| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Makelaar stuurt bevestiging, maar wil woning niet verkopen
-
NATkersten
Makelaar stuurt bevestiging, maar wil woning niet verkopen
Vandaag, na veelvuldig contact met de (mevr) makelaar tot een koopprijs gekomen voor een bestaande woning. Eindelijk een overeenstemming, in eerste instantie mondeling, maar later ook via email een bevestiging gehad.
Nog geen 1 uur later wordt ik teruggebeld door een andere makelaar (dhr). Telefonisch is een bod uitgebracht op de woning. De mensen hebben geinformeerd bij de medewerkster bij de balie of er onder de vraagprijs is geboden, wanneer dit wordt aangegeven bieden deze mensen de vraagprijs. De makelaar geeft hierop aan dat we de woning alleen kunnen kopen als we mee gaan met de andere mensen en ook de vraagprijs bieden, mits deze mensen het bod dat ze telefonisch gedaan hebben per email bevestigen
Onder het motto ik zorg er op dat moment persoonlijk voor dat de woning aan jullie wordt verkocht als jullie hetzelfde bieden; hiermee wordt het gesprek afgesloten.
Omdat het onze droomwoning is, zijn we ten einde raad en weten we niet wat onze positie is. Is deze emailbevestiging van de koop, prijs en leverdatum een overeenkomst? Het kan toch niet zijn dat ik na een bevestiging van de koop nogmaals de prijs moet verhogen om de woning te bemachtigen.
Vreemd is echter wel dat de gesprekken nadat de verkoop rond is gekomen gevoerd zijn door een andere makelaar.
Hieronder staat de email:
Graag bevestigen wij hierbij de aankoop door u van de woning ..... te .....
Koopprijs € 225.000,-- kosten koper
Aanvaarding 30 januari 2009 of zover eerder als partijen tezamen overeenkomen.
Lijst met zaken zoals aangegeven exclusief bureaublad gaat mee akkoord.
Ontbindende voorwaarden voor de financiering van de koopsom en 10% kosten 4 weken vanaf mondelinge overeenkomst tot 5 november 2008.
Bankgarantie/waarborgsom 10% van de koopsom bij de notaris af te geven uiterlijk 12 november 2008.
Voor het opmaken van de koopakte willen wij graag van u beiden per omgaande de volgende gegevens ontvangen:
KOPERS:
Naam:
Voornamen (voluit):
geboortedatum:
geboorteplaats:
adres:
e-mailadres:
tefefoon thuis:
telefoon werk of 06:
burgerlijke staat: gehuwd/ongehuwd/geregistreerd partnerschap/samenwonend*
huwelijksgoederenrecht: in gemeenschap van goederen/huwelijkse voorwaarden*
legitimatie (nummer paspoort/IDkaart/rijbewijs)*
*Doorhalen wat niet van toepassing is
Nog geen 1 uur later wordt ik teruggebeld door een andere makelaar (dhr). Telefonisch is een bod uitgebracht op de woning. De mensen hebben geinformeerd bij de medewerkster bij de balie of er onder de vraagprijs is geboden, wanneer dit wordt aangegeven bieden deze mensen de vraagprijs. De makelaar geeft hierop aan dat we de woning alleen kunnen kopen als we mee gaan met de andere mensen en ook de vraagprijs bieden, mits deze mensen het bod dat ze telefonisch gedaan hebben per email bevestigen
Onder het motto ik zorg er op dat moment persoonlijk voor dat de woning aan jullie wordt verkocht als jullie hetzelfde bieden; hiermee wordt het gesprek afgesloten.
Omdat het onze droomwoning is, zijn we ten einde raad en weten we niet wat onze positie is. Is deze emailbevestiging van de koop, prijs en leverdatum een overeenkomst? Het kan toch niet zijn dat ik na een bevestiging van de koop nogmaals de prijs moet verhogen om de woning te bemachtigen.
Vreemd is echter wel dat de gesprekken nadat de verkoop rond is gekomen gevoerd zijn door een andere makelaar.
Hieronder staat de email:
Graag bevestigen wij hierbij de aankoop door u van de woning ..... te .....
