LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afbouwen seroxat HELP

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
kenny

afbouwen seroxat HELP

Ongelezen bericht door kenny »

Is er iemand die me kan helpen!!!!
Ik slik al 4 jaar seroxat ivm met angsten. Al 2x ben ik langzaam af gaan bouwen, maar de klachten kwamen heftiger terug dus ben ik snel weer naar de oude dosis terug gekeerd.
Alle psychiaters zeggen dat t niet verslavend is en dat ik het gewoon door moet slikken. Ze willen me er zelfs nog pillen bijgeven omdat het nog steeds niet goed met me gaat. Ik wil heel graag van de seroxat af omdat ik zoveel bijwerkingen heb, o.a. 20 kilo aangekomen, gevoelens afgevlakt en ik ben mezelf gewoon niet meer.
Heeft iemand goede ervaringen met het afbouwen van de seroxat en eventueel tips wat betreft andere medicatie die niet verslavend en persoonsveranderend is, want psychiaters willen mij niet helpen als ik geen seroxat slik.
Alvast heel erg bedankt.

Paula

Re: afbouwen seroxat HELP

Ongelezen bericht door Paula »

Hoi Kenny,

Het hoort erbij als je Seroxat gaat afbouwen, dat je angsten dan heftig kunnen toeslaan. Volgens mij staat dat ook in de bijsluiter. Dus dat klopt. Het is een hele klus om Seroxat af te bouwen, juist daarom.

Als je het zélf wilt afbouwen, dus zonder steun van de psychiaters, dan is dat niet echt een steun in de rug. Zoiets behoor je toch te krijgen, het is al zo moeilijk!
Ik kan hun motivatie om die dosering te handhaven, en zelfs meer dan dat, niet inschatten. Daarvoor ken ik jou niet.

Ik weet jouw persoonlijke situatie niet. Het is heel goed dat je dit dilemma aankaart, het is nogal niet wat.

Misschien mag ik je een tip geven over een site waar je met dit soort vragen terecht kan; er wordt veel gereageerd door mensen met ervaringen:

http://www.prikpagina.nl/list.php?num=233

Het is een prikbord van de Psychologie-pagina. Als je jouw verhaal daar post dan krijg je geheid reacties!

Ik wens je heel veel sterkte en kracht en wijsheid en alle goeds toe.

Liefs van

Paula

Jan

Ongelezen bericht door Jan »

Kenny,

ik kan me goed voorstellen dat je wilt afbouwen, maar als je (nog) niet angstvrij bent, waarom zou je dat dan doen? Vanwege de bijwerkingen, dus. Heb je de mogelijkheid besproken om op een andere SSRI over te stappen, als bv. Zoloft, Fevarin of Efexor e.d. Je kan 'kruislings' overstappen. Dat wil zeggen dat je Seroxat langzaam afbouwt en het andere middel langzaam opbouwt. De kans is groot dat in ieder geval het oervgewicht afneemt.
En een ander advies is, zorg dat je goede gedragstherapie krijgt en wellicht ademhalingstherapie als Mensendieck. Vaak gaan angstaanvallen gepaard met hyperventilatie en het scheelt behoorlijk als je de hyperventilatie onder controle hebt.
Succes!

Dokter Marc

Ongelezen bericht door Dokter Marc »

Hey Kenny

Heel goed dat je wil stoppen met seroxat. Het kan wel degelijk verslavend werken hoor, ondanks wat sommige artsen zeggen. Ik ben zelf werkzaam als arts in de psychiatrie en het afbouwen van seroxat is moeilijker dan je zou verwachten.
Dat kun je ook haast niet alleen doen.
Wanneer je van mening bent dat je de antidepressiva niet meer nodig hebt moet je naar je huisarts gaan. Als dit een goede arts is zal hij samen met je een uitgekiend afbouwschema uitstippelen. Mogelijk zal hij ook enige tijd er een ander middel bijgeven om de eventuele nare bijverschijnselen van het afkicken in bedwang te kunnen houden. Deze andere middelen kun je na het stoppen weer langzaam afbouwen. Houdt er wel rekening mee dat het afbouwen van seroxat weken duurt en dat je heus wel moeilijke momenten zal krijgen.

Sterkte

Michael de Vries

Ongelezen bericht door Michael de Vries »

Ik heb een vriendin die ook aan de seroxat zit, reeds 2 jaar nu en is sinds 1 januari 2003 aan het afbouwen van 20mg, met elk kwartaal een kwart minder dosering. Dus nu zit ze op de 15 mg.

Is dit een goeie periode om af te bouwen, aangezien ik allemaal enge vwrhalen hoor over mislukte afbouwpogingen??

CraftJoe

Ongelezen bericht door CraftJoe »

Hi kenny,

Wanneer je op verantwoorde wijze wil afbouwen,
dan is het nieuwe boek "Psychopharmaka absetzen"
van Peter Lehmann, misschien een uitkomst.
Het is geschreven in de Duitse taal. Een Engelse
versie verschijnt binnenkort.
Het beschrijft hoe je van psychofarmaca af kunt
komen.

-> Link "Dutch" aanklikken.

http://www.antipsychiatrie.berlinet.de

Peter Lehmann (ed.)
To come off psychiatric drugs. Successful withdrawal from neuroleptics, antidepressants, lithium, carbamazepine and tranquilizers (= Psychopharmaka absetzen. Erfolgreiches Absetzen von Neuroleptika, Antidepressiva, Lithium, Carbamazepin und Tranquilizern)
Soft cover, 376 pages, 15 x 21 cm, ISBN 3-925931-12-0. Berlin: Peter Lehmann Antipsychiatrieverlag 1998. Published in the German language. € 19.- / CHF 32.30 / Order-No. 119

sander

Ongelezen bericht door sander »

hallo,
even een reactie op die jan, weet jij wel waar jij het over hebt ??? seroxsat onderdrukt alles dus OOK de angsten !!! dus natuurlijk komen deze weer terug als je stopt met deze rommel !!? en ik kan het weten... alleen medicatie zonder iets anders, bijv. therapie of zoiets !!!

groet sander

arianne

Ongelezen bericht door arianne »

hoi
ik ben het met sander eens
ik heb het ook een jaar lang gebruikt, en het onderdrukt
alles.
ik was door deze medicijnen een een gevoelloos mens geworden, waar door me probleem juist nog erger werdt.
ik ben in 1 x keer gestopt met innemen, en ja even kwamen me problemen terug
maar ondanks met therapie en veel praten ben ik er helemaal boven op gekomen
en binnen 3 maanden was alles over
onderetussen slik ik ze al 4 jaar niet meer, en zit ik lekker in me vel
maar ik wil er wel bij vermelden dat het natuurlijk niet altijd goed is om in eens te stoppen
bij mij is het dan wel gelukt
succes

Gesloten