LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] help ik wil van de loi af!
help ik wil van de loi af!
Ik ben in september 2014 begonnen met een studie van de loi. Ik heb toen bij telefonische aanmelding gevraagd of ik dit per jaar kon opzeggen. Ze gaven toen aan dat dat kon. Ik gaf aan dat ik namelijk niet wist of ik mijn lesgeld voor de jaren erop kon betalen. Had toen voor de zekerheid al aangegeven dat mijn opleiding voor 1 jaar moest. Daarom ook het lesgeld voor 1 jaar betaald in 1 keer. Dit was toen geen probleem. Na ongeveer een half jaar kwam ik er achter dat ik inderdaad niet het lesgeld bij elkaar kon krijgen en dat ik het niet meer kon combineren met mijn werk etc. Ik heb toen voor de zekerheid nog een opzeggingsbrief verzonden naar de loi. Ik heb daarna ook niet meer ingelogd op hun site. (De boeken die ik nog moest ontvangen zitten zelfs nog in plastic). Ongeveer in september 2015 kreeg ik een brief van de loi dat ik mijn volgende jaargeld moest betalen. Ik heb toen weer een brief verzonden. Maanden daarna hoorde ik niks meer kreeg ook geen boeken meer binnen. Dus dacht dat het was opgelost. Fout! In januari 2016 kreeg ik weer een brief dat ik moest betalen. Heb ze toen opgebeld maar ze waren niet meer open en sprak een hele lange voicemail in met het verzoek mij terug te mailen en niet te bellen tenzij het na 5 uur kon. En natuurlijk niks meer gehoord. Naveel zoeken kwam ik achter een mailadres en mailde uit mezelf maar eens want wilde niet weer een brief ontvangen. Had een lange mail verzonden met geen communicatie van hun en onterechte lesgeld. Kreeg na aantal werkdagen een kort bericht terug dat ze na meerdere malen brieven verzonden te hebben dat ik niet de indruk heb gewekt dat ik wilde stoppen. (Waren maar 2 brieven). Met andere woorden pech u moet betalen wij zijn de loi. En wat blijkt 1 dag na mijn mail de vordering is doorgestuurd naar een incassobureau en dat ik binnen 14 dagen ruim 1800 euro betalen.
Re: help ik wil van de loi af!
Zonder bewijs van opzegging bent u kansloos.
Hebt u bewijs van verzending/ontvangst van de opzeggingen per brief? Dus hebt u aangetekende brieven verstuurd en deze gevolgd via track/trace?
Hebt u de resultaten van ontvangst/weigering/niet afhalen bewaard?
En wat schrijven ze precies in hun laatste bericht? Kunt u dat citeren?
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
P.S. Let op: als een aangetekende brief retour komt moet u deze niet openmaken! Deze moet u dicht laten zodat de rechter de brief eventueel zelf kan openen.
Hebt u bewijs van verzending/ontvangst van de opzeggingen per brief? Dus hebt u aangetekende brieven verstuurd en deze gevolgd via track/trace?
Hebt u de resultaten van ontvangst/weigering/niet afhalen bewaard?
En wat schrijven ze precies in hun laatste bericht? Kunt u dat citeren?
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
P.S. Let op: als een aangetekende brief retour komt moet u deze niet openmaken! Deze moet u dicht laten zodat de rechter de brief eventueel zelf kan openen.
De algemene voorwaarden LOI zijn duidelijk, u gaat een contract aan voor de gehele cursusduur.
Maar tussentijds opzeggen kan, maar met voorwaarden. Dus zelf even nagaan wat op jou van toepassing is.
Artikel 11 – Voortijdig beëindigen van de Opleiding
Voor alle opleidingen van de LOI geldt dat de Klant zich verbindt voor de gehele studieduur van de opleiding.
Voortijdige beëindiging is niet mogelijk bij opleidingen zonder docentbegeleiding (zelfstudies) of opleidingen met een studieduur van zes (6) maanden of korter.
