LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dieet vervangt medicijn

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
gezondheid

Dieet vervangt medicijn

Ongelezen bericht door gezondheid »

Op maat gemaakte diëten ter vervanging van geneesmiddelen. Het einde van de hielprik. Betere kankergeneesmiddelen. Volgens wetenschappers ligt het allemaal in het verschiet, nu systeembiologen
voor het eerst een complete biochemische 'routekaart' van de mens hebben voltooid.

De kaart, die zondagavond werd onthuld in Nature Biotechnology, mag gerust 'een van de grootste
wetenschappelijke doorbraken aller tijden' heten, vindt hoogleraar systeembiologie Hans Westerhoff.
'We begrijpen nu voor het eerst hoe een mens zichzelf precies maakt uit de voeding die hij tot zich neemt.
Als het dna een overzicht is van alle huizen, dan is dit de wegenkaart die aangeeft hoe de verkeersstromen kunnen lopen.' De kaart is een aanvulling op het menselijk genoom, de gehele dna- volgorde van de mens. Experts als Westerhoff stellen zich voor dat in de toekomst al op jonge leeftijd - of zelfs al via de ouders - het hele genoom wordt uitgelezen, waarna de stofwisselingskaart erop wordt geprojecteerd. Ieder mens kan dan in theorie zien voor welke ziektes hij aanleg heeft, welke tekorten aan welke voedingsstoffen hem parten
kunnen gaan spelen, en welke voeding en eventueel medicijnen het meest geschikt zijn om ziektes te voorkomen of te behandelen. 'Ik verwacht dat we minder afhankelijk zullen worden van medicijnen, en
vaker verschuivingen richting bepaalde voeding of activiteiten zullen zien', zegt Westerhoff. De 'routekaart' zal de komende jaren een forse revolutie teweegbrengen, verwacht Westerhoff, die de kaart samen met
een internationaal conglomeraat van tientallen wetenschappers samenstelde uit vijf eerdere
schetsen en plaatselijke detailkaarten. 'Diëten kunnen sterk geprofessionaliseerd worden. Veel
aandoeningen worden net niet herkend als ziekte, maar zijn subtiele verstoringen van onze
stofwisseling. Als je die verhelpt, kunnen mensen zich veel gezonder en prettiger voelen. De
mogelijkheden zitten overal.' Wetenschappers kijken al lang uit naar een gedetailleerd, omvattend
inzicht in de stofwisseling die zich afspeelt in cellen. Tien jaar geleden werd zo'n overzicht in vakbladen al
aangemerkt als een 'revolutie in de maak'. Vormen de eiwitten en genen waaruit ons lichaam is opgebouwd het decor, de omzetting van stofjes in andere stoffen is wat zich tegen dat decor afspeelt. Haast 7.500 biochemische reacties hebben de wetenschappers nu in kaart gebracht, volgens Westerhoff zo'n
90 procent van het menselijke totaal. De kaart zal 'de verkenning van nieuwe grenzen' in de geneeskunde mogelijk maken, schrijft het team in Nature Biotechnology. De kaart is van groot belang voor
het begrip van stofwisselingsziektes, maar ook van stapelingsziektes zoals de ziekte van Fabry, de erfelijke
aandoening die wegens de hoge behandelkosten veel stof doet opwaaien. Westerhoff: 'Zo'n ziekte
openbaart zich pas op latere leeftijd. Mogelijk kunnen we binnenkort de vraag beantwoorden: hoe moet ik mijn dieet veranderen om deze specifieke blokkade in mijn stofwisseling te omzeilen en de ziekte te voorkomen?' Een andere toepassing is kanker. Tumoren hebben de neiging een eigen manier op te tuigen om aan energie te komen. Die manieren kunnen met de kaart erbij beter worden geblokkeerd, verwacht Westerhoff. 'We begrijpen wel de autoweg, maar niet de N-weggetjes die zo'n tumor kiest om onze medicijnen te omzeilen. Met deze kaart kunnen we zeggen: hoeveel wegen gaan er naar Rome, en waar moeten we ze in die tumor allemaal blokkeren?' 'Daarnaast zullen we de medicijnen die we hebben steeds meer geïndividualiseerd toepassen. Ik denk dat een heleboel al bestaande geneesmiddelen die op de plank zijn blijven liggen terugkomen, omdat we straks precies kunnen bepalen op welke patiënt ze effect zullen hebben.'
Bron: www.volkskrant.nl en www.nd.nl

