LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gemiste kans door onvakkundigheid
Gemiste kans door onvakkundigheid
Het is goed om kritisch naar de groep SSRI's te kijken, maar doe dit dan wel op een zorgvuldige manier. Wat nu gebeurt is, is te eenzijdig en in sommige gevallen ook onjuist. Voorop moet staan dat bij deskundig gebruik van een SSRI deze bijwerkingen nauwelijks voorkomen en het voordeel van de medicatie vele malen opweegt tegen de nadelen. Natuurlijk moet het niet zo zijn dat een SSRI zomaar overal voor wordt ingenomen, maar bij een goede indicatiestelling en begeleiding door een arts is het wel degelijk een heel goed middel tegen depressie en angst.
Een gemiste kans, deze uitzending. Met meer informatie en de aanwezigheid van een echte deskundige, het liefst een psychiater uit de dagelijkse praktijk in Nederland, had dit een boeiend en informatief onderwerp kunnen zijn.
Een gemiste kans, deze uitzending. Met meer informatie en de aanwezigheid van een echte deskundige, het liefst een psychiater uit de dagelijkse praktijk in Nederland, had dit een boeiend en informatief onderwerp kunnen zijn.
Re: Gemiste kans door onvakkundigheid
ik zou graag mijn mening op die van u weergeven.
ik denk zelf dat er nu namelijk een boek is open gedaan voor mensen die deze verschijselen wel hebben en nu dus een stuk terug vinden in dit tv programma. ik ben het wel met u eens dat er zeker een pschychiater aan te pas had moeten komen maar desondanks zullen mensen nu wel troost en begrip vinden wat hun is aangedaan door de farmaceutische industrie.
als u mijn verhaal wilt lezen ik ben daphne en mijn verhaal staat ook op dit forum.
ik denk zelf dat er nu namelijk een boek is open gedaan voor mensen die deze verschijselen wel hebben en nu dus een stuk terug vinden in dit tv programma. ik ben het wel met u eens dat er zeker een pschychiater aan te pas had moeten komen maar desondanks zullen mensen nu wel troost en begrip vinden wat hun is aangedaan door de farmaceutische industrie.
als u mijn verhaal wilt lezen ik ben daphne en mijn verhaal staat ook op dit forum.
Niet alleen een gemiste kans maar ook nog gevaarlijk. Denk eens al al die mensen die nu in paniek in 1 keer gaan stoppen zonder af te bouwen!
Of mensen die het nodig hebben en het nu niet gaan gebruiken!
Ze hadden het in de Radar uitzending over enkele gezonde proefpersonen die zelfmoordneigingen kregen door het gebruik van seroxat.
Maar bij hoevelen zijn de zelfmoordneigingen dankzij seroxat verdwenen? Dat zou wel eens bij een heel groot deel van de gebruikers kunnen zijn.
Waar gaat het (wellicht door mede door deze uitzending) op grote schaal stoppen met het gebruik van seroxat of het weigeren van het gebruik hiervan toe leiden?? Zouden ze dit zich bij Radar hebben afgevraagd???
Of mensen die het nodig hebben en het nu niet gaan gebruiken!
Ze hadden het in de Radar uitzending over enkele gezonde proefpersonen die zelfmoordneigingen kregen door het gebruik van seroxat.
Maar bij hoevelen zijn de zelfmoordneigingen dankzij seroxat verdwenen? Dat zou wel eens bij een heel groot deel van de gebruikers kunnen zijn.
Waar gaat het (wellicht door mede door deze uitzending) op grote schaal stoppen met het gebruik van seroxat of het weigeren van het gebruik hiervan toe leiden?? Zouden ze dit zich bij Radar hebben afgevraagd???
