LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] huisartsenpost en medicijnen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
otten g

huisartsenpost en medicijnen

Ongelezen bericht door otten g »

Als je na kantoortijd of in de weekend een arts nodig hebt meld je dit bij de centrale huisartsenpost.
Je moet ca. 15 a 20 km rijden om daar te komen, maar ook de artsen komen soms thuis.
Als je de pech hebt en je moet in de nacht een arts thuis hebben, dan komt het regelmatig voor dat er een medicijn voorgeschreven wordt en dan moet je als patient maar zien dat je iemand vindt die even naar Almelo wil rijden om dat medicijn op te halen. Als je dat geluk al hebt moet die persoon wel geld meenemen, maar ook komt het regelmatig voor dat iemand dan het recept inlevert maar de medicijnen niet krijgt aangezien hij/zij geen geld bij zich heeft en aangezien de apotheek geen overeenkomst heeft met zorgverzekeraars, moet je direct betalen anders krijg je de medicijnen niet mee. Als je dus de pech hebt mag de persoon die jou wil helpen nog een keer naar huis terug, geld op halen, weer 20 km rijden en dan eindelijk de medicijnen aan jouw geven, kortom de halve nacht weg, 80 km met de auto gereden en als je dan het geluk hebt dat je nog leeft kun je eindelijk het benodigde medicijn innemen.
Dit kan toch niet echt ? Ja hoor in Twente wel
:( :( :(

Mathilde D.

Re: huisartsenpost en medicijnen

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Heel dapper om dit aan de orde te stellen. Dt verhaal heeft meerdere aspecten waar ik me ook aan erger.
1. het feit van de huisartsenpost die zo ver verwijderd is.

2. De niet gecontracteerde apotheek ( dat ligt aan de zorgverzekeraar?)

3. Het feit dat een dienstapotheek een medicijn niet op rekening wil meegeven.

Tip: bij welke zorgverzekeraar bent u verzekerd? Vraag eens aan de apotheek in Almelo, of dat nog verschil zou hebben uitgemaakt. Stap in dat geval per 1-1-2014 over! Bel de apotheker op en vraag om nadere linlichtingen. Bespreek deze casus met Zorgbelang Overijssel: dit zijn onacceptabele toestanden!

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Voor een groot deel is dit het nadeel van afgelegen wonen lijkt me. Als je 15..20km moet rijden neem ik tenminste niet aan dat je in een stad woont. Daartegenover woon je waarschijnlijk heerlijk rustig. Daar is ook weer wat voor te zeggen.

En voor de zekerheid een pinpas meenemen naar de apotheek, dan kan je altijd betalen.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

GJvdZ schreef:Voor een groot deel is dit het nadeel van afgelegen wonen lijkt me. Als je 15..20km moet rijden neem ik tenminste niet aan dat je in een stad woont. Daartegenover woon je waarschijnlijk heerlijk rustig. Daar is ook weer wat voor te zeggen.

En voor de zekerheid een pinpas meenemen naar de apotheek, dan kan je altijd betalen.
Ik woon echt niet in een gat of dorpje, maar ook ik heb laatst met moeders met galstenen in een auto 25km moeten hobbelen.
Puur omdat in onze gemeente (42.000+ inwoners) de huisartsen niet meer in het weekeinde en 's avonds willen werken en dus moeten we naar de dichtstbijzijnde grotere plaats.
Die overigens binnenkort ook stopt (inclusief eerste hulp) en we dus voortaan ruim 35km moeten rijden.
En de apotheek doet 's nachts de deuren hier niet open, daar is een apart luikje voor, waar je niet kunt pinnen.
Dus cash is wel handig.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

Valt deels nog wel mee, in scandinavie moet men vaak een uur rijden om op gewone werkdagen bij de zorgverlener te komen.
Aan de andere kant: ik weet dat hier in mijn regio het als volgt gaat: huisartsenpost en dienstapotheek zijn in zelfde pand gevestigd, dienstapotheek heeft trouwens 2 vestigingen in de regio van het gebied wat de huisartsenpost bestrijkt.
Tot 2300u moet men zelf halen, daarna wordt het met taxi bezorgt. Ik hoop alleen niet dat de zorgverzekeraars daar een stokje voor gaan steken, want dit soort problematiek komt meestal voort uit eisen van verzekeraars.

VioletPrue

vroem schreef:Valt deels nog wel mee, in scandinavie moet men vaak een uur rijden om op gewone werkdagen bij de zorgverlener te komen.
Ja, en in Afrika hebben ze geen eens dokters.
Zo kun je alles relativeren.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Ja, en in Afrika hebben ze geen eens dokters
Oh jawel hoor, alleen niet zulke goede als bij ons.

vroem

ik vergelijk ook niet met een derde wereld land, ik vergelijk met een land uit het rijke westen. Daarnaast is het heel grappig en apart ook wel dat wanneer het iemand uitkomt de zorg van NL de grond in te trappen in vergelijking met België of Duitsland wanneer het daar beter en/of goedkoper lijkt te zijn dat heel prima is, maar als het andersom is mag er niet vergeleken worden?? meten met twee maten??

Overigens kan je de meest dingen inderdaad prima relativeren. Zouden meer mensen dat maar eens doen..

VioletPrue

vroem schreef:Overigens kan je de meest dingen inderdaad prima relativeren. Zouden meer mensen dat maar eens doen..
Klopt, maar als je blindedarm gescheurd is en je eerst naar een huisartsenpost 40km verderop moet terwijl je weet dat je vroeger de helft kon rijden, dan wordt je echt niet blij hoor.
Dus dan is relativeren weer wat tricky.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Klopt, maar als je blindedarm gescheurd is
Volgens mij kun je daar ook gewoon een ambulance voor bellen.

VioletPrue

Ja, als je wéét dat het je blindedarm is, bel inderdaad 112.
Zeker als je weet dat hij gescheurd is.
Maar hoe moet je dat weten?
Voor hetzelfde geld is het een ontstoken eierstok (ook verdacht pijnlijk en in dezelfde streek) en dan bel je voor niets 112.

En natuurlijk is Afrika met Scandinavië vergelijken belachelijk.
Net zoals een afstand van 40 km vergelijken met een uur rijden.

vroem

dat relativeren wil niet lukken geloof ik...

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Voor hetzelfde geld is het een ontstoken eierstok (ook verdacht pijnlijk en in dezelfde streek) en dan bel je voor niets 112.
In geval van een man hoef je in ieder geval niet niet te twijfelen.
Andere gevallen kun je nog steeds 112 bellen.

Gesloten