LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Medicijnen zelf betalen bij apotheek vele malen goedkoper?
Medicijnen zelf betalen bij apotheek vele malen goedkoper?
Mijn moeder gebruikt al jaren Selokeen ZOC 100 tabl 95 MGA. Deze werden altijd via Zilverenkruis gedeclareerd door de apotheek. Uiteindelijk moet mijn moeder dit via de eigen bijdrage alsnog zelf betalen.
Kosten euro 51,70.
Nu kwam ze er laatst achter dat ze ze ook zelf kan betalen bij de apotheek.
Zelfde medicijn, zelfde hoeveelheid voor slechts 17,47 euro !!!!!
Hoe kan dit?????
Zowel Zilverenkruis als Apotheek verwijzen naar elkaar en geven geen antwoord !
Kosten euro 51,70.
Hoe kan dit?????
-
Re: Medicijnen zelf betalen bij apotheek vele malen goedkoper?
Wat denk je zelf?Hoe kan dit?????
Is het wel exact hetzelfde medicijn of is de een een merkmedicijn en de ander het generieke middel met dezelfde werkzame stof ? Daar kan een prijsverschil in zitten.Barbarasc schreef:Mijn moeder gebruikt al jaren Selokeen ZOC 100 tabl 95 MGA. Deze werden altijd via Zilverenkruis gedeclareerd door de apotheek. Uiteindelijk moet mijn moeder dit via de eigen bijdrage alsnog zelf betalen.
Kosten euro 51,70.
Hoe kan dit?????
Gaat het hier echt om eigen bijdrage op het medicijn of om het eigen risico ? Deze 2 termen worden nogal eens willekeurig door elkaar heen gebruikt door veel mensen. Mocht het om het eigen risico gaan dan kunt u bijvoorbeeld eens navragen bij de zorgverzekeraar of het volgende een optie is. De medicijnen worden zelf betaald in de apotheek (tegen de goedkopere prijs) maar de rekening wordt door uw moeder zelf opgestuurd naar de zorgverzekeraar. Niet dat ze het dan vergoed krijgt als er nog eigen risico open staat maar kan de rekening wel in mindering worden gebracht op het eigen risico. Het doel hiervan zou dan zijn om het eigen risico deels te vullen hiermee. Maakt ze in een jaar andere zorgkosten dan staat er minder eigen risico open. Of het kan weet ik even niet.
Bedankt voor uw reaktie.
Het gaat om precies hetzelfde medicijn. Zelfde merk ! zelfde hoeveelheid.
Als mijn moeder het bij de apotheek ophaalt en de rekening gaat via Zilverenkruis dan gaat het van haar eigen risico af. Mijn fout, het gaat niet om een eigen bijdrage.
Heel vreemd. Dan is het dus wellicht voor meer mensen goedkoper als ze de medicijnen zelf in de apotheek betalen.
Bedankt voor het idee om die rekening van 17 euro zelf naar de zilverenkruis te sturen.....
Het gaat om precies hetzelfde medicijn. Zelfde merk ! zelfde hoeveelheid.
Als mijn moeder het bij de apotheek ophaalt en de rekening gaat via Zilverenkruis dan gaat het van haar eigen risico af. Mijn fout, het gaat niet om een eigen bijdrage.
Heel vreemd. Dan is het dus wellicht voor meer mensen goedkoper als ze de medicijnen zelf in de apotheek betalen.
Bedankt voor het idee om die rekening van 17 euro zelf naar de zilverenkruis te sturen.....
Zeg dat wel, ik heb er geen verklaring voor.Barbarasc schreef:Heel vreemd.
Om uw vraag toch beantwoord te krijgen, kunt u ook eens overwegen een echte klacht in te dienen bij de zorgverzekeraar. Ik denk dat u wel even door de 1e lijn van de klantenservice heen moet zien te breken want volgens mij weten die het ook vaak niet. Misschien kunt u de vraag eens neerleggen bij het CVZ of navragen bij consuwijzer waar u zelke vragen kunt stellen.
Dat zou inderdaad dus kunnen maar die vlieger gaat alleen op zolang het eigen risico in een jaar niet volledig wordt gebruikt door andere zaken.Barbarasc schreef: Dan is het dus wellicht voor meer mensen goedkoper als ze de medicijnen zelf in de apotheek betalen.
Kan het niet gewoon zijn dat de medicijnen goedkoper zijn geworden. Ik zie namelijk in de vergoedingen lijst van de verzekering dat een bepaald medicijn de helft goedkoper is geworden. ook zelfde merk en zelfde hoeveelheid.
Dit was in 2010, 2011 en dit jaar......... zelfde prijzen....Kan het niet gewoon zijn dat de medicijnen goedkoper zijn geworden. Ik zie namelijk in de vergoedingen lijst van de verzekering dat een bepaald medicijn de helft goedkoper is geworden. ook zelfde merk en zelfde hoeveelheid.
Zou die vraag eens bij de apotheek neerleggen hoe dit mogeljk is en tevensBarbarasc schreef:
Dit was in 2010, 2011 en dit jaar......... zelfde prijzen....
ook even bij de zorgverzekeraar melden.