Precies! Het is dat ik (mede dankzij Paroxetine=Seroxat) stevig in mijn schoenen sta, maar anders had ik gisteren na de uitzending van schrik direct mijn pillen uit het raam gegooid. Wat een negatieve berichtgeving zeg! Als je nog niet depressief bent (ik gelukkig niet) dan word je het wel. En vooral het constante gebabbel over zelfmoordneigen was erg positief voor huidige en toekomstige gebruikers van Seroxat/Paroxetine.
beste tweetz,
tco wil ik wel zeggen dat die moordneigingen endergelijke andere erge dingen wel door die pillen komen. als je wilt weten hoezo ik hier zo over denk lees dan mijn verhaal onder paroxetine/seroxat
tco wil ik wel zeggen dat die moordneigingen endergelijke andere erge dingen wel door die pillen komen. als je wilt weten hoezo ik hier zo over denk lees dan mijn verhaal onder paroxetine/seroxat
Hoi Daphne! Natuurlijk weet ik dat veel mensen wel erge bijwerkingen hebben, maar dan voornamelijk diegenen die Seroxat voorgeschreven krijgen vanwege depressiviteit. De "positieve" gebruikers zijn vooral fobie-patienten.
Veel mensen reageren gelukkig goed op anti-depressiva. Zelf heb ik het maar twee dagen geslikt omdat ik er heftig op reageerde en last kreeg van hallucinaties. De medicijnen wilde ik gebruiken om mijn angst- en paniekaanvallen onder copntrole te krijgen, maar niet op deze manier. In mijn omgeving kende ik niemand die zo negatief op anti-depressiva reageerde. Veelal kreeg ik dan ook het advies om door te gaan want dit hoort bij de bijwerkingen.
Mijn advies is dat een goede begeleiding van huisarts of psychiater noodzakelijk is. Het is geen medicijn dat zo maar voorgeschreven moet worden. Ik vind het van groot belang dat er meer aandacht komt voor de negatieve bijwerkingen. Juist omdat het bij veel mensen gelukkig goed werkt, moet er ook aandacht komen voor mensen die ervaringen hebben met de vervelende bijwerkingen van dit medicijn. Ik ben het met de heer Hulshof eens dat wanneer zo iets wordt besproken in een programma dat ook medici en ervaringsdeskundigen uit Nederland in zo'n programma aan het woord komen.
Mijn advies is dat een goede begeleiding van huisarts of psychiater noodzakelijk is. Het is geen medicijn dat zo maar voorgeschreven moet worden. Ik vind het van groot belang dat er meer aandacht komt voor de negatieve bijwerkingen. Juist omdat het bij veel mensen gelukkig goed werkt, moet er ook aandacht komen voor mensen die ervaringen hebben met de vervelende bijwerkingen van dit medicijn. Ik ben het met de heer Hulshof eens dat wanneer zo iets wordt besproken in een programma dat ook medici en ervaringsdeskundigen uit Nederland in zo'n programma aan het woord komen.
Het wordt ook eens tijd dat alle antidepressiva alleen nog maar voorgeschreven mogen worden door psychiaters. Mijn ervaring is dat artsen, en in het byzonder huisartsen, nauwelijks ervaring hebben met dit ziektebeeld. Veel te gemakkelijk schrijft een arts, z'n medische (pillen) encyclopedie raadplegend, deze medicatie voor zonder eens grondig naar de depressieve klachten te onderzoeken. Sinds enkele maanden ben ik nu in psychotherapie en heb ik medicatie ter ondersteuning. Dit alles onder begeleiding van psychologen, therapeuten en een psychiater.
Zelf slik ik Zoloft en ben erg tevreden. Voel me al weer geruime tijd lekker in mijn vel zitten. Tot gisterenavond. Ik ben me te pletter geschrokken van de uitzending ook al besef ik dat het een enigszins eenzijdig verhaal was zonder goede toelichting. Ik heb vrijwel geen last van bijwerkingen gehad en de bijwerkingen die ik wel had zijn van zeer korte duur geweest. Omdat ik zowel wil stoppen met Zoloft als met roken ga ik toch maar even bij de huisarts langs om advies te vragen.
Deze uitzending van Radar heeft geen goed gedaan en zal ongetwijfeld angst hebben veroorzaakt.
Deze uitzending van Radar heeft geen goed gedaan en zal ongetwijfeld angst hebben veroorzaakt.
