LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] eigen risico snel bereikt

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
konas

eigen risico snel bereikt

Ongelezen bericht door konas »

Op het kwartaal overzicht van mijn eigen risico stond een bedrag van € 13,- voor tramadol, 20 stuks. Op medicijnkosten.nl stond hiervoor een prijs van € 1,03 !! Incl. afleverkosten à € 5,74 zou dit dus € 6,77 moeten kunnen kosten. Waarom er bijna het dubbele bedrag aan mij wordt doorberekend, heb ik aan het Zilveren Kruis gevraagd.
Hieronder het antwoord:

De prijs die op het declaratieoverzicht staat is wel correct. Wij hebben de prijs hebben aangepast volgens het contract dat wij met de apotheek hebben. Graag wil ik dit aan u uitleggen.

Zilveren Kruis Achmea valt met de zorgverzekering onder Achmea Zorg. Achmea heeft met de apothekers een contract afgesloten. In dit contract maken wij afspraken met de apothekers wat wij van hen verwachten en wat apothekers van ons kunnen verwachten. Het gaat hier om zorg die zij aan u geven en om administratieve afhandeling van de declaraties. Deze contracten worden éénmaal per kwartaal heroverwogen. Vergoedingen van medicatie worden dus éénmaal per kwartaal vastgesteld.

De prijs op het internet is niet leidend voor de vergoeding van Achmea aan de apotheek. Op de website vindt u een lagere prijs als op het declaratieoverzicht dat u van ons heeft ontvangen. De oorzaak hiervan is dat deze website werkt met een zelfde prijsberekening voor alle zorgverzekeraars. Iedere zorgverzekeraar heeft zijn eigen beleid en contractafspraken. De apotheek declareert rechtstreeks en wij doen een prijsafspraak controle aan de hand van de gemaakte contractafspraken. In de meeste gevallen wijkt de dagwaarde af met hetgeen er daadwerkelijk wordt uitgekeerd aan de apotheek. Wij vergoeden nooit de kosten aan de apotheek zonder dat er een prijscontrole heeft plaats gevonden.

Hoe kun je nu een zorgverzekeraar vinden, die betere (lagere) contractafspraken maakt???? iemand???

sjohie

Re: eigen risico snel bereikt

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik zou eerst even kijken of u geen A merk Tramadol heeft gekregen, terwijl de prijs voor de goedkopere generieke op die site staat? Verder zijn er fors wat soorten en maten pillen met deze stof zo te zien, én staan er verschillende fabrikanten op. Grote kans dat u dus een andere variant heeft, die wat duurder is.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Idd er zijn heel wat merken.
Ik krijg geregeld weer ander merk en online zie ik dus ook de prijsverschillen.
Per kwartaal merk je dat idd ( heb cz) mij maakt het met dit middel niet uit werken goed.
Welk merk ik ook krijg,soms heb je wat sohie zegt duurdere variant en dan weer de goedkopere..

Tramal is zo uitgebreid op de markt,tramadol,tramalgic,etc etc..moeilijk na te gaan hoe en wat.

muppet-81

Ongelezen bericht door muppet-81 »

Ik denk dat hier ook eventueel de eerste uitgifte van toepassing is?
Dan betaald men 2 keer de receptregelvergoeding.
Zilveren kruis omschrijft goed wat er eigenlijk gebeurt tegenwoordig.
De apotheek declareert en ontvang bijvoorbeeld €20,- en vervolgens stuurt de verzekering de patiënt een rekening van bijvoorbeeld €50,-, het verschil is gewoon netto winst voor de verzekering.
Zakken vullen heet dat.

Nicky_The

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Ik heb eens gekeken naar een medicijn dat ik slik. Bij het ene medicijn zijn ze een paar dubbeltjes duurder, maar bij een ander medicijn zijn ze weer een paar euro goedkoper incl. afleverkosten..

Ik ben dus bang dat je site niet klopt ;)

De prijzen zijn ook van 2011 staat er.

Wat ik wel bijzonder vind is dat ik de ene keer bij een bepaald medicijn een paar euro in de apotheek af moet rekenen (de rest gaat dan van mijn eigenrisico af) en de andere keer hoef ik niets bij te betalen en gaat er een zelfde bedrag van mijn eigen risico af, bij hetzelfde doosje dus..
Laatst gewijzigd door Nicky_The op 05 okt 2012 10:45, 2 keer totaal gewijzigd.

potalie1998

Ongelezen bericht door potalie1998 »

Ik ben ook bij Zilveren Kruis verzekerd. Vroeger stonden de prijzen van de medicijnen op de verpakking, Vanaf juni 2012 doen de apothekers dat niet meer. De prijzen die Zilveren Kruis hanteert, kloppen niet. Zelf de merken halen ze uit de schappen. Je weet tegenwoordig niet meer wat voor medicatie je slikt. Alles is namaak. Mijn eigen risico had ik in april 2012 al opgesoupeerd. In 2011 was het pas in oktober. Er wordt dus maar wat gerommeld hoor.

berend12

Ongelezen bericht door berend12 »

Dat heb ik al eerder op het forum gelezen. Stond er wel van te kijken dan ZK voor sommige medicijnen een veel hogere prijs in rekening brengt bij de klant. Soms wel een paar honderd procent meer dan een klant van een andere verzekeraar voor precies hetzelfde doosje moet betalen.

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Als je ontevreden bent zijn er andere zorgverzekeraars met ander beleid ten aanzien van de medicijnen. Vraag de apotheek of zij advies willen geven w.b. een andere zorgverzekering. Er zijn zorgverzekeringen zonder preferentiebeleid ( maar dan hebben ze meestal een "laagste prijs afspraak") of met een beperkt preferentiebeleid. Dat betekent dat de preferentie slechts voor een klein aantal typen geneesmiddelen geldt. Bedenk dat het " preferentiebeleid" een zaak is van de individuele zorgverzekeraar. Je kan van verschillende verzekeraars het " farmaceutisch regelement" nalezen. Dus misschien van zorgverzekeraar wisselen? Het is GEEN LANDELIJK BELEID!

Ik geef persoonlijk de voorkeur aan een verzekeraar met keuzevrijheid bij de aanschaf van medicijnen. Hopelijk geeft de apotheek eerlijk advies. Apotheken zijn soms niet helemaal eerlijk richting klant. Ze geven de schuld van het wisselen van medicijnen altijd aan het preferentiebeleid. Maar ik vind dat ze ook een verantwoordelijkheid hebben richting hun patienten. Zij dienen alles in het werk te stellen om de patienten keuzemogelijkheid te geven. Waarom kan ik in een drogist altijd uit enkele mogelijkheden kiezen en wordt er in een apotheek een dossje over de toonbank geschoven , zonder enige informatie en zonder de prijs te vermelden? Door het eigen risico betalen veel patienten de medicijnen in feite zelf en dan vind ik dat enige informatie en keuzemogelijkheid op zijn plaats is.
En ook hoort hierbij dat de patient het soms niet aanschaft. De huisarts geeft namelijk vaak onduidelijke informatie over hetgeen hij voorschrijft. Als uit de uitleg van de apotheek blijkt dat het voorgeschreven medicijn toch niet doet wat de patient verwacht, dan kan hij beslissen om ervan af te zien.
Ik pleit er dus voor, om VOOR de aanschaf van een medicijn, naar werking en prijs te vragen.

Gesloten