Koopprijs € 225.000,-- kosten koper
Aanvaarding 30 januari 2009 of zover eerder als partijen tezamen overeenkomen.
Lijst met zaken zoals aangegeven exclusief bureaublad gaat mee akkoord.
Ontbindende voorwaarden voor de financiering van de koopsom en 10% kosten 4 weken vanaf mondelinge overeenkomst tot 5 november 2008.
Bankgarantie/waarborgsom 10% van de koopsom bij de notaris af te geven uiterlijk 12 november 2008.
Voor het opmaken van de koopakte willen wij graag van u beiden per omgaande de volgende gegevens ontvangen:
KOPERS:
Naam:
Voornamen (voluit):
geboortedatum:
geboorteplaats:
adres:
e-mailadres:
tefefoon thuis:
telefoon werk of 06:
burgerlijke staat: gehuwd/ongehuwd/geregistreerd partnerschap/samenwonend*
huwelijksgoederenrecht: in gemeenschap van goederen/huwelijkse voorwaarden*
legitimatie (nummer paspoort/IDkaart/rijbewijs)*
*Doorhalen wat niet van toepassing is
Re: Makelaar stuurt bevestiging, maar wil woning niet verkopen
Volgens mij hebben jullie in dit geval gewoon recht op de woning. Jullie hebben immers overeenstemming over de koop met de verkopers, en als er daarna iemand meer biedt, dan is dat gewoon pech gehad voor de verkopers.
leuk geprobeerd van de makelaar.
Maar volgens mij heb je gewoon de woning tegen die prijs verkocht.
Is het een MVN makelaar?
Ik zou dan de organistatie bellen, want dit mag niet!
Maar volgens mij heb je gewoon de woning tegen die prijs verkocht.
Is het een MVN makelaar?
Ik zou dan de organistatie bellen, want dit mag niet!
In principe is de telefonische bevestiging al genoeg. Echter is die moeilijk hard te maken als er gedonder over komt. Met de e-mail bevestiging sta je vrij sterk. Ik vermoed dat de makelaar op deze slinkse manier probeert de prijs nog wat op te drijven, want als er een overeenkomst is (en die is er!) mogen zij helemaal niet aangeven aan derden dat er onder de vraagprijs is geboden! En als het wel mag is het op zn zachtst gezegd niet netjes.
Het zou me absoluut niets verbazen als er helemaal geen andere kopers zijn. Dit is wel een heel doorzichtig truukje...
Het zou me absoluut niets verbazen als er helemaal geen andere kopers zijn. Dit is wel een heel doorzichtig truukje...
-
NATkersten
Ondertussen al heel wat telefoontjes gepleegd. Heb de NVM gebeld daar wat advies ingewonnen, valt niet te spreken over advies. Slechts een doorverwijzing naar de Jurofoon. Deze gebeld. Wordt aangegeven dat we juridische stappen kunnen ondernemen, maar dat het door het ontbreken van een handtekening toch niet zo best zou kunnen uitpakken. Heel vervelend allemaal. Zo toch nog maar eens de makelaar bellen en daar vertellen dat we een kort geding gaan aanspannen. Jammer, dat we hierdoor weer kosten moeten maken.
-
NATkersten
Ook de makelaar gesproken. Geeft wederom aan dat mondelinge bevestigingen niet meer bestaan. Dat hij daarnaast de plicht heeft om biedingen door te geven aan de verkoper. Hij geeft ook aan dat de schriftelijke bevestiging niet rechtsgeldig is. Ik begin er echt een zwaar hoofd in te krijgen en vraag me af of we uberhaupt wel een kans maken op de woning.
Waar gaan we naar toe, moet je dan alles pikken...
Waar gaan we naar toe, moet je dan alles pikken...
Ik zeg: Juridisch Loket! Wat de makelaar vertelt klopt gewoon pertinent niet. Als het nou om iets kleins ging zou ik zeggen: laat zitten, maar hier zou ik toch ook echt achteraan gaan!
En als je toevallig een rechtsbijstandverzekering hebt afgesloten: bel die eens even. Daar betaal je ten slotte voor...
