaal. Ondanks mijn intentieverklaring het bedrag van €423,50 aankomende dinsdag alsnog over te maken krijg ik van haar echter geen inhoudelijke reactie meer met betrekking tot de oplevering van de woning. Zij blijft doorgaan op het feit dat wij deze betaling onder protest doen en zegt mij, en ik citeer; "U geeft aan dat u het er niet mee eens bent en het onder protest wilt doen als dat zo is dan heeft het toch geen zin om zaken te doen."

Momenteel krijg ik, mede door het geciteerde, het gevoel dat de makelaar probeert af te sturen op een contractbreuk. Nu lijkt het me dat dat sowieso niet mag en hoop ook ten zeerste dat het zover niet zal komen, maar zolang ik de sleutel niet heb vrees ik er wel voor dat ik zo dadelijk op 1juli dakloos ben.

Met vriendelijke groet,

Michiel

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bemiddelingskosten Huurwoning

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als de woning aantrekkelijk is en er moeilijk een alternatief is te vinden, dan zou ik gewoon betalen. Onder protest hoeft niet eens. Heb je de voorbeeldbrief goed doorgelezen? Omdat er sprake is van dwang (je krijgt de woning niet als je de bemiddelingskosten niet betaalt) ben je zelf niet verwijtbaar als je de kosten betaalt.

Louise75
Berichten: 396
Lid geworden op: 20 jul 2012 05:41

Re: Bemiddelingskosten Huurwoning

Ongelezen bericht door Louise75 »

Beste NLMischiej,


Bob heeft al goede adviezen gegeven. Dubbele courtages mag (veelal) niet, maar menig makelaar lapt die regel uit de wet aan de laars.

Wie doet hen wat? Het "vak" verhuurmakelaar is immers een vrij beroep en als je als klant onrecht ervaart mag je naar de rechtbank.

Veel rechtzaken zijn hierover al gevoerd. De Stichting Collectief Onrecht heeft in 2011 een collectief aangespannen rechtzaak over dit onderwerp gewonnen.

Wat je wel eens kunt informeren is of deze makelaar bij een branche-organisatie, zoals NVM, VBO of VastgoedPro behoort. Zo ja, neem met de betreffende branche contact op.

Bijgaand vind je 2 links die je zeker interessant zult vinden.

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 3#p1820893

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 1#p1808731
Je kunt kijken of de betreffende makelaar op deze link in de zwarte lijst voorkomt en anders hem/haar toevoegen.

Mijn eigen "conflict" als gedupeerde verhuurder dankzij verhuurmakelaar Direct Wonen heb ik onder het kopje huren geplaats van dit forum. Als je daaronder gaat kijken kom je nog veel meer klachten tegen van zowel huurders als verhuurders.

Via twitteraccount @foutemakelaar word je ook wijzer en voor juridische vragen/adviezen @toegangtotrecht

Ben nieuwsgierig hoe dit voor jou af gaat lopen, maar wens je veel succes.

Louise75

NLmichiej
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jan 2013 14:45

Re: Bemiddelingskosten Huurwoning

Ongelezen bericht door NLmichiej »

Bedankt voor de reacties. Ik heb vandaag de kosten betaald en er staat inmiddels ook een afspraak voor de sleuteloverdracht. Ik zal u op de hoogte houden van de terugvorderingsprocedure wanneer we deze inzetten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bemiddelingskosten Huurwoning

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Succes met verhuizen in elk geval. Ik hoop dat het goed komt met de kosten.

Gesloten