LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterecht uitgeschreven bij opleiding

Problemen met jouw opleiding of ervaringen? Bespreek ze hier.
Amandje_S
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jun 2012 14:48

Onterecht uitgeschreven bij opleiding

Ongelezen bericht door Amandje_S »

Hallo,

Ik zou graag advies willen inzake de onderstaande informatie...

Ik zit in het laatste jaar van een HBO opleiding aan Fontys Hogescholen. Zij hebben als voorwaarde dat wanneer iemand een betalingsachterstand heeft en hier niet op reageert dat zij die student uitschrijven. Dat kan ik goed begrijpen, maar nu wordt deze voorwaarde verkeerd toegepast. Ik zal het hieronder uitleggen:

Gedurende dit studiejaar heb ik twee keer mijn betalingstermijn niet kunnen betalen (dus twee maanden). Ik heb hierover contact gehad met de administratie en zij legden uit dat zij kijken naar welke notificatie erbij staat (herinnering, aanmaning, laatste aanmaning). Bij de laatste aanmaning heeft de student 14 dagen om alsnog te betalen en dan worden zij uitgeschreven.
Deze informatie kreeg ik vorige maand en heb toen binnen 14 dagen ervoor gezorgd dat er twee termijnen betaald waren. Aangezien er dan een nieuwe maand bij komt zou ik nu één maand achterlopen. Maar daar heb ik net een herinnering van gehad.

Vrijdag kreeg ik een brief met een overzicht waarop mijn betaling nog niet verwerkt was. Ik heb zaterdag direct een mail gestuurd inclusief bewijs van betaling. Vandaag kreeg ik bericht van Studielink dat mijn school mij per 30 juni 2012 heeft uitgeschreven.
Als ik kijk naar alle informatie die ik heb, plus het feit dat ik wel betaald heb, dan mogen zij dit niet doen. Ik heb hierover meteen contact opgenomen en zij geven aan dat ze de uitschrijving niet ongedaan maken.

Dat zou betekenen dat ik dus gewoon op 30 juni wordt uitgeschreven terwijl ik wel betaald heb. Het laatste termijn wordt trouwens op 22 juni meteen uitbetaald en dit heb ik ook aangegeven. Nu ga ik hier uiteraard bezwaar tegen in dienen, maar dit is niet het enige probleem...

Ik ben nu zo goed als afgestudeerd. Ik heb vrijdag 22 juni mijn eindgesprek en dan heb ik alles met succes afgerond en ben ik in principe afgestudeerd. Dit is dus vóór 30 juni. Nu is mijn vraag (aangezien bezwaar 6 weken duurt en ik dan dus uitgeschreven ben), heb ik dan wel recht op mijn diploma?

Groetjes,

Amanda

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onterecht uitgeschreven bij opleiding

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als je het volledige bedrag betaald hebt en voldaan hebt aan de normale eisen, dan heb je recht op het diploma. Als er nog iets open staat dan mogen ze hiermee wachten tot dat je deze achterstand hebt ingehaald.

Amandje_S
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jun 2012 14:48

Re: Onterecht uitgeschreven bij opleiding

Ongelezen bericht door Amandje_S »

@Alfratrion: bedankt voor het advies. Dit wist ik dus niet, maar goed om te weten. Want dan weet ik dat ik straks volledig in mijn recht sta.

Groetjes,

Amanda

soepkipjes
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 feb 2012 23:21

Re: Onterecht uitgeschreven bij opleiding

Ongelezen bericht door soepkipjes »

Dit gaat wel loslopen. HBO-instellingen krijgen pas geld van het rijk als je bent afgestudeerd, dus zij hebben zelf ook een groot belang om jou je papiertje te geven. Een kip met gouden eitjes slacht je niet.

Dit kan je beter face-to-face met je coordinator bespreken, dan gaat dat vast goedkomen. Ook hij zal vast een soort bonus/target op afstuderen van studenten hebben en is waarschijnlijk meewerkender dan de administratie

Amandje_S
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jun 2012 14:48

Re: Onterecht uitgeschreven bij opleiding

Ongelezen bericht door Amandje_S »

@ Soeskipjes: bedankt voor je reactie. Geeft mij weer wat extra vertrouwen.

Ik had ook al alle voorwaarden doorgespitst en wat ik had begrepen, heb ik gewoon recht op mijn diploma aangezien ik op 22 juni geslaagd zou zijn en ik op 30 juni wordt uitgeschreven en ook op 22 juni alle betalingen voldoe. Dan hebben zij geen enkele reden om mij geen diploma te geven (uitgaande van de voorwaarden).

Amandje_S
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jun 2012 14:48

Re: Onterecht uitgeschreven bij opleiding

Ongelezen bericht door Amandje_S »

Ik heb zojuist een reactie gehad van mijn school, Fontys Hogescholen. In die reactie geven ze toe dat het een administratieve fout van hun is geweest, maar dat de uitschrijving niet geannuleerd kan worden. Ze bieden wel een welgemeende excuses aan. Daar heb ik wat aan!

Ik heb in ieder geval nu zwart op wit dat ze toegeven dat het hun fout is geweest, daarnaast heb ik het zwart op wit (hun eigen voorwaarden) dat ik recht op op mijn diploma. Dit laatste heb ik nu nogmaals bij Fontys aangegeven en verzocht om een schriftelijke bevestiging hiervan zodat ze mij niet meer kunnen pakken.

Gesloten