Misschien helpt het ook om de makelaar te vertellen dat dit verhaal inmiddels op de Radar site staat, en dat je hun naam bekendmaakt als ze niet normaal gaan doen
En als je toevallig een rechtsbijstandverzekering hebt afgesloten: bel die eens even. Daar betaal je ten slotte voor...
Misschien helpt het ook om de makelaar te vertellen dat dit verhaal inmiddels op de Radar site staat, en dat je hun naam bekendmaakt als ze niet normaal gaan doen
-
Lieske1958
Direct naar de Rechtswinkel/Juridisch Loket !!!!!Geplaatst op 08 Okt 2008 10:07 door NATkersten
--------------------------------------------------------------------------------
Ook de makelaar gesproken. Geeft wederom aan dat mondelinge bevestigingen niet meer bestaan. Dat hij daarnaast de plicht heeft om biedingen door te geven aan de verkoper. Hij geeft ook aan dat de schriftelijke bevestiging niet rechtsgeldig is.
Of Vereniging Eigen Huis, Consumentenbond.
Nu het de makelaar niet uitkomt bestaat een mondelinge overeenkomst ineens niet ????
De schriftelijke bevestiging niet rechtsgeldig ?????
Deze man "lult" uit zijn nek (sorry voor deze bewoordingen)
Succes, en haal je recht !
lieske
-
NATkersten
Goed Nieuws!!!
De makelaar heeft met de dreiging om juridische stappen te nemen, nogmaals contact opgenomen met de verkoper. De makelaar blijft volhouden dat hij in zijn recht staat. Gelukkig zijn de verkopers van goede aard en blijven ze bij hun eerste afspraak met ons.
Dit getuigt echt van een stukje eerlijkheid. Er gaat zeker een bos bloemen in de richting van de verkopers!!
Ik ben gelukkig van alle ellende af.
De makelaar heeft met de dreiging om juridische stappen te nemen, nogmaals contact opgenomen met de verkoper. De makelaar blijft volhouden dat hij in zijn recht staat. Gelukkig zijn de verkopers van goede aard en blijven ze bij hun eerste afspraak met ons.
Dit getuigt echt van een stukje eerlijkheid. Er gaat zeker een bos bloemen in de richting van de verkopers!!
Ik ben gelukkig van alle ellende af.
Kortom: de makelaar is er achter gekomen dat hij zich met deze handelswijze op glad ijs begaf, en is teruggekrabbeld. Noem me cynisch, maar ik betwijfel of er inderdaad contact met de verkopers is geweest... Het zou me niets verbazen als ze verrast reageren op de bos bloemen, omdat zij van dit hele akkefietje niets meegekregen hebben
Gefeliciteerd trouwens met deze uitslag! Al zal het toch wel altijd een beetje een wrang nasmaakje blijven geven ben ik bang...
Gefeliciteerd trouwens met deze uitslag! Al zal het toch wel altijd een beetje een wrang nasmaakje blijven geven ben ik bang...
-
NATkersten
Heb inderdaad juridisch advies gekregen. Mondelinge overeenkomsten zijn niet rechtsgeldig sinds maart 2008 (geloof ik). Bron: jurofoon.Ook de makelaar gesproken. Geeft wederom aan dat mondelinge bevestigingen niet meer bestaan. Dat hij daarnaast de plicht heeft om biedingen door te geven aan de verkoper. Hij geeft ook aan dat de schriftelijke bevestiging niet rechtsgeldig is.
Bedankt voor alle tips en ideeën!
De wrange nasmaak is snel verdwenen na dit goede nieuws
kleine aanvulling op de vorig post:
mondelinge afspraak is nog steeds altijd geldig, alleen niet meer (inderdaad sinds 2007) bij de koop van een onroerende zaak, die moet schriftelijk worden vastgelegd.
mondelinge afspraak is nog steeds altijd geldig, alleen niet meer (inderdaad sinds 2007) bij de koop van een onroerende zaak, die moet schriftelijk worden vastgelegd.
Nog een correctie.
Een verkoper kan een koper niet houden aan een mondelinge overeenkomst. Andersom echter wel (mits je dat kunt bewijzen uiteraard).
Een verkoper kan een koper niet houden aan een mondelinge overeenkomst. Andersom echter wel (mits je dat kunt bewijzen uiteraard).