Chocomelk schreef: Zou die vraag eens bij de apotheek neerleggen hoe dit mogeljk is en tevens
ook even bij de zorgverzekeraar melden.
Barbarasc schreef:Zowel Zilverenkruis als Apotheek verwijzen naar elkaar en geven geen antwoord !
Hmm...Emmy75 schreef:Chocomelk schreef: Zou die vraag eens bij de apotheek neerleggen hoe dit mogeljk is en tevens
ook even bij de zorgverzekeraar melden.Barbarasc schreef:Zowel Zilverenkruis als Apotheek verwijzen naar elkaar en geven geen antwoord !
gevolgje van de aanmerkelijk marktmacht die de zorgverzekeraars hebben misschien?
leuke handel, 17 euro vergoeden aan apotheek, en zelf 50 opstrijken op een manier waar verzekerde niets mee kan...
ergens klopt er heel erg iets niet in d ehandel en wandel van de zorgverzekeraars. Dat een zorgverzekeraar hier geen duidelijk inhoudelijk antwoord op kan en wil geven zegt mij al genoeg. de apotheek zal handelen vanuit zijn overeenkomst met de zorgverzeekraar... heeft u al bij de apotheek geinformeerd wat zij declareerden bij de verzekering ?? interessant op te weten.
een meldpunt hiervoor zou een goede zaak zijn, want de debatten van d eafgelopen weken volgende kom ik tot 1 stuitende conclusie: de meeste politici hebben geen flauw idee waar ze het over hebben maar hebben wel een (ingefluisterde?) mening over zaken. mn bij de zorg is het ronduit zorgwekkend hoe ver dat gebrek aan feitenkennis gaat.. en dat moet ons land uit de crisis halen?
leuke handel, 17 euro vergoeden aan apotheek, en zelf 50 opstrijken op een manier waar verzekerde niets mee kan...
ergens klopt er heel erg iets niet in d ehandel en wandel van de zorgverzekeraars. Dat een zorgverzekeraar hier geen duidelijk inhoudelijk antwoord op kan en wil geven zegt mij al genoeg. de apotheek zal handelen vanuit zijn overeenkomst met de zorgverzeekraar... heeft u al bij de apotheek geinformeerd wat zij declareerden bij de verzekering ?? interessant op te weten.
een meldpunt hiervoor zou een goede zaak zijn, want de debatten van d eafgelopen weken volgende kom ik tot 1 stuitende conclusie: de meeste politici hebben geen flauw idee waar ze het over hebben maar hebben wel een (ingefluisterde?) mening over zaken. mn bij de zorg is het ronduit zorgwekkend hoe ver dat gebrek aan feitenkennis gaat.. en dat moet ons land uit de crisis halen?
-
Het tarief voor hetzelfde medicijn kan veranderen door de receptregeltoeslag. Bij de eerste keer berekent de apotheek dubbele toeslag. ( 2 x 7 euro ipv 1x 7 euro). In het weekend is er een weekendtoeslag. Eenzelfde medicijn kan op deze manier een paar tientjes duurder worden ten gevolge van het moment van ophalen en afhankelijk van het feit of het een herhaling is of niet.
Ik vind het een slecht en ondoordacht systeem. ( de toeslagen die de apotheek mag rekenen). Onduidelijk is voor de verzekerde dat de prijs van het medicijn varieert. En ook is de prijs geen veelvoud van de hoeveelheid. Bijv. 100 stuks tabletten kosten 3 euro. Daarop komt de opslag apotheek 2x 7 euro. Totaal 17 euro. De volgende keer haal je 200 tabletten van hetzelfde op. Dan betaal je: 6 euro plus 1x 7 euro. Totaal 13 euro. Dit is zo onbegrijpelijk voor de gewone consument, dat het direct afgeschaft moet worden! En dan nog de reactie van zoegverzekeraar en apotheek! Eigenlijk vinden ze dat de consument zich niet dient te bemoeien! Maar dat moet de consument juist wel! Dat is de enige manier om de zorgkosten omlaag te brengen. De zorgverlener moet zelf de rekening sturen naar de consument en zou geen Famed's en soortgelijke wangedrochten tussen mogen schakelen.
Ik vind het een slecht en ondoordacht systeem. ( de toeslagen die de apotheek mag rekenen). Onduidelijk is voor de verzekerde dat de prijs van het medicijn varieert. En ook is de prijs geen veelvoud van de hoeveelheid. Bijv. 100 stuks tabletten kosten 3 euro. Daarop komt de opslag apotheek 2x 7 euro. Totaal 17 euro. De volgende keer haal je 200 tabletten van hetzelfde op. Dan betaal je: 6 euro plus 1x 7 euro. Totaal 13 euro. Dit is zo onbegrijpelijk voor de gewone consument, dat het direct afgeschaft moet worden! En dan nog de reactie van zoegverzekeraar en apotheek! Eigenlijk vinden ze dat de consument zich niet dient te bemoeien! Maar dat moet de consument juist wel! Dat is de enige manier om de zorgkosten omlaag te brengen. De zorgverlener moet zelf de rekening sturen naar de consument en zou geen Famed's en soortgelijke wangedrochten tussen mogen schakelen.
