LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Asociaal leenstelsel
-
Asociaal leenstelsel
Je hoort het vaak in het nieuws, we willen kinderen in ontwikkelingslanden een goede toekomst bieden. Ze moeten naar school zodat ze kunnen doorstuderen, arts, juf of sociaal werker kunnen worden. Wees eerlijk iedereen gunt deze kinderen een kans om wat van hun toekomst te kunnen maken! Zonder onderwijs heb je weinig kans op een goede toekomst niet waar?
Hier in Nederland hebben we het dus eigenlijk maar goed. We gaan naar de crèche, de kleuter- en peuterschool, de basisschool, uiteindelijk mogen we zelfs naar de middelbare school en dan is het logische om door te studeren. Je MBO, HBO of universiteit diploma te halen. Tenminste.. dit was altijd een logische keuze. Maar met de nieuwe bezuinigingsmaatregelen die de overheid wil doorvoeren is het helemaal niet meer zo’n logische keus om door te studeren. Ja voor de rijkere onder ons, daar is het nog wel een logische keus, maar voor de minder bedeelden word het erg lastig om straks verder te kunnen studeren.
Veel ouders van studenten hebben meerdere kinderen in het onderwijs zitten, dit moet allemaal betaald worden. Gelukkig krijgen studenten nu nog maandelijks een bijdrage van de overheid om college geld te betalen en boeken te kunnen kopen. Door deze bijdrage is het voor veel mensen nu nog mogelijk om te gaan studeren. Helaas wil het kabinet vanaf 2015 een leenstelsel in gaan voeren. Dit betekent dus geen studiefinanciering meer, maar je moet dus je college geld etc. gaan lenen. Dat betekent dat je na je studie een dikke schuld hebt opgebouwd. Reken maar na per jaar betaal je ongeveer 1800 euro aan college geld, daar komt per jaar nog ongeveer 500 euro aan boeken overheen. Je bent dus per jaar al ongeveer 2300 kwijt aan alleen je studie. Ga er van uit dat je minimaal 4 jaar over je opleiding doet, dan ben je dus 9200 euro verder. Je mag dan hopen dat je na je afgeronde opleiding direct een baan kan vinden om deze schuld af te betalen. Nou is het in deze tijd ook geen makkie meer om een baan te vinden, door de crisis zijn er veel banen verloren gegaan en nemen bedrijven en organisaties bijna geen mensen meer aan. Naast het feit dat je dus je schuld af moet gaan betalen heb je natuurlijk ook nog de verzekeringen die je moet betalen, je kunt dus wel nagaan dat je niet zo 1,2,3 van je schuld af bent. Met deze schuld begin je je carrière dus al lekker, bedankt kabinet! En dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat je studie soms ver weg is en je op kamers moet wonen? Laten we daar ook maar niet aan beginnen, want dan is studeren en op kamers wonen al helemaal geen optie meer met die hoge bedragen.
Studeren is duur, het vraagt veel van studenten en van ouders. Maar dit betekent toch niet dat alleen de rijke mensen onder ons mogen studeren? Dat wanneer je ouders zelf niet gestudeerd hebben en dus een minder goed betaalde baan hebben hun kinderen dan ook niet kunnen studeren. Hierdoor wordt de ongelijkheid tussen arm en rijk toch alleen maar groter en meer benadrukt!?
Hier in Nederland hebben we het dus eigenlijk maar goed. We gaan naar de crèche, de kleuter- en peuterschool, de basisschool, uiteindelijk mogen we zelfs naar de middelbare school en dan is het logische om door te studeren. Je MBO, HBO of universiteit diploma te halen. Tenminste.. dit was altijd een logische keuze. Maar met de nieuwe bezuinigingsmaatregelen die de overheid wil doorvoeren is het helemaal niet meer zo’n logische keus om door te studeren. Ja voor de rijkere onder ons, daar is het nog wel een logische keus, maar voor de minder bedeelden word het erg lastig om straks verder te kunnen studeren.