Gemist kans door onvakkundigheid...dat is een ideale benaming van hetgeen gisteren een ieders beeldscherm uitstraalde inderdaad. Anti-depressiva zijn geen wondermiddelen, zeker niet. Maar om nu te stellen in een tv uitzending dat het juist het tegenovergestelde hiervan is (want zwart-wit bekeken was dat de onderliggende boodschap van het geheel) dat gaat natuurlijk nergens over. Het is belangrijk goed te beseffen wat de voor- en nadelen zijn van medicijn gebruik bij psychische aandoeningen en wat voor soort behandeling het beste aansluit bij ieder specifiek probleem. Daarom was de uitzending van gisteren een blammage want daar werd naar hartelust gegeneraliseerd op basis van een aantal zeer negatieve voorbeelden. Wat mij zelf het meest heeft getoord is dat iemand in de persoon van een presentatrice met volle overtuiging een probleem aansnijdt zonder te beseffen waar ze het nu eigenlijk over heeft. had ze dit nl wel geweten dan had ze het niet zo eenzijdig en negatief belicht, wetende wat voor effect dat op mensen met een psychisch probleem kan hebben. Inderdaad dus: onvakkundigheid! Ik had hiervoor nog niet eerder naar Radar gekeken maar een ding weet ik zeker... dit was eens maar nooit weer.
Bij zoek opdracht op Medline (een medische site voor professionals) er is 1 melding van genoemde bijwerking (suicidaliteit), betreft een 10 jarige jongen behandelt in Utrecht. Voor de rest kon ik weinig vinden over dit onderwerp.
Psychofarmaca hebben veel bijwerkingen bij gezonde mensen en die zijn geen goede populatie om dit soort middelen te testen. Bedenk nou eens wat gebeurt als je middelen tegen psychose geef aan gezond iemaand!!!!
Manier van berichtgeving in Radar was erg sensationeel en onjuist. Het telefonisch voorschrijven van antidepressieva gebeurt zelden en door enkele individuen. Beschuldigingen dat de helle vakgroep huisartsen zo doen is totaal onrechtwaardig. Vooras stelling dat het op grote schaal zonder goede indicatie voorgeschreven wordt is belachelik. Mensen die depressief zijn hebben in SSRI's hun beste vriend. Oude antidepressiva zijn geen benzodiazepines zoals gisteren beweerd was maar tri en teracyclische antidepressieva met veel gevaarlijke bijwerkingen.
Eindelijk: wat was de bedoeling van berichtgeving gisteren? 1 000 000 mensen in Nederland in paniek brengen?
Psychofarmaca hebben veel bijwerkingen bij gezonde mensen en die zijn geen goede populatie om dit soort middelen te testen. Bedenk nou eens wat gebeurt als je middelen tegen psychose geef aan gezond iemaand!!!!
Manier van berichtgeving in Radar was erg sensationeel en onjuist. Het telefonisch voorschrijven van antidepressieva gebeurt zelden en door enkele individuen. Beschuldigingen dat de helle vakgroep huisartsen zo doen is totaal onrechtwaardig. Vooras stelling dat het op grote schaal zonder goede indicatie voorgeschreven wordt is belachelik. Mensen die depressief zijn hebben in SSRI's hun beste vriend. Oude antidepressiva zijn geen benzodiazepines zoals gisteren beweerd was maar tri en teracyclische antidepressieva met veel gevaarlijke bijwerkingen.
Eindelijk: wat was de bedoeling van berichtgeving gisteren? 1 000 000 mensen in Nederland in paniek brengen?
Ik vond het een sensationalistisch beeld wat er geschept werd: weinig feiten en veel onduidelijkheden. Wat is de motivatie van dr. David Healy, z'n boeken-verkoop cijfers omhoog krikken mischien? Onzinnig is het dat hij benzodiazepinen zoals valium ter sprake brengt alsof het antidepressiva zijn, en dat zonder zelfs te spreken over de bijwerkingen van de andere antidepressiva zoals TCA's en MAOIs. In Nederland zijn er ook psychiaters, maar ik neem aan dat ze niet aan een programma met zo'n lage toon wilden meewerken. Hopelijk zijn er niet veel mensen die naar aanleiding van dit programma plotseling met hun medicatie stoppen, er had wel gemeld mogen worden dat die bijwerkingen die genoemd werden niet zo erg vaak voorkomt als dat het in de programma leek en dat te snel stoppen geen goed plan zou zijn. Ook had ik gewild dat er duidelijk werd gemaakt dat er verschil is tussen lichaamelijke afhankelijkheid en *verslaving*.