Het valt mij op de huisarts meestal niet adviseert in vitamines en zelfs niet wil laten onderzoeken op bijvoorbeeld vitamine D.

puma73

Re: Dieet vervangt medicijn

Ongelezen bericht door puma73 »

en wat is het nut en doel van het dumpen vaan een krantenartikel??

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Nou dat is dan u huisarts want ik wordt wel geprikt op vitamines.....

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

gezondheid schreef:
Op maat gemaakte diëten ter vervanging van geneesmiddelen. Het einde van de hielprik. Betere kankergeneesmiddelen. Volgens wetenschappers ligt het allemaal in het verschiet, nu systeembiologen
voor het eerst een complete biochemische 'routekaart' van de mens hebben voltooid.

De kaart, die zondagavond werd onthuld in Nature Biotechnology, mag gerust 'een van de grootste
wetenschappelijke doorbraken aller tijden' heten, vindt hoogleraar systeembiologie Hans Westerhoff.
'We begrijpen nu voor het eerst hoe een mens zichzelf precies maakt uit de voeding die hij tot zich neemt.
Als het dna een overzicht is van alle huizen, dan is dit de wegenkaart die aangeeft hoe de verkeersstromen kunnen lopen.' De kaart is een aanvulling op het menselijk genoom, de gehele dna- volgorde van de mens. Experts als Westerhoff stellen zich voor dat in de toekomst al op jonge leeftijd - of zelfs al via de ouders - het hele genoom wordt uitgelezen, waarna de stofwisselingskaart erop wordt geprojecteerd. Ieder mens kan dan in theorie zien voor welke ziektes hij aanleg heeft, welke tekorten aan welke voedingsstoffen hem parten
kunnen gaan spelen, en welke voeding en eventueel medicijnen het meest geschikt zijn om ziektes te voorkomen of te behandelen. 'Ik verwacht dat we minder afhankelijk zullen worden van medicijnen, en
vaker verschuivingen richting bepaalde voeding of activiteiten zullen zien', zegt Westerhoff. De 'routekaart' zal de komende jaren een forse revolutie teweegbrengen, verwacht Westerhoff, die de kaart samen met
een internationaal conglomeraat van tientallen wetenschappers samenstelde uit vijf eerdere
schetsen en plaatselijke detailkaarten. 'Diëten kunnen sterk geprofessionaliseerd worden. Veel
aandoeningen worden net niet herkend als ziekte, maar zijn subtiele verstoringen van onze
stofwisseling. Als je die verhelpt, kunnen mensen zich veel gezonder en prettiger voelen. De
mogelijkheden zitten overal.' Wetenschappers kijken al lang uit naar een gedetailleerd, omvattend
inzicht in de stofwisseling die zich afspeelt in cellen. Tien jaar geleden werd zo'n overzicht in vakbladen al
aangemerkt als een 'revolutie in de maak'. Vormen de eiwitten en genen waaruit ons lichaam is opgebouwd het decor, de omzetting van stofjes in andere stoffen is wat zich tegen dat decor afspeelt. Haast 7.500 biochemische reacties hebben de wetenschappers nu in kaart gebracht, volgens Westerhoff zo'n
90 procent van het menselijke totaal. De kaart zal 'de verkenning van nieuwe grenzen' in de geneeskunde mogelijk maken, schrijft het team in Nature Biotechnology. De kaart is van groot belang voor
het begrip van stofwisselingsziektes, maar ook van stapelingsziektes zoals de ziekte van Fabry, de erfelijke
aandoening die wegens de hoge behandelkosten veel stof doet opwaaien. Westerhoff: 'Zo'n ziekte
openbaart zich pas op latere leeftijd. Mogelijk kunnen we binnenkort de vraag beantwoorden: hoe moet ik mijn dieet veranderen om deze specifieke blokkade in mijn stofwisseling te omzeilen en de ziekte te voorkomen?' Een andere toepassing is kanker. Tumoren hebben de neiging een eigen manier op te tuigen om aan energie te komen. Die manieren kunnen met de kaart erbij beter worden geblokkeerd, verwacht Westerhoff. 'We begrijpen wel de autoweg, maar niet de N-weggetjes die zo'n tumor kiest om onze medicijnen te omzeilen. Met deze kaart kunnen we zeggen: hoeveel wegen gaan er naar Rome, en waar moeten we ze in die tumor allemaal blokkeren?' 'Daarnaast zullen we de medicijnen die we hebben steeds meer geïndividualiseerd toepassen. Ik denk dat een heleboel al bestaande geneesmiddelen die op de plank zijn blijven liggen terugkomen, omdat we straks precies kunnen bepalen op welke patiënt ze effect zullen hebben.'
Bron: http://www.volkskrant.nl en http://www.nd.nl

