LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Oude medicijnen weggooien?
Oude medicijnen weggooien?
Afgelopen donderdag weer eens een staaltje van verspilling meegemaakt.
Sinds enige maanden heb ik last van hoge bloeddruk en krijg daar medicijnen voor.
De apotheek geeft steeds voor 3 maanden mee, de laatste keer was 2 weken geleden
Nu moest ik vorige week naar de cardioloog en die schreef mij een nieuwe hogere dosis voor.
Deze heb ik dezelfde dag opgehaald bij de apotheek en heb ze gevraagd of ze de oude onaangebroken medicijndoosjes terug wilden hebben.Ik kreeg als antwoord:" gooi maar in de vuilnisbak hier want wij mogen ze niet terugnemen".Ik kan me voorstellen dat er meer mensen zijn die dit is overkomen en dit soort medicijnverspilling loopt toch in de duizenden euro's of zie ik dat verkeerd?
Nu heb ik in Suriname een zwager die hoge bloeddruk heeft en dezelfde sterkte nodig heeft, dus ik kan ze opsturen en dat scheelt hem ook weer in de kosten.
Bestaat er een stichting die niet gebruikte medicijnen inneemt voor een derde- wereldland?
Sinds enige maanden heb ik last van hoge bloeddruk en krijg daar medicijnen voor.
De apotheek geeft steeds voor 3 maanden mee, de laatste keer was 2 weken geleden
Nu moest ik vorige week naar de cardioloog en die schreef mij een nieuwe hogere dosis voor.
Deze heb ik dezelfde dag opgehaald bij de apotheek en heb ze gevraagd of ze de oude onaangebroken medicijndoosjes terug wilden hebben.Ik kreeg als antwoord:" gooi maar in de vuilnisbak hier want wij mogen ze niet terugnemen".Ik kan me voorstellen dat er meer mensen zijn die dit is overkomen en dit soort medicijnverspilling loopt toch in de duizenden euro's of zie ik dat verkeerd?
Nu heb ik in Suriname een zwager die hoge bloeddruk heeft en dezelfde sterkte nodig heeft, dus ik kan ze opsturen en dat scheelt hem ook weer in de kosten.
Bestaat er een stichting die niet gebruikte medicijnen inneemt voor een derde- wereldland?
Re: Oude medicijnen weggooien?
Nee, dat zie je niet verkeerd...
-
Ben ik niet mee eens.
Als de historie van de medicijnen niet 200% bekend is, dan kunnen de medicijnen het beste vernietigd worden. Onze discutable medicijnen naar een derde wereld land sturen vind ik al helemaal geen optie.
Het lijkt wel verspilling , maar slachtoffers maken omdat er nog een over-compleet doosje van een willekeurige klant is teruggekomen is veel erger
Als de historie van de medicijnen niet 200% bekend is, dan kunnen de medicijnen het beste vernietigd worden. Onze discutable medicijnen naar een derde wereld land sturen vind ik al helemaal geen optie.
Het lijkt wel verspilling , maar slachtoffers maken omdat er nog een over-compleet doosje van een willekeurige klant is teruggekomen is veel erger
Hallo foresight, het is verspilling, helemaal mee eens maar ik kan me absoluut niet voorstellen dat jou is gezegd gooi ze maar in de vuilnisbak want wij mogen ze niet terugnemen. Want iedereen die een ander medicijn moet gebruiken weet dat je ze moet inleveren bij de apotheek. En ook, als de cardioloog andere (in dit geval hogere dosis) voorschrijft dat dit officieel maar voor 14 dagen de eerste keer mag worden gegeven. Bij dezelfde medicijnen met alleen hogere dosis kan ik me ook voorstellen dat de goede man/vrouw had gezegd: neem een halve tablet meer van wat je hebt. Tenzij het over ampullen gaat, dan heb ik niets gezegd. Je idee om ze dan maar naar je zwager te sturen is een leken gedachte: zelfs als je denkt dat je zwager hetzelfde preparaat moet slikken, is dit jammer genoeg geen optie.
