LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vraag over taxatiekosten

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Tikkie
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jul 2012 00:56

vraag over taxatiekosten

Ongelezen bericht door Tikkie »

Beste allemaal,

Ik heb ook een apart verhaal. Wij moesten eind 2009 onze hypotheek verlengen maar besloten over te stappen naar een andere hypotheek verstrekker in overleg met onze hypotheekadviseur. Hij heeft binnen zijn kantoor een makelaar die hij hiervoor opdracht heeft gegeven om een taxatie uit te voeren. Deze makelaar heeft eerder in 2009 ons huis in de verkoop gehad omdat we plannen hadden te verhuizen maar i.v.m. de dalende huizenmarkt hebben we destijds besloten te blijven. De vraag van de hypotheekadviseur aan de makelaar zou dan ook zijn of hij het oude taxatierapport kon gebruiken i.v.m. de kosten.

Mijn man meent zich te herinneren dat de makelaar in die tijd wel bij ons is geweest maar niet langer dan 5 min. dit heeft de makelaar ook bevestigd. Want naar zijn zeggen is hij toen op een kinderverjaardag hier in huis geweest. Nou is het zo dat ik in de tijd enorm overspannen was en een kinderverjaardag me al teveel was en ik me niet kan voorstellen dat die toen bij ons is geweest. Volgens mij is hij dus totaal niet hier geweest. Maar mijn man twijfelt daar over en ik kan het mis hebben, ik was toen ook aan de zware medicijnen.

Maar goed, begin 2010 is de akte gepasseerd bij de notaris en ook de kosten van de hypotheekadviseur zijn daarmee voldaan dus wij dachten dat we er klaar mee waren.

Na ruim een jaar in maart 2011 kregen wij een herinnering van de taxatiekosten van deze makelaar. In deze envelop zaten nog 2 herinneringen voor andere klanten en die van ons. De originele factuur hebben wij nooit ontvangen. Nu nog steeds niet. Mijn man heeft hem gebeld met de mededeling dat we het er niet mee eens waren, hij heeft het oude taxatierapport gebruikt met hier en daar wat aanpassingen en berekend daar bijna 600 euro voor.

Daarna weer ruim een jaar niets van de beste man vernomen tot we begin dit jaar weer een herinnering kregen waar we niet op hebben gereageerd en vorige maand nog een met het verzoek binnen 30 dagen te betalen anders gaat hij juridische stappen ondernemen. Hierop hebben wij een brief gestuurd omdat we het nog altijd niet eens zijn met de gang van zaken en een verzoek ons een kopie van de opdrachtbevestiging te sturen. Wij hebben hem zelf namelijk nooit de opdracht gegeven maar onze adviseur en wij hebben ook nergens voor getekend. Na ruim een jaar hadden wij zo'n hoge rekening ook nooit meer verwacht. Deze kan hij ons niet geven, hij heeft hier ook mijn man voor gebeld maar dan wordt het een welles en nietes spelletje.

Kan iemand mij vertellen wie in dit verhaal in zijn recht staat?

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: vraag over taxatiekosten

Ongelezen bericht door Frantic2 »

tje, 148 keer bekeken en niemand die antwoord geeft.....

Uw tekst is veel te lang en er staan allerlei zaken in die er niet toe doen.

De taxatie moest worden uitgevoerd en alleen omdat u dacht alles betaald te hebben wil dat nog niet zeggen dat het ook zo is.

Die taxatie kosten blijken dus niet betaald te zijn of bent u ze tegengekomen op de afrekening?

Nu laat u de rekening meer dan een jaar liggen en wilt u weten wat u rechten zijn??

Wat dacht u van uw plichten?

brokkel
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2011 13:11

Re: vraag over taxatiekosten

Ongelezen bericht door brokkel »