Veel ouders van studenten hebben meerdere kinderen in het onderwijs zitten, dit moet allemaal betaald worden. Gelukkig krijgen studenten nu nog maandelijks een bijdrage van de overheid om college geld te betalen en boeken te kunnen kopen. Door deze bijdrage is het voor veel mensen nu nog mogelijk om te gaan studeren. Helaas wil het kabinet vanaf 2015 een leenstelsel in gaan voeren. Dit betekent dus geen studiefinanciering meer, maar je moet dus je college geld etc. gaan lenen. Dat betekent dat je na je studie een dikke schuld hebt opgebouwd. Reken maar na per jaar betaal je ongeveer 1800 euro aan college geld, daar komt per jaar nog ongeveer 500 euro aan boeken overheen. Je bent dus per jaar al ongeveer 2300 kwijt aan alleen je studie. Ga er van uit dat je minimaal 4 jaar over je opleiding doet, dan ben je dus 9200 euro verder. Je mag dan hopen dat je na je afgeronde opleiding direct een baan kan vinden om deze schuld af te betalen. Nou is het in deze tijd ook geen makkie meer om een baan te vinden, door de crisis zijn er veel banen verloren gegaan en nemen bedrijven en organisaties bijna geen mensen meer aan. Naast het feit dat je dus je schuld af moet gaan betalen heb je natuurlijk ook nog de verzekeringen die je moet betalen, je kunt dus wel nagaan dat je niet zo 1,2,3 van je schuld af bent. Met deze schuld begin je je carrière dus al lekker, bedankt kabinet! En dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat je studie soms ver weg is en je op kamers moet wonen? Laten we daar ook maar niet aan beginnen, want dan is studeren en op kamers wonen al helemaal geen optie meer met die hoge bedragen.
Studeren is duur, het vraagt veel van studenten en van ouders. Maar dit betekent toch niet dat alleen de rijke mensen onder ons mogen studeren? Dat wanneer je ouders zelf niet gestudeerd hebben en dus een minder goed betaalde baan hebben hun kinderen dan ook niet kunnen studeren. Hierdoor wordt de ongelijkheid tussen arm en rijk toch alleen maar groter en meer benadrukt!?
Re: Asociaal leenstelsel
Beste Wieringa.
Ik word een beetje misselijk van al die mensen die zeuren over dat ze het zo slecht hebben. Heb je wel door wat de overheid allemaal voor ons regelt en op welke hoogstaande kwaliteit het onderwijs hier staat. Het collegegeld van 1800 is een schijntje van wat een student werkelijk per jaar kost. Vermenigvuldig dat maar gerust met 10. De bijdrage van de overheid is dus al enorm.
Tsja de overheid had ook kunnen kiezen om de kwaliteit te verlagen. Dan hadden anderen vast weer wat te zeuren.
Ik word een beetje misselijk van al die mensen die zeuren over dat ze het zo slecht hebben. Heb je wel door wat de overheid allemaal voor ons regelt en op welke hoogstaande kwaliteit het onderwijs hier staat. Het collegegeld van 1800 is een schijntje van wat een student werkelijk per jaar kost. Vermenigvuldig dat maar gerust met 10. De bijdrage van de overheid is dus al enorm.
Tsja de overheid had ook kunnen kiezen om de kwaliteit te verlagen. Dan hadden anderen vast weer wat te zeuren.
en wie gaat de electra aansluiten, de auto's repareren, de straat vegen het riool ontstoppen en al die andere zaken die nodig zijn om nederland draaiende te houden?
we komen in nederland al om in afgestudeerden in allerlei vage opleidingen, waar niemand iets aan heeft en waar volstrekt geen vraag naar is.
volgens mij is het gewoon een dure manier om jeugdwerkeloosheid te bestrijden.
we komen in nederland al om in afgestudeerden in allerlei vage opleidingen, waar niemand iets aan heeft en waar volstrekt geen vraag naar is.
En waar wil je al die mensen van betalen die Nederland draaiend houden? De beroepen waar je het over hebt, heb je pas nodig als we eerst geld hebben verdient als land (door export). En daarvoor heb je toch echt hoger opgeleiden nodig die innovatieve dingen verzinnen die we overal ter wereld kunnen verkopen. En als we dat goed doen kunnen we auto's kopen (voor zover de jongere generatie daar nog interesse in heeft) en die laten onderhouden.ruud_a schreef:en wie gaat de electra aansluiten, de auto's repareren, de straat vegen het riool ontstoppen en al die andere zaken die nodig zijn om nederland draaiende te houden?
Die mbo en beroepsopleidingen worden ook ruimschoots gesubsidieerd. Als die beroepen zo gewenst zijn gaan die mensen een goed salaris verdienen en zijn ze hun studieschuld zo weer kwijt.ruud_a schreef:en wie gaat de electra aansluiten, de auto's repareren, de straat vegen het riool ontstoppen en al die andere zaken die nodig zijn om nederland draaiende te houden?