Apotheek neemt altijd medicatie terug, gooien ze wel zelf weg , maar alsnog hoort de cardioloog voor 14 dagen voor te schrijven, en de rest later te laten afgeven.
-
De apotheek zei "gooi ze maar in vuilnisbak hier, ik neem aan dat dan de apotheek verdere afvoer regeld.
Ja, dat tot hier lees ik natuurlijk ook maar kan dan de rest 'want we mogen ze niet terugnemen' niet rijmen.F.van Holten schreef:De apotheek zei "gooi ze maar in vuilnisbak hier, ik neem aan dat dan de apotheek verdere afvoer regeld.
Beste om gewoon voordat je het recept geeft aan de apotheek daar zeggen dat je maar voor 14-30 dagen medicijnen wilt omdat .....(vul in).... kan hebben. Ik weet wat iu bedoelt ik zie hte in familiy ook. En vaak genoeg kan het gestuurt worden. anders meteen als het recept word uitgescreven vragen om niet te veel in 1 keer uit te schrijven.
Maarja, commercie he, verziekt de planeet. uitmelken zolang het kan.
Ondertussen word iedereen meer en meer chagrijnig van de ziektekosten , eigen risico etc.
Maarja, commercie he, verziekt de planeet. uitmelken zolang het kan.
Ondertussen word iedereen meer en meer chagrijnig van de ziektekosten , eigen risico etc.
-
Dat de apotheek geen medicijnen terug neemt, is normaal, het is niet bekend wat ermee gebeurt is.
Maar iedere apotheek heeft een afvalbak voor medicijnen, en laat deze dan ook verantwoord afvoeren.
Maar iedere apotheek heeft een afvalbak voor medicijnen, en laat deze dan ook verantwoord afvoeren.
Het is belachelijk natuurlijk dat de gezondheidszorg zo duur is en alle bruikbare medicatie moet worden weggegooid en vernietigd wordt bij de apotheek. Hier zou iets mee gedaan moeten worden!!!Ik hoorde trouwens dat je nog onaangebroken medicatie kunt inleveren bij Havenzicht in Rotterdam? Of opsturen in een pakket daar heen. Wie weet of dit zo is? Echt van de zotte dat alles maar wordt weggegooid!
En die dure verpakkingen van medicatie mag ook wel wat minder. Vroeger kreeg je alles mee in een doosje of potje van de apotheek, maar tegenwoordig is elk pilletje apart verpakt in luxe verpakkingsmateriaal.
En die dure verpakkingen van medicatie mag ook wel wat minder. Vroeger kreeg je alles mee in een doosje of potje van de apotheek, maar tegenwoordig is elk pilletje apart verpakt in luxe verpakkingsmateriaal.
Onzin. Mijn medicatie zit in de goedkoopste rotverpakking die gewoon massa-geproduceerd door een machine gevuld wordt.Kaytlinn schreef:En die dure verpakkingen van medicatie mag ook wel wat minder. Vroeger kreeg je alles mee in een doosje of potje van de apotheek, maar tegenwoordig is elk pilletje apart verpakt in luxe verpakkingsmateriaal.
Inderdaad en het zijn niet alleen rotverpakkingen maar (de mijne dan) ook nog eens heel moeilijk door te drukken. Dus gebruik mijn nagels aan de "verkeerde kant" om die kregen eruit te wippen. Vooral de capsules, aan "de goede kant" komen ze er helemaal gedeukt uit. Dus zeker geen "luxe verpakking".Julie4444 schreef:Onzin. Mijn medicatie zit in de goedkoopste rotverpakking die gewoon massa-geproduceerd door een machine gevuld wordt.Kaytlinn schreef:En die dure verpakkingen van medicatie mag ook wel wat minder. Vroeger kreeg je alles mee in een doosje of potje van de apotheek, maar tegenwoordig is elk pilletje apart verpakt in luxe verpakkingsmateriaal.