Ik heb even een aantal puntjes eruit gepakt om te reageren. Ik ga even uit van mijn eigen situatie. Misschien dat iemand die beter bekend is met deze materie echt goede antwoorden geven.
Tikkie schreef:Deze makelaar heeft eerder in 2009 ons huis in de verkoop gehad omdat we plannen hadden te verhuizen maar i.v.m. de dalende huizenmarkt hebben we destijds besloten te blijven. De vraag van de hypotheekadviseur aan de makelaar zou dan ook zijn of hij het oude taxatierapport kon gebruiken i.v.m. de kosten.
En wat was het uiteindelijke antwoord van de hypotheekverstrekker, als ik het zo lees was het antwoord nee en moest er dus een nieuw taxatierapport worden opgesteld inclusief de hiervoor geldende tarieven.
Tikkie schreef:Maar goed, begin 2010 is de akte gepasseerd bij de notaris en ook de kosten van de hypotheekadviseur zijn daarmee voldaan dus wij dachten dat we er klaar mee waren.
Je hebt de overdrachtspapieren nog neem ik aan dus kan je controleren wat er wel en niet betaald is. Denken is 1, zeker weten iets anders.
Lees die papieren van de notaris nog eens goed door.
Tikkie schreef:Na ruim een jaar in maart 2011 kregen wij een herinnering van de taxatiekosten van deze makelaar. In deze envelop zaten nog 2 herinneringen voor andere klanten en die van ons. De originele factuur hebben wij nooit ontvangen. Nu nog steeds niet. Mijn man heeft hem gebeld met de mededeling dat we het er niet mee eens waren, hij heeft het oude taxatierapport gebruikt met hier en daar wat aanpassingen en berekend daar bijna 600 euro voor.
Een behoorlijke fout van deze makelaar (de 2 andere facturen) maar waarschijnlijk is dit allemaal van dezelfde adviseur.
Dat je de originele factuur niet hebt ontvangen is een formaliteit (het kan goed dat die naar de adviseur is gestuurd, dit is bij mij ook gebeurt) en een copy factuur volstaat. Maar wat was de reactie van de taxateur op het feit dat jullie het er niet mee eens waren en hebben jullie die reactie op papier?
Want als hij zegt dat het jammer is maar dat jullie moeten betalen dan moeten jullie betalen of een officiele klacht indienen betreffende de factuur en doe zoiets altijd schriftelijk in verband met bewijs.
Tikkie schreef:Daarna weer ruim een jaar niets van de beste man vernomen tot we begin dit jaar weer een herinnering kregen waar we niet op hebben gereageerd en vorige maand nog een met het verzoek binnen 30 dagen te betalen anders gaat hij juridische stappen ondernemen. Hierop hebben wij een brief gestuurd omdat we het nog altijd niet eens zijn met de gang van zaken en een verzoek ons een kopie van de opdrachtbevestiging te sturen. Wij hebben hem zelf namelijk nooit de opdracht gegeven maar onze adviseur en wij hebben ook nergens voor getekend.
Of de opdracht direct of via de adviseur is gegeven is niet van belang hierin, jullie hebben de adviseur opdracht gegeven een taxatie uit te voeren en dit is gebeurt. De taxateur moet hiervoor betaald worden en dat moet uiteindelijk door jullie gedaan worden. Dit kan via de notaris in de akte (dus zoals ik al eerder aangaf akte nogmaals doorlezen) of via een aparte betaling aan of de adviseur (niet aan te raden trouwens) of direct aan de taxateur. Dat je nergens voor getekend hebt is dus niet waar het is alleen dat de opdracht indirect is gegeven door de adviseur, jullie blijven uiteindelijk verantwoordelijk, als je met de adviseur hebt afgesproken dat hij die rekening zou betalen dan moet je snel contact opnemen met de adviseur maar als die ook niet betaald wordt het gewoon bij jou verhaalt inclusief alle bijkomende kosten. Ook hier spreek ik uit ervaring, ik had de adviseur zelfs al betaald maar die heeft de taxateur nooit betaald. De taxateur heeft toen de rekening (copy-factuur) gewoon netjes naar mij gestuurd met het verzoek direct te betalen. Juridisch advies ingewonnen, ik moest de taxateur betalen en een rechtzaak aanspannen tegen de adviseur in verband met de reeds gedane betaling, rechtzaak gewonnen maar de taxateur wel 2x betaald (1x adviseur, 1x direct). En 600 euro is niet goedkoop voor een taxatie maar ook niet bijzonder duur. Een taxatie-rapport bestaat namelijk uit behoorlijk wat meer dan alleen maar dat bezoek.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: vraag over taxatiekosten

Ongelezen bericht door ArneLH »

