LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] cholesterol

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
robin77

cholesterol

Ongelezen bericht door robin77 »

Beste redactie, In de geneeskunde bestaat er iets als evidence based medicine, blijkbaar is de journalistiek niet op de hoogte van deze wetenschappelijke manier van het onderbouwen van standpunten (en in het geval van geneeskunde medicijnen). Als wij als artsen iets voorschrijven aan patienten is dat gebaseerd op feiten verkregen door jarenlange studies in patientengroepen van honderden tot duizenden. Hier krijgen patienten placebo versus actief product zonder dat patienten of artsen weten wie het echte medicijn krijgt. Hierna wordt een analyse gemaakt en blijkt of een bepaald medicijn werkt of niet. Statines blijken levensreddende medicatie te zijn. Uiteraard moeten deze medicijnen enkel worden voorgeschreven aan de juiste patienten die baat hebben bij statines (zoals gebleken uit vele studies). Uit uw manier van het weergeven van de feiten blijkt dat de journalistiek klaarblijkelijk geen kwaliteitscontrole kent als evidence based medicine, en dit waarschijnlijk baseert op vrijheid van journalistiek en meningsuiting. Hierbij dan mijn mening (gebaseerd op feiten). In de studies bleken er meer patienten te dood te geen in de placebo-behandelde groepen: vandaar dat statines worden voorgeschreven. Door uw ongenuanceerde uitzending zijn vele patienten gestopt met het nemen van statines. Patienten die het nodig hebben om deze medicijnen te nemen. Dat sommige mensen misschien ten onrechte statines slikken, staat hier los van. Door uw weergave van de feiten zijn ook mensen gestopt voor wie het absoluut noodzakelijk is om deze medicijnen te nemen. Een bepaald percentage hiervan zal daarom komen te overlijden in de komende jaren. Uw uitzending zal met andere woorden leiden tot meer sterftes in de bevolking. Wat u gedaan heeft als redactie van dit programma is dus eigenlijk doodslag. Laten we hopen dat u zich slecht heeft voor laten lichten en het dus niet 'met voorbedachte rade is'. Red deze Nederlanders en rectificeer dit alles in uw programma zodat niet onnodig mensen sterven. Ik zou als ik een van de programmamakers van RADAR was niet met een gerust hart kunnen slapen.

solleila

Re: cholesterol

Ongelezen bericht door solleila »

Je moet ook eens stilstaan dat mensen KWALITEIT van leven willen en niet KWANTITEIT. Beter een kort goed leven,dan een lang rot leven.

Verder vind ik het vreemd,dat er best veel mensen zijn die bijwerkingen hebben. En als ze ermee ophouden,dat het dan weg is. Vreemd toch? Of liegen ze dan allemaal? Of stellen ze zich aan? Een vriend van mijn moeder is bijna 80 jaar Slikt ook statines. Is echt een wrak geworden. Hij is nu ook gestopt. Hij zegt ook dan maar een paar jaar minder. Ook hij knapt na 4 dagen al op,zegt mijn moeder. Vreemd toch? Of liegt hij ook?

hennasol

Re: cholesterol

Ongelezen bericht door hennasol »

Ook ik was totaal invalide na 1 jaar gebruik van statines - familiair belast - dus ook ik werd geacht statines te gebruiken.
Inmiddels weet ik beter.
Nu 5 jaar later heb ik nog restverschijnselen (myopathie en polyneuropathie), voor de rest gaat het mij weer uitstekend, ik kan weer lopen, slapen, trappen op, ben niet meer constant doodmoe, geen krampen, geen gekmakende benen meer, ik ben niet meer opgeblazen, niet meer "geblokt", wil niet meer dood, heb geen zenuwontstekingen meer, mijn stoelgang is weer redelijk normaal.
EN: ik volg nu mijn eigen dieet - ik eet absoluut géén transvetten meer (en die zitten overal in) ik eet géén becel meer, geen zonnebloemolie - geen vlees - heel weinig kaas, wél eieren, op brood ipv margarine/boter gebruik ik nu lijnzaadolie, ik eet vis, groenten en fruit en het onmogelijke is gebeurd - wat onmogelijk was volgens internisten kan dus wél - mijn cholesterol totaal alsook LDL en ratio zijn nu normaal, ook mijn trygliceriden waren nog nooit zo laag - ook HDL perfekt!!!!!
Nog nooit heeft er éen arts (huisarts/internist of wie dan ook) mij aangeraden te stoppen - dat besluit heb ik van de ene dag op de andere genomen nadat er bij mij een lampje ging branden.
Er is mij ook altijd verteld, dat een dieet geen enkele verlaging van het cholesterol zou opleveren.
In al die jaren heb ik nog nooit in het magazine van de St. Bloedlink iets gelezen over bijwerkingen/nadelen van statinegebruik.
De zorgverzekeraars doen ook aan het spelletje mee: in Becel Pro Active zitten plantensterolen die cholesterol zouden verlagen.
Volgens Finse studies (al jaren bekend) verlagen deze slechts gedurende korte tijd het cholesterol.
Stanolen zouden wel langdurig het cholesterol verlagen, maar díe zitten er niet in. etc. etc. etc. En wat is het effekt van deze produkten op de opname van vitamines?
Waarom wordt de voedingsindustrie niet aangepakt - in zowat ieder produkt zitten transvetten - het is al lang bekend dat die zeer ongezond zijn.
Statinegebruikers let op.

Gesloten