Het valt mij op de huisarts meestal niet adviseert in vitamines en zelfs niet wil laten onderzoeken op bijvoorbeeld vitamine D.
In het hele artikel komen vitamines niet voor.
Dus wat voegt uw opmerking nou toe?
En nee, een huisarts gaat niet bij iedere willekeurige patiënt vitaminen aanraden en hij/zij doet ook geen onnodige onderzoeken.
Als het aan de orde is, zal hij/zij het zeker wel doen.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

ik vind medicijn vervangt dieet toch ook wel voordelen hebben

gezondheid

Ongelezen bericht door gezondheid »

Mijn huisarts gaf aan dat ik geen tekort aan Vitamine D zou kunnen hebben in verband met beperkte energie dat ik had. Vitamine D zou zitten in boter en dan kun je geen tekort krijgen. Vervolgens toch op laten testen en bleek dat ik wel een tekort heb. Ik slik nu Vitamine D als aanvulling en voel me daardoor beter. Het had ook zelfs invloed op mijn werk. Goedkope oplossing en voorkomt onnodig ziekte verzuim. Met goede voeding kan het medicijn gebruik denk ik omlaag. Hoogwaardige voeding nemen is dan belangrijk hierin. Vraag me af of goedkoop voedsel als Euroshopper wel zo gezond is. Zo zou er in de Euroshopper pindakaas transvettenzuur inzitten. Zie: http://www.mkatan.nl/radio-en-tv/394-21 ... akaas.html

rozemarijntje

Wie heeft je dan getest? Toch de dokter?

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

ik vind medicijn vervangt dieet toch ook wel voordelen hebben
dat vinden heel veel mensen ;)

en in praktijk houden mensen zich vaak toch niet aan hun dieet. het is ook bekend dat sommige dieeten echt kunnen helpen maar die zijn vaak zo zwaar dat het iemand in zijn dagelijks leven dusdanig beperkt dat medicatie soms een betere oplossing is.
Dat betekent natuurlijk niet dat er niet goed onderzoek gedaan kan worden naar effecten van dieeten want wie weet kan iets simpels iets heel vervelends oplossen.

isabel

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Maar vitamine D tabletten krijg/neem je toch, zoals ik heb begrepen bij gebrek aan voldoende zonlicht? Of, zoals men wil: buitenlicht (lucht?). 's-Winters heb ik altijd zo'n knoert van een tablet. En er zit heus niet alleen in Euroshopper transvettenzuur.