Ik vind het kunnen studeren erg belang. Een dergelijk leenstelsel heeft een dempende werking op het aantal mensen dat gaat studeren. Ik vind dit dan ook geen goede ontwikkeling.
Ik zie een trend waarbij de overheid bezig is om kosten te verplaatsen naar mensen die deze minder goed kunnen dragen. De verwachting is natuurlijk dat studenten door hun studie een betere baan kunnen krijgen en derhalve beter betaald krijgen. Maar er zijn altijd mensen die buiten de boot vallen. Onder hen zijn mensen wiens inkomen nooit hoger zal liggen dan het minimumloon of, met de huishoudenstoets zelf nog lager.
De overheid kan op groepen beleid voeren en loopt als gevolg daarvan veel minder risico. Voor ieder individu dat er niet in slaagt om een betere baan te krijgen staan vele anderen die daar wel in slagen. De overheid loopt dan ook veel minder risico. Vergelijk dit met een verkoper. Voor ieder non-conform product dat is zal hij vele conforme producten leveren. Dan zeggen we ook niet dat dit risico maar door de koper gedragen moet worden.
Ik zie een trend waarbij de overheid bezig is om kosten te verplaatsen naar mensen die deze minder goed kunnen dragen. De verwachting is natuurlijk dat studenten door hun studie een betere baan kunnen krijgen en derhalve beter betaald krijgen. Maar er zijn altijd mensen die buiten de boot vallen. Onder hen zijn mensen wiens inkomen nooit hoger zal liggen dan het minimumloon of, met de huishoudenstoets zelf nog lager.
De overheid kan op groepen beleid voeren en loopt als gevolg daarvan veel minder risico. Voor ieder individu dat er niet in slaagt om een betere baan te krijgen staan vele anderen die daar wel in slagen. De overheid loopt dan ook veel minder risico. Vergelijk dit met een verkoper. Voor ieder non-conform product dat is zal hij vele conforme producten leveren. Dan zeggen we ook niet dat dit risico maar door de koper gedragen moet worden.
Dit is erg overdreven. De bijdrage van de overheid aan het onderwijs is ongeveer 3 keer zo veel als de bijdrage die studenten leveren. In mijn studententijd is mij ten oren gekomen wat de school kreeg van de overheid en dit kon ik dus afzetten tegen het collegegeld.olaf79 schreef:hoogstaande kwaliteit het onderwijs hier staat. Het collegegeld van 1800 is een schijntje van wat een student werkelijk per jaar kost. Vermenigvuldig dat maar gerust met 10. De bijdrage van de overheid is dus al enorm.
Met het beleid bereik je voornamelijk dat mensen geen pretstudies meer kiezen die opleiden tot werkloosheid. De gedachte een goede opleiding leidt tot een goede baan vind ik prima gedachte. Voor mensen die buiten de boot vallen zijn er regelingen zodat de schuld alsnog een schenking wordt.alfatrion schreef:Ik vind het kunnen studeren erg belang. Een dergelijk leenstelsel heeft een dempende werking op het aantal mensen dat gaat studeren. Ik vind dit dan ook geen goede ontwikkeling.
Een gemiddelde student kost 18.000 euro per jaar. Dit is onderzocht door de universiteiten zelf. Sommige studies (juist die studies waar in de toekomst veel vraag naar is) zijn nog duurder. 10x is dus niet overdreven.Dit is erg overdreven. De bijdrage van de overheid aan het onderwijs is ongeveer 3 keer zo veel als de bijdrage die studenten leveren. In mijn studententijd is mij ten oren gekomen wat de school kreeg van de overheid en dit kon ik dus afzetten tegen het collegegeld.olaf79 schreef:hoogstaande kwaliteit het onderwijs hier staat. Het collegegeld van 1800 is een schijntje van wat een student werkelijk per jaar kost. Vermenigvuldig dat maar gerust met 10. De bijdrage van de overheid is dus al enorm.
