LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Stage lopen of stoppen met school NTI
Stage lopen of stoppen met school NTI
Ik ben een thuis studie gaan volgen zodat ik daarnaast ook kon werken. Nu zit ik met het probleem dat ik een stage moet lopen. Als ik deze ga lopen kan ik niet meer werken. Ik kan geen ww-uitkering meer krijgen. Bijstandsuitkering is ook niet van toepassing, omdat ik een te hoog inkomen heb (krijg min loon Pgb). Ik heb geprobeerd om studie financiering aan te vragen maar dat kan niet omdat deze studie niet erkend word als echt studie bij de Duo (terwijl het wel een erkende studie is). Ik kan momenteel kiezen of ik laat mn studie vallen of 6 maanden lang zoveel schulden maken dat ik uiteindelijk het dag licht niet meer kan zien. Kan iemand mij helpen met nog een andere oplossing?!!
Re: Stage lopen of stoppen met school NTI
Maar, je wist toch dat je stage moest gaan lopen? Hoe had je dat indertijd dan gedacht te gaan oplossen?
-
Deeltijdstudies worden nóóit ondersteund vanuit DUO, dat had je kunnen weten, is helaas niet anders. Dit 'natuurlijk' omdat DUO er vanuit gaat dat deeltijdstudeerders werken naast hun studie (geen onlogische gedachte natuurlijk, is in dit geval ook zo). Ik neem haast aan dat je van tevoren wist dat je een stage zou moeten lopen met de opleiding die je nu gekozen hebt?Ellensa schreef:Ik ben een thuis studie gaan volgen zodat ik daarnaast ook kon werken. Nu zit ik met het probleem dat ik een stage moet lopen. Als ik deze ga lopen kan ik niet meer werken. Ik kan geen ww-uitkering meer krijgen. Bijstandsuitkering is ook niet van toepassing, omdat ik een te hoog inkomen heb (krijg min loon Pgb). Ik heb geprobeerd om studie financiering aan te vragen maar dat kan niet omdat deze studie niet erkend word als echt studie bij de Duo (terwijl het wel een erkende studie is). Ik kan momenteel kiezen of ik laat mn studie vallen of 6 maanden lang zoveel schulden maken dat ik uiteindelijk het dag licht niet meer kan zien. Kan iemand mij helpen met nog een andere oplossing?!!
Je geeft aan dat je expres een deeltijdstudie hebt gekozen om, inderdaad, daarnaast nog te gaan werken. Ik neem aan (correct me if I'm wrong) dat dat in een andere richting zit dan je studie? Dan zul je, vrees ik, tóch ervoor moeten kiezen een andere werkgever te zoeken, anders kun je helaas je studie niet afronden. Natuurlijk hartstikke rot, dat is zeker waar, maar eerlijk is eerlijk, je wist het vantevoren.
Misschien familieleden die bij kunnen springen? Spaarrekening? Ik weet niet hoeveel tijd je nog hebt voor je je stage 'moet' doen, maar probeer zoveel mogelijk te sparen nu het nog kan, al had je dat zelf vast ook al wel bedacht.
Misschien dat je bij het bedrijf waar je stage gaat lopen iets van een stagevergoeding krijgt?
Overigens zit er een kleine kromming in je redenering: je krijgt geen bijstand omdat je loon te hoog zou zijn, maar als je stage gaat lopen krijg je toch geen loon meer?
Om te beginnen probeer zoveel mogelijk in oplossingen te denken in plaats van onmogelijkheden.
Stage-vergoedingen zijn bijvoorbeeld lang niet altijd ongebruikelijk en hoeveel het is, kan erg verschillend zijn.
Wellicht kunt u met goed zoeken bedrijven / instellingen vinden die werk doen in het vakgebied waar u voor opgeleid wordt. Misschien kunt u daar als junior of assistent van het een of ander in uw vakgebied betaald aan de slag en gaat de opleiding akkoord met een dergelijke stage. Aan eventuele stage-opdrachten zou u ook een groot deel in de vrije tijd kunnen werken.
Weliswaar zult u dan vast minder verdienen als iemand met een voltooide opleiding, maar daarover kunt u eventueel een groeipad afspreken bij slagen en uiteraard bij goed functioneren. Of dit later ter sprake brengen. Als de opleiding immers voltooid is, kunt u dan nog altijd verder zoeken en solliciteren.
Onderzoek ook of er echt geen potje is voor uw situatie bij bijvoorbeeld gemeente en UWV. Het zou immers best zonde zijn om een opleiding af te moeten breken puur vanwege die stage. Er zijn soms verschillende soorten potjes voor. Een en ander kan ook afhankelijk zijn van uw leeftijd en vooropleiding. Zeker bij niet al te veel vooropleiding bv. zijn er soms mogelijkheden zeker als dit u kans aanzienlijk verkleint dat u later bv gebruik moet maken van uitkeringen ed.
Stage-vergoedingen zijn bijvoorbeeld lang niet altijd ongebruikelijk en hoeveel het is, kan erg verschillend zijn.
Wellicht kunt u met goed zoeken bedrijven / instellingen vinden die werk doen in het vakgebied waar u voor opgeleid wordt. Misschien kunt u daar als junior of assistent van het een of ander in uw vakgebied betaald aan de slag en gaat de opleiding akkoord met een dergelijke stage. Aan eventuele stage-opdrachten zou u ook een groot deel in de vrije tijd kunnen werken.
Weliswaar zult u dan vast minder verdienen als iemand met een voltooide opleiding, maar daarover kunt u eventueel een groeipad afspreken bij slagen en uiteraard bij goed functioneren. Of dit later ter sprake brengen. Als de opleiding immers voltooid is, kunt u dan nog altijd verder zoeken en solliciteren.
Onderzoek ook of er echt geen potje is voor uw situatie bij bijvoorbeeld gemeente en UWV. Het zou immers best zonde zijn om een opleiding af te moeten breken puur vanwege die stage. Er zijn soms verschillende soorten potjes voor. Een en ander kan ook afhankelijk zijn van uw leeftijd en vooropleiding. Zeker bij niet al te veel vooropleiding bv. zijn er soms mogelijkheden zeker als dit u kans aanzienlijk verkleint dat u later bv gebruik moet maken van uitkeringen ed.