Isabel1

@ternomin,

dat kan, punt is, vitamine d, ook al eet je daar veel van kan alleen goed opgenomen worden op het moment dat je genoeg licht krijgt. Als je dus te weinig licht krijgt kun je een tekort aan vitamine d krijgen (dat kan door hoevaak je in het licht komt, maar kan ook aan je huid liggen) maar er zijn ook mensen die vitamine d uberhaupt slecht opnemen, dan kun je in de zon liggen zoveel als je wilt maar dan doet het niets. Zeker mensen met een vetverteringsstoornis kunnen bijna geen vitamine d opnemen. Maar er zijn heel veel redenen waarom het niet lukt.

De reden dat huisartsen niet snel op vitamine d testen is a) het komt niet vaak voor b) het is een dure, langdurige test (moet vrij lang bezinken)

isabel

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Hi Isabel1, duidelijke uitleg, hoor. Had wel (natuurlijk!) op internet gekeken, maar teveel info kan mijn grijs massaatje kennelijk niet aan :wink: . Had alleen maar gehoord dat vrouwen uit de "andere landen" moeilijker vitame D opnamen vanwege hun kleding en ik, omdat ik weinig buiten (kan) komen, dus vandaar dat ik die pil slik. Maar in de zon liggen word immers sowieso afgeraden? Ga dan toch maar eens rondkijken in welke voedingsmiddelen vitame D zit. vr.gr.

rozemarijntje

@ tenormin

Het is niet dat je in zon moet liggen,maar gewoon geregeld lekker de buitenlucht in is goed voor je..
Neem aan als je wel eens op ??balkon of tuin staat of zit...? Nou pak je al zonlicht of buitenlucht,zon schijnt ook door de wolken...
Boodschappen doen ook lekker buitenlucht,maar dat is het niet alleen..

Maar moet jijhet slikken??? Of doe je dat zelf? Want teveel is niet goed!!!
Alleen vitamine c plas je teveel uit de rest kan schadelijk zijn als je bij slikt???

@ isabel idd duurt wat langer als de andere bloeduitslagen maar toch doen we het 2 x pj...ook b,kalium etc,dus de mineralen,mesen die medicatie of? Gebruiken kunnen ook kans hebben door vitamine afbraak te hebben...ik heb kalium keer gehad...en b..maar nu gaat het perfect,klop het heeeel hard af,voor ik wer spuit krijg in me.... :mrgreen: voor B

Isabel1

hai,

klopt, het gaat om licht, niet perse om zon (die natuurlijk wel zorgt voor licht)

verder, teveel vitamine c kan wel kwaad, je plast het wel uit maar dat kan druk zetten op je nieren (maar dan moet je ook wel echt heel veel c gehad hebben)

bij mensen die oorspronkelijk niet uit nederland komen zit het probleem inderdaad vaak in kleding maar ook in de huid zelf, hoe donkerder de huid, hoe minder snel die vitamine d opgenomen wordt.

isabel

rozemarijntje

Door dit topic ging er wel bel bij me rinkelen

Vriendi van mij heeft onverklaarbare spasmes,moeheid ,haaruitval ,na operatie geen botaangroei!enz....bloedgeprikt niks gevonden.
Dus ik net gebeld ,ik zeg ben je op D geprikt...nee...nou bel dan morgen nog maar voor nieuwe prikkaart...zekere voor onzekere...

Ja,maar ik neem meestal paar pilletjes c...voor lekker zuur maken van de blaas,zeg maar,
Nou komt eruit....is goede dosis zegt dr...doe niks zonder....toestemming..ben ik te ingewikkeld persoon voor :oops:
Je zou zeggen neem een sinaasappel of...maar maag kan dat niet hebben.... :evil: grapefruit mag niet,ivm dia....maar ook maag ,

Bedankt voor je medische info isabel!!!

Isabel1

hai,

een zo'n pilletje is geen probleem, en zeker als je maag problemen hebt moet je het bijslikken, maar altijd zeggen tegen je arts I(maar dat doe je)

bij onverklaarbare klachten zeg ik altijd: test eerst het meest makkelijke. dus idd vit. d. simpele oplossing.

isabel

Gesloten