Da's lang niet altijd zo. Op deze wijze is er ook een betere controle op hoe iemand reageert op een nieuw medicijn. Er zijn mensen die dom genoeg zijn om bij verkeerde reacties het medicijn 3 maanden te blijven gebruiken onder het motto van "ach gaat wel over" of "de dokter heeft het voorgeschreven dus die zal het wel weten".
Ik herhaal nog een keer: deze regel is bij mijn weten een regel van de zorgverzekeraar. Bovendien vraagt de apotheek nauwelijks actief naar de ervaringen na de eerste twee weken. Ook kunnen de foute reacties op een medicijn
na de eerste 2 weken ontstaan, en dan is er nog niemand die zich hiermee bemoeit.
Soms heeft iemand ook geen 3 maanden nodig en gaat de klacht met een week of 2 a over waardoor het niet nodig is dat het medicijn nog genomen wordt. Terwijl sommigen die gewoon braaf blijven nemen want ze hebben ze toch en zijn toch betaald. Op deze wijze slikt iemand meer medicijnen dan eigenlijk nodig is en dat is ook slecht voor het lichaam.
Dat is vreemd, een klacht die na 2 weken al over is als het recept voor 3 maanden is voorgeschreven. Foutje van de dokter zeker? Als je als patient twijfelt aan de noodzaak van een recept dat is voorgeschreven, vraag dan vóór het eerste gebruik uitgebreide inlichtingen aan de apotheek en zoek op internet. Je kunt dan beslissen om er niet aan te beginnen.
Ook wil ik nog opmerken dat iemand met een recept voor 3 maanden dat hij zelf moet betalen, natuurlijk altijd zelf mag beslissen om dit in gedeeltes op te halen. Dit is verstandig als het een duur medicijn betreft. Als het medicijn echter maar een paar euro kost, dan is het handiger om alles in een keer mee te nemen, omdat anders de kosten, die de apotheek berekent voor de alevering, ( namelijk ca. 12 euro bij de eerste keer en 6 euro bij elke vervolgafgifte), relatief te zwaar wegen.