Voor degenen die moeite hebben met het afbouwen van Seroxat: bij de apotheek is er een pillenstijder te kopen, daarmee kun je de tablet in 4 snijden, als dat niet langzaam genoeg is bestaat er ook vloeibare Seroxat.
Waar ik problemen mee heb is oa dat Seroxat de eerste keus medicijn is bij paniekstoornissen, zonder dat het in alle gevallen het beste medicijn is, en dat als anxioliticum Oxazepam eerste keus is terwijl alprazolam beter werkt. Is Seroxat gewoon goedkoper als de alternatieven?
Betere begeleiding zou niet misstaan voor mensen die zulke medicatie gebruiken, maar ja: zolang de GGZ ondergefinancierd is zullen huisartsen taken van de GGZ over moeten blijven nemen. Na dit programma heb ik medelijden met de artsen in Nederland: zouden ze nu totaal bedolven zijn onder de toestroom van bezorgde patienten?
Voor degenen die moeite hebben met het afbouwen van Seroxat: bij de apotheek is er een pillenstijder te kopen, daarmee kun je de tablet in 4 snijden, als dat niet langzaam genoeg is bestaat er ook vloeibare Seroxat.
Waar ik problemen mee heb is oa dat Seroxat de eerste keus medicijn is bij paniekstoornissen, zonder dat het in alle gevallen het beste medicijn is, en dat als anxioliticum Oxazepam eerste keus is terwijl alprazolam beter werkt. Is Seroxat gewoon goedkoper als de alternatieven?
Betere begeleiding zou niet misstaan voor mensen die zulke medicatie gebruiken, maar ja: zolang de GGZ ondergefinancierd is zullen huisartsen taken van de GGZ over moeten blijven nemen. Na dit programma heb ik medelijden met de artsen in Nederland: zouden ze nu totaal bedolven zijn onder de toestroom van bezorgde patienten?
Het is goed dat hier aandacht aan wordt besteed , maar doe het dan goed
en laat de mensen niet met nog meer vragen achter naar deze uitzending.
onduidelijk is of er wel onderzoek is gedaan door de redactie van radar voor
dit item omdat er geen aandacht is voor hoeveel mg het gaat 10 of 50 ,
dat je soms paroxetine in plaats van Seroxat krijgt en heeft deze de zelfde
bijwerkingen,ook geen vermelding naar het gebruik van Seroxat (paroxetine)
in combinatie met andere geneesmiddelen en dat Seroxat (paroxetine) niet alleen
wordt voorgeschreven als je depressie hebt.
Er had meer aandacht aan besteed moeten worden en niet binnen 10 minuten snel
even over een onderwerp praten waar veel mensen mee zitten.
Natuurlijk zijn de bijwerkingen zeer naar(ik spreek uit ervaring )en wegen
soms niet op tegen de kwaal, maar goede begeleiding is zeer belangrijk heb
ik ervaren.
en laat de mensen niet met nog meer vragen achter naar deze uitzending.
onduidelijk is of er wel onderzoek is gedaan door de redactie van radar voor
dit item omdat er geen aandacht is voor hoeveel mg het gaat 10 of 50 ,
dat je soms paroxetine in plaats van Seroxat krijgt en heeft deze de zelfde
bijwerkingen,ook geen vermelding naar het gebruik van Seroxat (paroxetine)
in combinatie met andere geneesmiddelen en dat Seroxat (paroxetine) niet alleen
wordt voorgeschreven als je depressie hebt.
