LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wetgeving pauzes MBO

Problemen met jouw opleiding of ervaringen? Bespreek ze hier.
GijsMensen

wetgeving pauzes MBO

Ongelezen bericht door GijsMensen »

Hoi,

Ik ben Gijs 18 jaar en volg een MBO bol opleiding.
Ik merk dan ook op dat er soms makkelijk niet heel netjes met tijden word omgegaan.
Dan bedoel ik vooral met de pauzes.
Nu is mijn vraag:
Is er wetgeving over pauses op school,zo ja waar kan ik dat vinden??

Alvast bedankt!

MVG
Gijs

Chocomelk

Re: wetgeving pauzes MBO

Ongelezen bericht door Chocomelk »

GijsMensen schreef:Hoi,

Ik ben Gijs 18 jaar en volg een MBO bol opleiding.
Ik merk dan ook op dat er soms makkelijk niet heel netjes met tijden word omgegaan.
Dan bedoel ik vooral met de pauzes.
Nu is mijn vraag:
Is er wetgeving over pauses op school,zo ja waar kan ik dat vinden??

Alvast bedankt!

MVG
Gijs
Teveel pauze's, te weinig pauze ?

manondoris

Ongelezen bericht door manondoris »

op het mbo is het een lange pauze ! begrijp ik van mijn dochter :lol:

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Als student in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) heeft u recht op een minimum aantal lesuren. In het mbo is de onderwijstijd 850 uren per schooljaar voor voltijdopleidingen. Bij deeltijdopleidingen geldt een norm van 300 uren per leerjaar. Deze urennormen gelden voor alle scholen en schooltypen in het mbo.

Verplichte onderwijstijd mbo in klokuren
De verplichte onderwijstijd wordt berekend in klokuren van 60 minuten. Dit gebeurt omdat de school zelf bepaalt hoe lang een lesuur duurt.

Onderwijstijd voltijdopleiding mbo
Als u in het mbo een voltijdopleiding volgt zoals de beroepsopleidende leerweg (bol), krijgt u minimaal 850 uur onderwijs per leerjaar. Onderwijsinstellingen moeten aan deze norm voldoen om geld te krijgen van de overheid.

Onderwijstijd deeltijdopleiding mbo
Als u de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) volgt, geldt een onderwijstijd van minimaal 300 uur per leerjaar. Dit is inclusief de beroepspraktijkvorming (BPV). Als bbl-student gaat u meestal 1 dag per week naar school en werkt u de overige 4 dagen.

Opbouw urennorm in het mbo
Binnen de onderwijstijd vallen activiteiten die studenten helpen hun onderwijsdoelen te halen. Dit zijn:

ingeroosterde lessen;
beroepspraktijkvorming (BPV), zoals stage in een erkend leerbedrijf;
studiebegeleiding;
activiteiten buiten de onderwijsinstelling, zoals excursies of werkbezoeken.
De activiteiten tellen alleen mee voor de urennorm als ze onder verantwoordelijkheid, regie en toezicht van de onderwijsinstelling plaatsvinden. Huiswerk telt niet mee voor de urennorm.

Urennorm mbo en studiefinanciering
Om studiefinanciering te krijgen, moet u een opleiding volgen met een studielast van minimaal 850 uur. U moet deze uren besteden aan begeleide onderwijsactiviteiten, zoals ingeroosterde lessen of BPV.

Vakantiedagen mbo
Voor studenten in het mbo is niet wettelijk bepaald hoeveel vakantiedagen ze hebben. De school stelt op basis van het aantal lesuren de schoolvakanties vast.

Klachten over lesuren mbo
Bent u het niet eens met het aantal lesuren dat u van school krijgt? Dan kunt u dit bespreken met het schoolbestuur. Mocht u er samen niet uit komen, stuur dan een brief naar de klachtencommissie of het College van Bestuur van de school. Stuur een kopie ter informatie naar de Inspectie van het Onderwijs (Onderwijsinspectie).

bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... s-mbo.html

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Wat staat er in je onderwijsovereenkomst? Daar wordt als het goed is gerefereerd aan een reglement, en ook waar je je klachten en opmerkingen over je opleiding etc kwijt kan. Sowieso lijkt het college van bestuur een goede startplek.

Gesloten