Voor alle overige opleidingen geldt dat voortijdig opzeggen mogelijk is met inachtneming van de volgende voorwaarden:
Hoger onderwijs opleidingen
a. Hoger onderwijs opleidingen (bachelor, post-bachelor, master, HBO-deelprogramma, HBO-leergang en Associate degree) met een studieduur van tenminste 12 maanden kunnen alleen voortijdig beëindigd worden indien de Klant uiterlijk twee maanden vóór het einde van het lopende studiejaar (van 12 maanden), gerekend vanaf de aanvangsdatum van de Opleiding, dit schriftelijk kenbaar maakt aan de LOI.
b. Hoger onderwijs opleidingen met een studieduur korter dan 12 maanden kunnen niet voortijdig beëindigd worden.
MBO opleidingen
a. MBO opleidingen met een studieduur van meer dan 12 maanden kunnen alleen voortijdig beëindigd worden indien de Klant dit uiterlijk twee maanden vóór het einde van het lopende studiejaar (van 12 maanden), gerekend vanaf de aanvangsdatum van de studie, schriftelijk kenbaar maakt.
b. MBO opleidingen met een studieduur korter dan 12 maanden kunnen niet voortijdig beëindigd worden.
Overige opleidingen
a. Voor alle overige opleidingen geldt een opzegtermijn van 3 maanden. De opzegtermijn gaat in op de eerstvolgende kalenderdag die gelijk is aan de Aanvangsdatum. Bijvoorbeeld: de Aanvangsdatum was 23 februari en LOI ontvangt het verzoek tot voortijdige beëindiging op 20 juni. Dan gaat de opzegtermijn in op 23 juni en eindigt deze op 23 september. Ontvangen wij het verzoek tot voortijdige beëindiging op 30 juni, dan gaat de opzegtermijn in op 23 juli en eindigt deze op 23 oktober.
b. Indien het verzoek tot voortijdige beëindiging ontvangen wordt na de herroepingstermijn (artikel 6) maar voor de Aanvangsdatum, gaat de opzegtermijn in op de geplande Aanvangsdatum.
Bij voortijdige beëindiging zijn de volgende zaken van toepassing:
a. Lesgeld en eventueel examengeld is ook verschuldigd voor de duur van de opzegtermijn.
b. De prijs van aangeschafte extra materialen, zoals hard- en software, zal bij opzegging voldaan moeten worden.
c. Een eventueel door de Klant te veel betaald bedrag zal automatisch op de rekening van de Klant teruggestort worden.
d. Het terugsturen van studiemateriaal ontslaat de Klant niet van de betalingsverplichting.
Maar tussentijds opzeggen kan, maar met voorwaarden. Dus zelf even nagaan wat op jou van toepassing is.
Artikel 11 – Voortijdig beëindigen van de Opleiding
Voor alle opleidingen van de LOI geldt dat de Klant zich verbindt voor de gehele studieduur van de opleiding.
Voortijdige beëindiging is niet mogelijk bij opleidingen zonder docentbegeleiding (zelfstudies) of opleidingen met een studieduur van zes (6) maanden of korter.
Voor alle overige opleidingen geldt dat voortijdig opzeggen mogelijk is met inachtneming van de volgende voorwaarden:
Hoger onderwijs opleidingen
a. Hoger onderwijs opleidingen (bachelor, post-bachelor, master, HBO-deelprogramma, HBO-leergang en Associate degree) met een studieduur van tenminste 12 maanden kunnen alleen voortijdig beëindigd worden indien de Klant uiterlijk twee maanden vóór het einde van het lopende studiejaar (van 12 maanden), gerekend vanaf de aanvangsdatum van de Opleiding, dit schriftelijk kenbaar maakt aan de LOI.
b. Hoger onderwijs opleidingen met een studieduur korter dan 12 maanden kunnen niet voortijdig beëindigd worden.