Heb ik ook last van. Zeker bij de hoekjes moet ik de verpakking zo ver doorbuigen en mijn nagels erin steken om die krengen eruit te krjgen dat vaak genoeg de seal van de capsule ernaast ook opengaat. Soms ben ik geneigd om het maar met een scherp mesje te doen, maar ik moet ze in volgorde innemen dus dat helpt ook niet echt.tenormin schreef:Inderdaad en het zijn niet alleen rotverpakkingen maar (de mijne dan) ook nog eens heel moeilijk door te drukken. Dus gebruik mijn nagels aan de "verkeerde kant" om die kregen eruit te wippen. Vooral de capsules, aan "de goede kant" komen ze er helemaal gedeukt uit. Dus zeker geen "luxe verpakking".Julie4444 schreef:Onzin. Mijn medicatie zit in de goedkoopste rotverpakking die gewoon massa-geproduceerd door een machine gevuld wordt.Kaytlinn schreef:En die dure verpakkingen van medicatie mag ook wel wat minder. Vroeger kreeg je alles mee in een doosje of potje van de apotheek, maar tegenwoordig is elk pilletje apart verpakt in luxe verpakkingsmateriaal.
-
Daarom heb ik sinds jr of vier bexterrol,kreeg verpakkingen niet meer open,ideaal.
Met weggaan ook geen strips meenemen als je bv ff op visite gaat en je medicatie moet mee,nee neem mijn zakje mee en klaar,alles bijelkaar in 1 zakje...
Ps heb wel wat veel medicatie...huisarts moet het aanvragen.
Man was uur bezig met 1 pil.,mesjes erbij om blister open te snijden,te gek voor woorden..
Andere kant,op zich voor kinderen wel weer goed kunnen niet zo snel pil pakken,als je kleintje hebt..bv..maar dat is dan ook enige voordeel..
Met weggaan ook geen strips meenemen als je bv ff op visite gaat en je medicatie moet mee,nee neem mijn zakje mee en klaar,alles bijelkaar in 1 zakje...
Ps heb wel wat veel medicatie...huisarts moet het aanvragen.
Man was uur bezig met 1 pil.,mesjes erbij om blister open te snijden,te gek voor woorden..
Andere kant,op zich voor kinderen wel weer goed kunnen niet zo snel pil pakken,als je kleintje hebt..bv..maar dat is dan ook enige voordeel..
-
Ja dat is volgens mij waar..Kaytlinn schreef:Het is belachelijk natuurlijk dat de gezondheidszorg zo duur is en alle bruikbare medicatie moet worden weggegooid en vernietigd wordt bij de apotheek. Hier zou iets mee gedaan moeten worden!!!Ik hoorde trouwens dat je nog onaangebroken medicatie kunt inleveren bij Havenzicht in Rotterdam? Of opsturen in een pakket daar heen. Wie weet of dit zo is? Echt van de zotte dat alles maar wordt weggegooid!
Er zitten daar paar artsen die helpen de minder bedeelde,dus bv daklozen verslaafden,niet verzekerde daklozen dus...die krijgen gratis consult en medicatie die ze dan krijgen( die dolters weten wat ze doen) geven dan deze medicatie,ik vind dat goed iniatief..
Zo wordt het hergebruikt,ipv vernietigd!!!
Ik heb keer gehad hadden per ongeluk verkeerde dosis gestuurd ik zeg dat ga je toch zeker niet vernietigen,ja we mogen er niks meer mee,vd zotte,is hier tien min huis geweest..beorger kwam,ik kijk altijd alles gelijk na,dus bezorger stond er nog bij!!!!
Mee terug gegeven...hoezo verspilling...
Dus ik vind dd stuur het dan op naar bovenstande,,,niet over de datum !!