Ik vraag mij af hoe lang een onderwijsinstelling betaling mag eisen.
Dit omdat ik het gehele eerste jaar van LOI HBO Bachelor toegepaste psychologie heb 'uitgezeten'.
Bij mijn aanmelding heb ik uitgelegd dat de werkdruk door mijn eigen ziektebeeld misschien wat heftig kan zijn, de studielast was opgegeven als 30 uur per week.
Echter op het moment dat bleek dat de studielast 60 (!!) uur per week was, ben ik afgehaakt.
Vooraf was mij telefonisch verteld dat ik dan wel het gehele eerste jaar moest betalen.
Mijn eerste lesdag was vorig jaar 13 april. Ik heb mij op 12 april dit jaar uitgeschreven.
De reglementen van LOI zeggen dat ik mij minimaal 2 maanden voor einde van het lesjaar moet uitschrijven anders moet ik nog een jaar studiegeld betalen.
Tot zover, okee ik heb me te laat uitgeschreven, duur geintje, maar vooruit.
Echter, verwachten zij dat ik nóg een half jaar extra betaal.
Ook al schrijf je je wél keurig op tijd uit, je MOET nog (in 1x) 6 maanden studiegeld extra betalen.
Dit zou voor mij betekenen, dat ik 2 en half jaar (is 30 maanden x 198 euro) moet betalen, voor een studie waar ik slechts een half jaar gebruik van heb gemaakt, waar ik van ben afgehaakt omdat de door hun opgegeven studielast niet overeenkwam met de daadwerkelijke studielast.
Ik ben het hier uiteraard allemaal niet mee eens en zou graag advies willen hoe ik kan voorkomen dat ik zo belachelijk veel extra moet betalen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] LOI 30 maanden betalen
Re: LOI 30 maanden betalen
Overigens heb ik de voorwaarden nog maals doorgelezen.
Hier staat in over het extra te betalen bedrag:
‘De reeds gevolgde en de niet meer opzegbare studiemaanden worden in dat geval herberekend op basis van de prijs van het vergelijkbare losse 12 maands HBO deelprogramma van LOI Hogeschool.’ (dat geval verwijst hier naar het opzeggen in een lopend studiejaar)
Dit zou 864 euro zijn dat ik ‘bij’ moet betalen, echter 6*198 is 1188 euro.
Vind ik vrij typisch.
Dit is overigens ook nog berekend met de NIEUWE prijzen van een los studiejaar (vergeleken met mijn betalingen van 198 per maand). niet met de prijzen van aanvang studie.
Ook best raar.
Hier staat in over het extra te betalen bedrag:
‘De reeds gevolgde en de niet meer opzegbare studiemaanden worden in dat geval herberekend op basis van de prijs van het vergelijkbare losse 12 maands HBO deelprogramma van LOI Hogeschool.’ (dat geval verwijst hier naar het opzeggen in een lopend studiejaar)
Dit zou 864 euro zijn dat ik ‘bij’ moet betalen, echter 6*198 is 1188 euro.
Vind ik vrij typisch.
Dit is overigens ook nog berekend met de NIEUWE prijzen van een los studiejaar (vergeleken met mijn betalingen van 198 per maand). niet met de prijzen van aanvang studie.
Ook best raar.
Kijk even of ik het nu snap:
1. Je hebt 1 jaar feitelijk gestudeerd (maand 1-12)
2. omdat je te laat hebt opgezegd moet je ook jaar 2 betalen (maand 13-24)
3. en nu willen ze ook nog dat je maand 24-30 betaald?
Zou het zo kunnen zijn (weet ik niet hoor) dat een lesjaar niet perse het zelfde is als een jaar dat je les gehad hebt? Op universiteiten bestaat er gewoon een college jaar, van september t/m augustus. maakt niet uit wanneer je instroomt, dat is het jaar. Ik weet niet of dat ook zo werkt bij de loi, maar als dat zo is zit daar misschien het probleem.
Isabel
1. Je hebt 1 jaar feitelijk gestudeerd (maand 1-12)
2. omdat je te laat hebt opgezegd moet je ook jaar 2 betalen (maand 13-24)
3. en nu willen ze ook nog dat je maand 24-30 betaald?
Zou het zo kunnen zijn (weet ik niet hoor) dat een lesjaar niet perse het zelfde is als een jaar dat je les gehad hebt? Op universiteiten bestaat er gewoon een college jaar, van september t/m augustus. maakt niet uit wanneer je instroomt, dat is het jaar. Ik weet niet of dat ook zo werkt bij de loi, maar als dat zo is zit daar misschien het probleem.
Isabel
nee wat ik hierboven zei is niet van toepassing bij de loi. dus negeer dat maar.
Wat ik wel vind:
Isabel
Wat ik wel vind:
Het lijkt mij dan dat je ofwel al het studie materiaal al ontvangen hebt ofwel dat zij je nog een deel van de betaling terug storten. Of zie ik dat verkeerd?Bij een opleiding die valt onder LOI Hoger onderwijs schrijf je je in voor een complete opleiding (bachelor, post-bachelor, master, masterclass, HBO-deelprogramma, HBO-leergang of Associate degree) of, indien de opleiding modulair is opgebouwd, per module of combinatie van modules. Je kunt een opleiding die valt onder LOI Hoger onderwijs alleen tussentijds beëindigen als je dit twee maanden vóór het einde van het lopende studiejaar (van 12 maanden), gerekend vanaf de startdatum van je studie, schriftelijk of per e-mail aan de afdeling Klantenservice doorgeeft. Je richt je brief voor Hoger Onderwijs aan: LOI Hoger Onderwijs Klantenservice, Postbus 4200, 2350 CA Leiderdorp. Een e-mail stuur je naar [email protected]. Bij voortijdige beëindiging dient het resterende bedrag, dat na de opzegdatum nog openstaat, in één keer te worden voldaan.
Opzegging is niet mogelijk als het een opleiding betreft van twaalf maanden of korter. Opzeggen is ook niet mogelijk als je al het studiemateriaal, al dan niet op eigen verzoek, al ontvangen hebt. De waarde van door jou gekozen extra materialen, zoals hard- en software, zul je bij opzegging moeten voldoen. Het eventueel door jou te veel betaalde collegegeld, met aftrek van de eventuele korting voor betaling ineens, wordt automatisch op je rekening teruggestort. Het terugsturen van studiemateriaal ontslaat je niet van je betalingsverplichting.
LOI behoudt zich het recht voor studenten in bijzondere omstandigheden te weigeren, schorsen en/of te verwijderen. Studenten die zich niet gedragen volgens de sociale norm, agressief of gewelddadig gedrag vertonen of frauduleuze handelingen plegen, kunnen geschorst worden van de opleiding.
Isabel
Nee, ik betaal per maand, zij verwachten van mij dat ik nog het complete 2e studiejaar betaal en nog een half jaar extra. Ik krijg van hun dus niks terug en moet hun nu nog 17x198 Euro betalen.
vraag of ze de betaling van die extra 6 maanden willen onderbouwen aan de hand van het reglementmimi_blik schreef:Nee, ik betaal per maand, zij verwachten van mij dat ik nog het complete 2e studiejaar betaal en nog een half jaar extra. Ik krijg van hun dus niks terug en moet hun nu nog 17x198 Euro betalen.