Daarnaast zijn er nog allerlei andere voorzieningen voor studenten die ook mede uit algemene middelen worden gefinanceerd.
ik heb pas in een ander topic nog gelezen, dat een installateur 350 euro verdient met het verwijderen van 2 radiatoren.olaf79 schreef:Die mbo en beroepsopleidingen worden ook ruimschoots gesubsidieerd. Als die beroepen zo gewenst zijn gaan die mensen een goed salaris verdienen en zijn ze hun studieschuld zo weer kwijt.ruud_a schreef:en wie gaat de electra aansluiten, de auto's repareren, de straat vegen het riool ontstoppen en al die andere zaken die nodig zijn om nederland draaiende te houden?
met het inkomen zal het dus wel goed zitten.
Het hele verhaal hangt van losse flodders aan elkaar. Zo is het terugbetalen erg soepel geregeld, je argument dat je na het afstuderen een baan moet zoeken om meteen af te lossen is pertinent niet waar. Sowieso begint dat pas de 1e januari volgend op het jaar na afstuderen, en dan nog alleen maar de aanloopfase, waarin aflossen facultatief is.M.Wieringa schreef:Je hoort het vaak in het nieuws, we willen kinderen in ontwikkelingslanden een goede toekomst bieden. Ze moeten naar school zodat ze kunnen doorstuderen, arts, juf of sociaal werker kunnen worden. Wees eerlijk iedereen gunt deze kinderen een kans om wat van hun toekomst te kunnen maken! Zonder onderwijs heb je weinig kans op een goede toekomst niet waar?
En een goed berekende studieschuld, dus een bedrag gekozen wat echt nodig is en niet om van te feesten, en voor en bruikbare opleiding, is een investering die zich dubbel en dwars terugverdient. Beter is het om het allemaal zelf te betalen, daarvoor kan je sparen vanaf het 15e jaar, de leeftijd waarop je kan beginnen aan een bijbaantje. Wordt je ook niet minder van.
Kwestie van staan voor de gevolgen van je eigen keuzes.
"Dit betekent dus geen studiefinanciering meer, maar je moet dus je college geld etc. gaan lenen. "
Dit is onjuist. Alleen de basisbeurs is komen te vervallen. Indien je thuis woont is dit een bedrag van maar liefst, houd jezelf vast, €81,- per maand. Dit zou geen belemmering moeten hoeven vormen om de studie te volgen.
Mensen die roepen dat je jezelf tot over je nek in de schulden moet steken en geen toekomst hebt vormen naar mijns inziens een grotere belemmering.
Dit is onjuist. Alleen de basisbeurs is komen te vervallen. Indien je thuis woont is dit een bedrag van maar liefst, houd jezelf vast, €81,- per maand. Dit zou geen belemmering moeten hoeven vormen om de studie te volgen.
Mensen die roepen dat je jezelf tot over je nek in de schulden moet steken en geen toekomst hebt vormen naar mijns inziens een grotere belemmering.
nou vind ik het verhaal van TS ook wel overtrokken, ik heb zelf 3 studerende kinderen (die thuis wonen) en ook zonder de studiefinanciering zouden die gewoon studeren.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind die studie financiering best leuk. maar dat er is een vrij lang zomer reces, als je dan gaat werken krijg je dat college geld voor het grootste deel wel bijelkaar gesprokkeld. Dus zoveel drama is er niet. Ook met een minimaal bijbaantje de rest van het jaar kun je prima die boeken, je verzekeringen etc. bij elkaar sparen.
Natuurlijk, grote vakanties en feesten zitten er niet in, en autos en dure electronica wordt dan ook wel wat moeilijk maar toch kan het.
Ook al zou je op kamers gaan, bouw je wellicht een schuld op want dat is natuurlijk best duur, maar de regels tot afbetalen zijn echt te doen. Dus om meteen drama te maken en doen alsof studeren onmogelijk wordt vind ik te kort door de bocht.
isabel
Begrijp me niet verkeerd, ik vind die studie financiering best leuk. maar dat er is een vrij lang zomer reces, als je dan gaat werken krijg je dat college geld voor het grootste deel wel bijelkaar gesprokkeld. Dus zoveel drama is er niet. Ook met een minimaal bijbaantje de rest van het jaar kun je prima die boeken, je verzekeringen etc. bij elkaar sparen.
Natuurlijk, grote vakanties en feesten zitten er niet in, en autos en dure electronica wordt dan ook wel wat moeilijk maar toch kan het.
Ook al zou je op kamers gaan, bouw je wellicht een schuld op want dat is natuurlijk best duur, maar de regels tot afbetalen zijn echt te doen. Dus om meteen drama te maken en doen alsof studeren onmogelijk wordt vind ik te kort door de bocht.
isabel