Als de taxateur nauwelijks iets 'nieuws' heeft gedaan dan kan ik me er wel in vinden dat €600 nogal aan de hoge kant is. De ts geeft aan dat zij in maart 2011 een herinnering heeft ontvangen, dan is er in ieder geval geen sprake van voltooide verjaring. De ts zegt dat zij nooit een orginele factuur heeft ontvangen. Dat is niet van belang nu aan consumenten niet (kosteloos) een factuur hoeft te worden gegeven. Het moment van taxeren is niet genoemd, maar ga ervan uit dat dat eind 2009/begin 2010 is geweest. Helaas is er door de echtgenoot van de ts telefonisch geklaagd en zijn daar dus geen bewijsstukken van. Als de makelaar ontkent dat dat telefoongesprek er is geweest of stelt dat dat een andere inhoud heeft gehad, dan is er door de ts mogelijk niet tijdig geklaagd (art. 6:89 BW) en zijn alle rechten vervallen.

Tikkie
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jul 2012 00:56

Re: vraag over taxatiekosten

Ongelezen bericht door Tikkie »

Wij hebben inderdaad de adviseur de opdracht gegeven, in de akte is het niet betaald. Dat hebben we vorig jaar meteen nagekeken toen we de 1e herinnering kregen.

Mijn man heeft hem gebeld met de mededeling dat hij het er niet mee eens was, prijs al helemaal niet. Ik blijf erbij dat hij hier niet is geweest. Heb ook de agenda erop terug gekeken en daar staat ook niets van een bezoek van de taxateur. Hij beweert op de verjaardag half oktober hier te zijn geweest. Maar dan is het zijn woord tegen het onze en omgekeerd. Wij hebben van dit alles niets op papier.

Daarnaast heeft hij de oude taxatie van begin 2009 toen wij ons huis te koop aanboden via hem gebruikt en daar wat aanpassingen in gedaan, eigenlijk alleen wat foto's uit deze taxatie gehaald en mijn man heeft hem aangegeven dat hij het daarom met de prijs ook niet eens is. Maar ook dat staat nu pas op papier nadat wij hem een aantal weken geleden een brief hebben gestuurd. In die brief wel teruggekomen op het telefoon gesprek.

@Brokkel, onze adviseur heeft ons nooit een antwoord gegeven over of het wel of niet mogelijk was het oude rapport te gebruiken. Dat kwam gewoon in het gesprek, als je hem nou de taxatie laat doen, hij heeft een rapport en dan kan het vast goedkoper omdat hij dat met een paar kleine aanpassingen kan maken.

brokkel
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2011 13:11

Re: vraag over taxatiekosten

Ongelezen bericht door brokkel »

Tikkie schreef:Wij hebben inderdaad de adviseur de opdracht gegeven, in de akte is het niet betaald. Dat hebben we vorig jaar meteen nagekeken toen we de 1e herinnering kregen.
Dus is de rekening in ieder geval zover terecht. Hij is niet door jullie betaald via de akte. Dan blijft de vraag over van de adviseur, zou hij hem betalen of niet, heb je dus de adviseur hiervoor betaald, dit gebeurde in mijn geval apart waardoor ik in ieder geval nog een bewijs had dat ik wel betaald had alleen aan de "verkeerde" persoon, aangezien deze persoon weigerde om de betaling te verrichten zoals afgesproken (samen met nog een andere betaling welke hij in beide gevallen trouwens claimde al betaald te hebben) moest ik dus 2x betalen.

Ja, de 600 euro is hoog maar zoals ik al aangaf niet extreem. Dit is trouwens wel weer afhankelijk van de waarde van het huis.

Ik weet wel dat ik recent ook mijn hypotheek heb overgesloten (3 maanden terug) en ik moest dus een taxatierapport overleggen die minder dan 3 maanden oud moest zijn. Dus begrijp ik dat er een nieuw taxatierapport gemaakt moet worden en het is eigenlijk simpel maar voor elk nieuw taxatierapport rekent de taxateur gewoon weer het volle tarief. Dit is gewoon nodig om te kunnen blijven bestaan. Helaas hebben jullie de pech dat er bij jullie eigenlijk niet lang daarvoor ook al een taxatie is gedaan. Maar een verkooptaxatie en een taxatierapport zijn trouwens wel 2 verschillende dingen.

Tikkie
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jul 2012 00:56

Re: vraag over taxatiekosten

Ongelezen bericht door Tikkie »

Wij hebben ons huis niet verkocht of moesten niet voor een verkoop een taxatie. Onze hypotheek verliep en we moesten of verlengen of overstappen naar een andere hypotheekverstrekker.

