LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ervaring met ineens stoppen en overstappen andere AD?

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Remmie76

Ervaring met ineens stoppen en overstappen andere AD?

Ongelezen bericht door Remmie76 »

Hoi,

Allereerst bedankt voor het lezen. Ik zit behoorlijk mee in mn maag wat de psychiater voorstelt en ik wil graag advies :-)

Ik ben 35 jaar, slik al 15 jaar seroxat (paroxetine). De hoeveelheid heeft altijd beetje geschommeld. Ben er nooit super tevreden mee geweest maar ik kon er mee leven. En gewoon werken en sporten etc. Ik heb 15 jaar geleden een enorme dip gehad, net zoals 8 jaar geleden en hetzelfde heb ik nu weer.
Gevoel van gek te worden, te veel spanning, angsten en bang controle te verliezen. Ik heb nu een nieuwe psychiater en die zegt dat we maar eens moeten gaan overstappen naar een ander medicijn. In dit geval lexapro.

Echter hij wil een zogenaamd stop-start principe doen. Dus per direct stoppen met 15 mg seroxat en meteen morgen 10 mg lexapro innemen. Omdat het beide SSRI's zijn zou dat volgens hem moeten werken. Hij heeft me ook oxazepam voorgeschreven die ik best veel moet innemen om de overgang wat soepeler te maken.

Maar ik heb ooit met seroxat geminderd en ik kan je vertellen dat dat een hel is. Nu ineens stoppen (ook al krijg ik wat anders),..tja als ik eraan denk loopt het angstzweet al langs mijn bilnaad.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft hiermee? Of advies voor me heeft?
Alvast erg bedankt voor je moeite!!

DraGothFan

Re: Ervaring met ineens stoppen en overstappen andere AD?

Ongelezen bericht door DraGothFan »

Hoi!

Ikzelf gebruikte 100 mg citalopram en moest overstappen naar clomipramine. In 2 weken is de citalopram afgebouwd naar 10 mg en toen heb ik de overstap gemaakt. Ten eerste was mijn dosering veel hoger dan die van jou, en ten tweede ging ik over naar een ander soort (clomipramine is geen SSRI). Ik denk eerlijk gezegd dat jouw overstap makkelijk is te doen, mede omdat de doseringen niet zo hoog zijn en omdat je binnen de SSRI's blijft.

Uit ervaring weet ik dat wij depressievelingen erg goed zijn in het uitvergroten van een probleem. Ik denk dat je al heel wat kan winnen als je er ook zelf wat positiever tegenover staat. Daarnaast is een forum als deze ook niet echt een hulp als je in de put zit: mensen delen nou eenmaal alleen slechte ervaringen.

Maar als jij je er geruster bij voelt bespreek je toch de afbouw van 15 naar 10 en tenslotte 5 mg, en maak je dan de overstap. Afbouwen moet in een week kunnen, dus dan zou je slechts 1 weekje later beginnen met de nieuwe.

Ik wens je geen sterkte, maar wel heel veel succes!

Gesloten