MBO opleidingen
a. MBO opleidingen met een studieduur van meer dan 12 maanden kunnen alleen voortijdig beëindigd worden indien de Klant dit uiterlijk twee maanden vóór het einde van het lopende studiejaar (van 12 maanden), gerekend vanaf de aanvangsdatum van de studie, schriftelijk kenbaar maakt.
b. MBO opleidingen met een studieduur korter dan 12 maanden kunnen niet voortijdig beëindigd worden.
Overige opleidingen
a. Voor alle overige opleidingen geldt een opzegtermijn van 3 maanden. De opzegtermijn gaat in op de eerstvolgende kalenderdag die gelijk is aan de Aanvangsdatum. Bijvoorbeeld: de Aanvangsdatum was 23 februari en LOI ontvangt het verzoek tot voortijdige beëindiging op 20 juni. Dan gaat de opzegtermijn in op 23 juni en eindigt deze op 23 september. Ontvangen wij het verzoek tot voortijdige beëindiging op 30 juni, dan gaat de opzegtermijn in op 23 juli en eindigt deze op 23 oktober.
b. Indien het verzoek tot voortijdige beëindiging ontvangen wordt na de herroepingstermijn (artikel 6) maar voor de Aanvangsdatum, gaat de opzegtermijn in op de geplande Aanvangsdatum.
Bij voortijdige beëindiging zijn de volgende zaken van toepassing:
a. Lesgeld en eventueel examengeld is ook verschuldigd voor de duur van de opzegtermijn.
b. De prijs van aangeschafte extra materialen, zoals hard- en software, zal bij opzegging voldaan moeten worden.
c. Een eventueel door de Klant te veel betaald bedrag zal automatisch op de rekening van de Klant teruggestort worden.
d. Het terugsturen van studiemateriaal ontslaat de Klant niet van de betalingsverplichting.
@Brahms:
Uit rechtspraak (inmiddels diverse uitspraken) is gebleken dat een particulier een cursus / opleiding /studie (die een overeenkomst van opdracht is) vaak wel tussentijds kan opzeggen, ook wanneer in de algemene voorwaarden en/of leveringsvoorwaarden is opgenomen dat dit niet mogelijk zou zijn of alleen onder bepaalde voorwaarden.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Uit rechtspraak (inmiddels diverse uitspraken) is gebleken dat een particulier een cursus / opleiding /studie (die een overeenkomst van opdracht is) vaak wel tussentijds kan opzeggen, ook wanneer in de algemene voorwaarden en/of leveringsvoorwaarden is opgenomen dat dit niet mogelijk zou zijn of alleen onder bepaalde voorwaarden.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Opzeggen kan ook volgens LOI, dat staat ook in de voorwaarden. Ligt er maar net aan welke soort (en duur)cursus TS volgt.Uw Jurist schreef:@Brahms:
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
De voorwaarden die Brahms heeft gekopieerd lijken me overigens niet onredelijk. LOI moet immers voor opleidingen mensen inhuren.
Dus niet altijd volgens de voorwaarden. In strijd met de wet en de rechtspraak.Brahms schreef:Opzeggen kan ook volgens LOI, dat staat ook in de voorwaarden. Ligt er maar net aan welke soort (en duur)cursus TS volgt.Uw Jurist schreef:@Brahms:
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Overigens, wel/niet kunnen opzeggen was helemaal de vraag niet.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
-
je heb boeken gekregen maar ze niet teruggestuurd?
Als je de site van LOI start, staan daarop alle contactgevens, zowel adres, telefoon alsmede contactformulier voor vragen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn........Naveel zoeken kwam ik achter een mailadres en mailde uit mezelf ........
En waarom een "heel lange voicemail" inspreken (er zijn maar weinig bedrijven welke dat allemaal gaan uitluisteren), je had ook even binnen kantooruren kunnen bellen op een andere dag.