Er had meer aandacht aan besteed moeten worden en niet binnen 10 minuten snel
even over een onderwerp praten waar veel mensen mee zitten.
Natuurlijk zijn de bijwerkingen zeer naar(ik spreek uit ervaring )en wegen
soms niet op tegen de kwaal, maar goede begeleiding is zeer belangrijk heb
ik ervaren.
Mag ik u danken voor uw wijze reactie in deze? Ik ben zelf rayon manager voor Seroxat en kon mijn ogen werkelijk niet geloven. Misschien is het een keer een optie om er persoonlijk over te brainstormen?
Mijn emailadres staat genoteerd.
Met vriendelijke groet,
Lynsey Moenné
Mijn emailadres staat genoteerd.
Met vriendelijke groet,
Lynsey Moenné
Verschrikkelijk! Hoe er omgegaan wordt met iets waar zoveel mensen baat bij hebben. En te bedenken dat het vaak tegen angst en paniek-aanvallen voorgeschreven wordt, kan je nagaan hoeveel mensen er geschrokken zijn en bang geworden zijn (inclusief mezelf) ik vind het echt te gek voor woorden. Ze mogen wel met hun verontschuldigingen komen en in een nieuwe uitzending de positieve kanten belichten.
De uitzending van Radar over de anti-depressiva staat niet helemaal op zichzelf : al eerder had het Algemeen Dagblad in haar zaterdagbijlage een soortgelijk verhaal. Heb dat niet gelezen, maar wel de strekking gehoord. Weet dus ook niet, of dit op dezelfde bron was gebaseerd. Zo'n onderwerp als onderdeel van een programma van een half uur aansnijden kan nooit zorgvuldig zijn. Maar kijk ook eens naar de inzendingen van gebruikers .... Vervelend is wel, dat je laatste strohalm wordt geknakt zonder een alternatief te bieden. Eerlijk is eerlijk : zelf had ik er een paar keer baat bij zonder noemenswaardige bijverschijnselen en liever hoor ik ook alleen maar positieve verhalen, maar dit soort uitspraken (Radar/AD) doen je wel nog een keer achter het oor krabben. Misschien komt er ook nog iets goeds uit naar boven, nl een uitgebreid onderzoek naar de klachten en óf dit nu ligt aan de patient of het middel (of een combinatie)!
Geachte heer Hulshof: Op welke manier hadden alle mensen dan NOG deskundiger seroxat moeten slikken dan ze nu al deden? Dit bedoel ik serieus, niet beledigend. M.i. is iedereen onder begeleiding van een arts. Dan zou het dus betekenen dat artsen niet deskundig genoeg omgaan met Seroxat? In dat geval heeft dit programma in elk geval een hoop mensen de ogen geopend, en wellicht ook veel artsen.
Al die juichende verhalen over anti depressiva. Al die artsen die klakkeloos bij de geringste stemmingswisseling dit soort medicijnen voorschrijven. Al die arme mensen met ernstige bijwerkingen die al in geen jaren serieus zijn genomen. Ik snap deze commentaren niet. Er kwamen toch deskundigen aan het woord in Radar? Het ging deze keer alleen niet over de goede effecten, maar over de gevaren. En terecht, lijkt me zo.
Conny
Conny
beste Connie
Net zo goed als dat je een uitzending niet klakkeloos moet geloven. Artsen ook niet. Maar ga uit van het feit of je je goed voelt ja of nee. Voel je je slechter, probeer iets anders. Dat is toch met alle medicatie het geval. Maar ga niet uit van een simpele uitzending. Ik slik al 5 jaar seroxat en voel me beter dan ooit te voren. Ben ook gestopt geweest vanwege zwangerschap. door de hormonen voelde ik me prima tijdens het stoppen. Maar daarna kwam het weer terug en ben ik het weer gaan slikken. Ik voel me er goed bij. Maar elk mens is anders, ook lichamelijk en het is ook voor artsen aftasten. Als je maar serieus genomen wordt daar gaat het om. Maar geloof niet eenzijdig een uitzending want er zijn ook positieve verhalen.