-
Op http://www.medicijnkosten.nl kun je zelf de kosten berekenen. Inderdaad onbegrijpelijk dat dit zo vreselijk patiëntonvriendelijk is geregeld.
Tip bij herhaalrecepten: vraag zoveel mogelijk per receptaanvraag. Bijvoorbeeld voor 3 maanden in plaats van 1 maand. Per recept geldt namelijk een vast aflevertarief. Je bent zo dus goedkoper uit. Scheelt je ook bezoeken aan de apotheek. Drie maanden is het maximum.
Tip bij herhaalrecepten: vraag zoveel mogelijk per receptaanvraag. Bijvoorbeeld voor 3 maanden in plaats van 1 maand. Per recept geldt namelijk een vast aflevertarief. Je bent zo dus goedkoper uit. Scheelt je ook bezoeken aan de apotheek. Drie maanden is het maximum.
"Ze zijn perplex dat hun verzekeraar schaamteloos €189,08 verlangt voor
medicijnen die volgens het prijsstickertje op het doosje in de apotheek €48,15 kosten"
Het heeft niets met de receptregeltoeslag te maken. Het probleem waar de moeder van Barbarasc tegenaan liep stond namelijk laatst in de krant. Heel vervelend aangezien je bijna alle medicijnen zelf moet betalen door het eigen risico.
medicijnen die volgens het prijsstickertje op het doosje in de apotheek €48,15 kosten"
Het heeft niets met de receptregeltoeslag te maken. Het probleem waar de moeder van Barbarasc tegenaan liep stond namelijk laatst in de krant. Heel vervelend aangezien je bijna alle medicijnen zelf moet betalen door het eigen risico.
-
Ik vind het artikel in de Gooi- en Eemlander merkwaardig omdat het geneesmiddelenvergoedingssysteem niet in het verhaal wordt betrokken. Er wordt de indruk gewekt dat je als patiënt vogelvrij bent en dat is kul. Zie ook http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... esmiddelen
Wat bedoel je nu precies? Het blijkt toch dat Agis 140 euro bovenop de normale prijs doet en dat hogere bedrag vervolgens bij de patient in rekening brengt? Beetje raar om met de vinger naar de krant te wijzen.
Iemand vandaag Kassa gezien waar het oa ging over die vrouw die
een ooglidcorrectie wilde laten doen in een ziekenhuis ?
Zonder vergoeding van zorgverzekering moest ze 975 euro betalen maar ze
had het toch aangevraagd bij de zorgverzekering en kreeg toch 500 euro vergoeding van
zorgverzekeraar en plots werd het bedrag ineens rond de 1600 euro (weet bedrag niet precies meer)
Man van dat desbetreffende ziekenhuis was aanwezig in dat programma......waren allemaal l*lverhaaltjes wat hij vertelde waarom het duurder werd als je een vergoeding kreeg.
Zelfde behandeling, door dezelfde plastische chirurg, in het zelfde ziekenhuis.
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... e/speel/1/
een ooglidcorrectie wilde laten doen in een ziekenhuis ?
Zonder vergoeding van zorgverzekering moest ze 975 euro betalen maar ze
had het toch aangevraagd bij de zorgverzekering en kreeg toch 500 euro vergoeding van
zorgverzekeraar en plots werd het bedrag ineens rond de 1600 euro (weet bedrag niet precies meer)
Man van dat desbetreffende ziekenhuis was aanwezig in dat programma......waren allemaal l*lverhaaltjes wat hij vertelde waarom het duurder werd als je een vergoeding kreeg.
Zelfde behandeling, door dezelfde plastische chirurg, in het zelfde ziekenhuis.
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... e/speel/1/
-
behalve bij de anticonceptiepil: daar is veel geld te besparen door een keer per jaar een nieuwe voorraad te gaan halen.Bob Schurkjens schreef:Drie maanden is het maximum.
Mischien is dat zo, geen idee maar niet iedereen kan dat betalen om dat 1x per jaar te halen net zoals velen niet in 1x de zorgverzekering kunnen betalen voor een heel jaar tegelijk.Mathilde D. schreef:behalve bij de anticonceptiepil: daar is veel geld te besparen door een keer per jaar een nieuwe voorraad te gaan halen.Bob Schurkjens schreef:Drie maanden is het maximum.
Mathilde, waarom kan dat niet met Selokeen uit het voorbeeld van TS?
Chocomelk, had de tv wel aanstaan maar heb niet strak gekeken. Er zijn al schriftelijke vragen gesteld over de bizarre prijsverschillen, dit verhaal zal dus nog wel een vervolg krijgen.
Chocomelk, had de tv wel aanstaan maar heb niet strak gekeken. Er zijn al schriftelijke vragen gesteld over de bizarre prijsverschillen, dit verhaal zal dus nog wel een vervolg krijgen.