LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afbouwen seroxat ( paroxetine) met opbouwen lexapro

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
viperpilot

Afbouwen seroxat ( paroxetine) met opbouwen lexapro

Ongelezen bericht door viperpilot »

Goedendag ben nieuw op dit forum : Even voorstellen ik ben een vrouw van 56.
Heb een vrijwel levenslange angst en paniekstoornis Obsessieve stoornis / PTST Ben nooit gediagnosticeerd tot 12 jaar geleden Ben toen op de seroxat gezet . En een wonder geschiedde Mijn angst was weg na het opbouwen tot 40 mg. De eerste jaren gaf ik niets om de bijwerkingen ( slaap -suf - obstipatie enz. ) Ik weet maar al te goed hoe gek ik aan het worden was . Maar na 12 jaar worden de bijwerkingen mij te mal. Ik ben naar een psychiater gegaan en we hebben afgesproken dat ik de paroxetine langzaam afbouw en de lexapro opbouw. Toch heb ik heel veel last van onttrekkingsverschijnselen ( denk ik ) Misselijk duizelig etc Nu is de vraag komt dit door de afbouw van de paroxetine of de opbouw van de lexapro Ik ben nu zo een drie maanden bezig en het lijkt erger te worden . Heb eerst 10 mg lexapro en 20 mg paroxetine genomen en sinds 11 jan. 20 mg lexapro en 10 mg paroxetine. Ik hou het allemaal best uit Leuk is anders Maar mijn paniekstoornis dreef mij tot echte waanzin dus.... Waar ik bang voor ben is dat het de lexapro is en dan kan ik straks weer helemaal overnieuw beginnen Mijn psych zegt dat hij voor 90 % zeker is dat het het afbouwen van de paroxetine is
Enige input is welkom :-)

Groetjes

Rim69

Re: Afbouwen seroxat ( paroxetine) met opbouwen lexapro

Ongelezen bericht door Rim69 »

Het kan door beiden komen. Verder valt er niks zinnigs over te zeggen want het is geen exacte wetenschap.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Misschien kan Wikky je hierbij steunen. :wink:

viperpilot

Ongelezen bericht door viperpilot »

ciske schreef:Misschien kan Wikky je hierbij steunen. :wink:
Haha ik heb het hele net afgezocht Mijn angst is dat het de lexapro is Verder maakt het me niet zoveel uit Maar als het de lexapro is zit ik lekker met het foute medicijn .Nou ja denkelijk ook weer niet want dan zou ik vanaf dag één misselijk geweest zijn en bij de eerst stap had ik er geen last van,

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik ben na 10 jaar gebruik van de een op andere dag gestopt en heb er geen last van gehad.

ciske

Overleg dan met de arts, ik slik het gelukkig niet.

sterkte.

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

@viper pilot,

het is meestal zo dat mensen meer last hebben van afbouw dan van opbouw. Maar ik begrijp dat je je zorgen maakt.
Wel is het zo dat je dit tijd moet geven, meestal wordt gezegd dat je ongeveer 3 maanden nodig hebt om een goede opbouw te doen, en dat bijwerkingen na die 3 maanden verdwijnen. In jouw geval is dat niet zo omdat je niet alleen aan het spiegelen bent in opbouw, maar ook in afbouw, daardoor duurt het dus langer dan 3 maanden.

Kort om: meest waarschijnlijk heb je last van de afbouw, maar in het geval dat je last zou hebben van de opbouw is dat iets wat hoogstwaarschijnlijk ook weer overgaat zodra je daar eenmaal op gestabiliseerd bent.

probeer dus even rustig je tijd uit te zitten, en als het echt niet lukt: terug naar de arts en vooral niet zelf gaan klooien.

Isabel

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

sephora30 schreef:Ik ben na 10 jaar gebruik van de een op andere dag gestopt en heb er geen last van gehad.

Dat kan, maar je schrijft er niet erbij, met wat je gestopt bent.? :shock:

nevermind

ciske schreef:Misschien kan Wikky je hierbij steunen. :wink:
Goed!
Aanvulling:
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... start=3260

sephora30

nevermind schreef:
sephora30 schreef:Ik ben na 10 jaar gebruik van de een op andere dag gestopt en heb er geen last van gehad.

Tja, waar zou ik nou mee gestopt zijn he :roll:

nevermind

sephora30 schreef:
nevermind schreef:

Tja, waar zou ik nou mee gestopt zijn he :roll:
Vertel?

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Dat is nou iets wat ik echt nog nooit heb gehoord.
Echt letterlijk iedereen in mijn omgeving (inclusief ikzelf) heeft last gehad van afkickverschijnselen tijdens het (onder toezicht van artsen) afbouwen van Seroxat.
Het lijkt mij dan ook echt (met alle respect) lariekoek dat je na 10 jaar opeens kan stoppen met slikken zonder ook maar ergens last van te hebben.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Het lijkt mij dan ook echt (met alle respect) lariekoek dat je na 10 jaar opeens kan stoppen met slikken zonder ook maar ergens last van te hebben.
Ineens stoppen wordt dan ook door iedere arts ten stelligste afgeraden. Maar goed, sephora heeft gelukkig geen bijverschijnselen gehad, wat wel heel ongewoon is.

ciske

VioletPrue schreef:
Dat is nou iets wat ik echt nog nooit heb gehoord.
Echt letterlijk iedereen in mijn omgeving (inclusief ikzelf) heeft last gehad van afkickverschijnselen tijdens het (onder toezicht van artsen) afbouwen van Seroxat.
Het lijkt mij dan ook echt (met alle respect) lariekoek dat je na 10 jaar opeens kan stoppen met slikken zonder ook maar ergens last van te hebben.[

Waar zegt sephora dat ze nergens last van heeft??? Het kan wel zoiets noemen ze toch gold turkey??

Als iemand daar voor kiest zou ik niet weten waarom niet.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

@ciske, dit schrijft sephora toch. En bedoel je nu (zonder grap) goud of koud, die turkey?

sephora30

Nee ik heb nergens last van gehad. Mss omdat ik zwanger was. Heb een week ofzo iets minder geslikt en toen in 1x gestopt.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

sephora30 schreef:Nee ik heb nergens last van gehad. Mss omdat ik zwanger was. Heb een week ofzo iets minder geslikt en toen in 1x gestopt.
Hartstikke mooi dat het zo gegaan is. En wie weet idd wat hormonen doen.
Mij bekruipt dan de vraag: als je zo makkelijk kon stoppen, was het gebruik al die jaren dan nodig? Deed het medicijn na zoveel tijd nog wel wat?

sephora30

Daar kan ik geen antwoord opgeven Jolijn, want ik heb me na het stoppen altijd goed gevoeld (los van de depressieve buien maar die had ik ook toen ik het nog slikte).

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

ciske schreef:Het kan wel zoiets noemen ze toch gold turkey??
Cold turkey stoppen met medicatie/drank/drugs betekent 'van de ene op de andere dag', niet dat je er weinig tot geen last van hebt.
Sterker nog, als je cold turkey met medicatie, drugs of drank stopt, heb je over het algemeen vaak juist meer last van allerhande bijwerkingen dan als je geleidelijk met iets stopt.

@Sephora:
Je had dus ook geen tijd om rustig af te bouwen, omdat je geen seroxat mag slikken tijdens een zwangerschap.

sephora30

Ja inderdaad, ik moest direct stoppen. En nogmaals, ik heb er geen last van gehad.

Gesloten