Inge
Net zo goed als dat je een uitzending niet klakkeloos moet geloven. Artsen ook niet. Maar ga uit van het feit of je je goed voelt ja of nee. Voel je je slechter, probeer iets anders. Dat is toch met alle medicatie het geval. Maar ga niet uit van een simpele uitzending. Ik slik al 5 jaar seroxat en voel me beter dan ooit te voren. Ben ook gestopt geweest vanwege zwangerschap. door de hormonen voelde ik me prima tijdens het stoppen. Maar daarna kwam het weer terug en ben ik het weer gaan slikken. Ik voel me er goed bij. Maar elk mens is anders, ook lichamelijk en het is ook voor artsen aftasten. Als je maar serieus genomen wordt daar gaat het om. Maar geloof niet eenzijdig een uitzending want er zijn ook positieve verhalen.
Inge
Ik ben het volledig met de heer Hulshof eens, het heeft zeker veel meer tijd nodig om het voor en tegen uit te kunnen vinden bij zo veel sorten depressies en het gebruik van medicijnen ervoor.Toen ik het hoorde dat zij een zending willen maken, had ik eigelijk voor me te melden maar aan een te kort aan informatie(zij waren vergeten aan te geven wanneer het plaats vond en tot wanneer ik mij kon melden, dat had ook meer moeite waard kunnen zijn. En wat mij aan gaat ik voel mij ook beter sinds ik Seroxat neem,
want nou heb ik tenminste een redelijk goed leven en hoef niet meer zo veel te piekeren of helemaal niet meer en ook niet meer zo veel angstaanvallen en vooral heeft het mij daarvoor bewaard zelfmoord te plegen,omdat ik toen niet meer verder kon het was alles zo waardeloos ik was toen zelfs van plan mij de handen eraf te hakken, omdat ik zo bang voor hen was en altijd schrikte toen ik ze zag. En dat heb ik nou niet meer, dus je ziet lieve tros het geeft ook positieve dingen te berichten over Seroxat.Oh, en nog iets mijn arts had mij wel volop ingelicht over de bijwerkingen en dat het even een paar weken zal duren voordat het middel begint te werken,en zo als hij zei was het dan ook,en ik ben hem heel dankbaar.
Ik ben nog niet 100% maar men kan niet alles hebben,ik kan weer leven en dat ik ook wat waard.Dus de volgende keer als ze zoiets willen uitzenden moeten zij volgens mij meer onderzoek gaan doen,en het geeft niet alleen tegen maar ook voor ik noem mij als voorbeeld. En ik ben ervan overtuigd dat het anderen ook zo goed heeft geholpen.
Ach, en nogiets wat mij storde, voor mij is verslaving wel iets anders als afhankelijk te zijn.Dat wilde ik even kwijt.
want nou heb ik tenminste een redelijk goed leven en hoef niet meer zo veel te piekeren of helemaal niet meer en ook niet meer zo veel angstaanvallen en vooral heeft het mij daarvoor bewaard zelfmoord te plegen,omdat ik toen niet meer verder kon het was alles zo waardeloos ik was toen zelfs van plan mij de handen eraf te hakken, omdat ik zo bang voor hen was en altijd schrikte toen ik ze zag. En dat heb ik nou niet meer, dus je ziet lieve tros het geeft ook positieve dingen te berichten over Seroxat.Oh, en nog iets mijn arts had mij wel volop ingelicht over de bijwerkingen en dat het even een paar weken zal duren voordat het middel begint te werken,en zo als hij zei was het dan ook,en ik ben hem heel dankbaar.
Ik ben nog niet 100% maar men kan niet alles hebben,ik kan weer leven en dat ik ook wat waard.Dus de volgende keer als ze zoiets willen uitzenden moeten zij volgens mij meer onderzoek gaan doen,en het geeft niet alleen tegen maar ook voor ik noem mij als voorbeeld. En ik ben ervan overtuigd dat het anderen ook zo goed heeft geholpen.
Ach, en nogiets wat mij storde, voor mij is verslaving wel iets anders als afhankelijk te zijn.Dat wilde ik even kwijt.