De rekening is niet naar de adviseur gestuurd. Mijn vermoeden is zelf eigenlijk dat hij te laat was met de rekening naar de notaris sturen zodat het in de akte opgenomen kon worden. Al met al, wij hebben niet betaald en ik begrijp uit jullie reacties dat het wel de bedoeling is.

esuiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 dec 2006 12:24

Re: vraag over taxatiekosten

Ongelezen bericht door esuiker »

Iedere geldverstrekker vraagt bij het afsluiten van een nieuwe hypotheek (dus niet oversluiten van een reeds bestaande) een taxatierapport van maximaal 6 maanden oud. Sommigen zelfs van maximaal 3 maanden.

Bovendien kun je als taxateur niet zomaar een vorig rapport gebruiken. Je moet altijd een nieuw rapport opmaken en allerlei gegevens invullen, diverse stukken opvragen bij het kadaster en nieuwe foto's maken. Dus er is altijd werk aan een taxatierapport.

Ik denk overigens dat er hier sprake kan zijn van verwarring. U zegt dat het huis getaxeerd is vanwege een voorgenomen verkoop. Bedoelt u daarmee dat de makelaar voorafgaand aan de verkoop een "echt" taxatierapport heeft gemaakt waarvan u ook een afschrift heeft gekregen. Of heeft hij de waarde van de woning bepaald?

Als hij echt getaxeerd heeft, zou u daarvoor ook een rekening hebben gekregen (en betaald hebben). Makelaars doen altijd gratis een waardebepaling maar nooit gratis een taxatie.

Er bestaat nogal wat verwarring over de begrippen taxatie en waardebepaling. Een taxatie is een "echt" taxatierapport met diverse waardes, foto's , omschrijving, kadastrale gegevens. Een document van gemiddeld 18 - 20 pagina's waarvan u ALTIJD een exemplaar krijgt toegestuurd (op papier of per email).

Een waardebepaling is het vaststellen van de marktwaarde van een woning, voorafgaand aan het in verkoop nemen door de makelaar. U krijgt daar dan ook geen taxatierapport van.

U snapt, dat als er ooit slechts een waardebepaling is gedaan, de makelaar / taxateur bij een taxatieopdracht helemaal niets heeft om eventueel opnieuw te gebruiken.

Als laatste is het uiteraard zo dat de opdrachtgever (u dus) gewoon moet betalen. Of dat nou via de notaris gebeurt, via de tussenpersoon of rechtstreeks. Het zou u dus op z'n minst moeten zijn opgevallen dat u de taxatie nooit betaald heeft. Of was u in de veronderstelling dat een taxatie altijd gratis is?

omi lila
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2011 17:07

Re: vraag over taxatiekosten

Ongelezen bericht door omi lila »

ik heb een vraag over taxatie kosten.
mijn kinderen kopen een huis van 135.000 euro, de taxatie kosten (inclusief NHG) 560 euro.
de taxateur is niet rechtstreeks door hen geregeld.

zelf heb ik mijn huis laten taxeren door op google de goedkoopste taxateur te kiezen en ik betaalde 130 euro!
zonder NHG maar mnet een hogere aankoopprijs


kortom ik vind de prijs die de kinderen moeten betalen abnormaal hoog, niet meer van deze tijd of wel?

brokkel
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2011 13:11

Re: vraag over taxatiekosten

Ongelezen bericht door brokkel »

omi lila schreef:mijn kinderen kopen een huis van 135.000 euro, de taxatie kosten (inclusief NHG) 560 euro.
de taxateur is niet rechtstreeks door hen geregeld.
Alhoewel ik niet de voorwaarden verder ken vind ik dit inderdaad wel een erg hoog bedrag. Een kort onderzoek op internet leverde mij prijzen op van net onder de 200 euro tot 350 euro. Minder als de helft dus. Maar als er ook een bouwkundig onderzoek is geweest (wat ik niet vreemd zou vinden) dan lijkt mij die prijs weer wel redelijk.
Een bouwkundig onderzoek kost ook al gauw een 200 tot 300 euro.
Dus de vraag is letterlijk wat er allemaal bij zit. Is het alleen een taxatie-rapport met NHG-bijlage dan vind ik het erg duur. Is het ook nog inclusief bouwkundig rapport niet.

Gesloten