LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] patient draait op voor 'goedkopere' medicijnen
patient draait op voor 'goedkopere' medicijnen
Voor een chronische aandoening krijg ik medicijn x voorgeschreven. Na het jaren te hebben gebruikt, kreeg ik onlangs inene een ander merk, dat niet voldeed. Dus teruggegaan naar het vorige merk. Bij navraag bij de huisarts bleek het niet werkende merk 'goedkoper' te zijn geweest. Daarvan had ik zoals gebruikelijk een flinke voorraad meegekregen, zij het wel ongevraagd kwa merk, die niet retour kon worden genomen bij de apotheek. De kosten hiervan kwamen dus voor mijn rekening.
Conclusie: verzekeringsmaatschappijen experimenteren met 'goedkopere' medicatie op kosten van patienten.
(Ik heb gezocht naar het 'meldpunt vespilling in de gezondheidszorg', maar die niet kunnen vinden.)
Conclusie: verzekeringsmaatschappijen experimenteren met 'goedkopere' medicatie op kosten van patienten.
(Ik heb gezocht naar het 'meldpunt vespilling in de gezondheidszorg', maar die niet kunnen vinden.)
Re: patient draait op voor 'goedkopere' medicijnen
Dat je wel eens een medicijn van een ander merk meekrijgt met de zelfde werkzame stof is algemeen bekend. Hier geven ze dan maar een beperkt aantal mee (15 stuks of zo) om te proberen. Van de andere kant, er zijn ook mensen die het daar weer niet mee eens zijn omdat voor een nieuw recept de eerste keer (extra) kosten berekend worden.
Vreemd van de apotheek in de eerste plaats. De medicijnen kunnen wel het hoofdbestanddeel bevatten maar u kunt de "reststoffen" niet verdragen. Normaal, bij de apotheker hier dan, krijg je eerst een stripje van 10 tabletten mee. Reageer je er goed op dat kan de rest worden opgehaald c.q. bezorgd worden. Zo niet wordt "het oude medicijn" weer voorgeschreven. Inderdaad een hele verspilling van geld. Ben ook (en met ons miljoenen) chronisch patiënt maar bij verandering krijg ik eerst zoals boven omschreven, dus eigenlijk minder verspilling. Kaart dit aan bij zowel huisarts als apotheek; beiden weten niet of u wel of niet goed reageert op "zelfde medicatie".
Laatst gewijzigd door tenormin op 28 dec 2012 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik heb het ook wel eens gehad.
Ik kreeg altijd Neurontin (duur merk) en reageer daar goed op.
Ineens kreeg ik, zonder overleg of wat dan ook, dezelfde hoeveelheid Gabapentine (goedkoper, werkzame stof).
Helaas reageerde ik daar dus niet hetzelfde op, sterker nog, smarties hadden hetzelfde effect.
Niks eerst 10 of 20 om het te proberen, gelijk de volle bestelde hoeveelheid.
Ze namen ze wel terug, maar de pillen werden wel vernietignd.
En dat werd doorberekend aan mijn zorgverzekeraar.
Gelijk geregeld dat ik voortaan weer normaal de Neurontin krijg.
Echt belachelijk dat dit zo gebeurd.
Dat ze het willen doen om de kosten te drukken, prima.
Maar wel in overleg met de patiënt en een kleine hoeveelheid om te proberen.
Ik kreeg altijd Neurontin (duur merk) en reageer daar goed op.
Ineens kreeg ik, zonder overleg of wat dan ook, dezelfde hoeveelheid Gabapentine (goedkoper, werkzame stof).
Helaas reageerde ik daar dus niet hetzelfde op, sterker nog, smarties hadden hetzelfde effect.
Niks eerst 10 of 20 om het te proberen, gelijk de volle bestelde hoeveelheid.
Ze namen ze wel terug, maar de pillen werden wel vernietignd.
En dat werd doorberekend aan mijn zorgverzekeraar.
Gelijk geregeld dat ik voortaan weer normaal de Neurontin krijg.
Echt belachelijk dat dit zo gebeurd.
Dat ze het willen doen om de kosten te drukken, prima.
Maar wel in overleg met de patiënt en een kleine hoeveelheid om te proberen.
-
Er zijn hier al zoveel discussies over geweest,
En als er een zekere ....men reageert die zegt gewoon KAN NIET...
Nou dus wel.
Je merkt het ik heb het zelf ook met verschillende medicatie...
Maar even nu wil de verzekering je voor deze medicatie laten betalen??
En krijg je nu wel de goede,dit kan als je tegen huisarts zegt dat dit merk niet zijn werk doen en op medische indicatie..
@ violet
Hoop voor je dat je toch echt weer neurotin hebt gekregen?denk dat je het voor de zenuwpijn hebt?
Ik lyrica...ook pre....in
En als er een zekere ....men reageert die zegt gewoon KAN NIET...
Nou dus wel.
Je merkt het ik heb het zelf ook met verschillende medicatie...
Maar even nu wil de verzekering je voor deze medicatie laten betalen??
En krijg je nu wel de goede,dit kan als je tegen huisarts zegt dat dit merk niet zijn werk doen en op medische indicatie..
@ violet
Hoop voor je dat je toch echt weer neurotin hebt gekregen?denk dat je het voor de zenuwpijn hebt?
-
Ja hoor, ik heb weer Neurontin.rozemarijntje schreef:@ violet
Heb bij de huisarts een specialitérecept gehaald en nu is de apotheek verplicht mij Neurontin en geen Gabapentine te geven.
Ze hebben het uiteraard wel weer een keer geprobeerd, maar heb mijn poot stijf gehouden.
Ik kan knap lastig zijn als het moet.
![Wink :wink:](./../images/smilies/icon_wink.gif)
-
VioletPrue schreef:Ja hoor, ik heb weer Neurontin.rozemarijntje schreef:@ violet
Heb bij de huisarts een specialitérecept gehaald en nu is de apotheek verplicht mij Neurontin en geen Gabapentine te geven.
Ze hebben het uiteraard wel weer een keer geprobeerd, maar heb mijn poot stijf gehouden.
Ik kan knap lastig zijn als het moet.
Nou kan je ke hand geven!!!! Ik heb medische indicatie nu op drie of vier dingen....proberen krijgen hetnhet zo snel terug ,heb bezorger keer terug gestuurd,ik,ga bellen en zie je straks weer..
En dan onder het mom,oh mev sorry foutje...tuurlijk
![Wink :wink:](./../images/smilies/icon_wink.gif)
Bedankt voor jullie reacties. Die zijn zeer nuttig!
Ik heb inmiddels een brief opgesteld voor de huisarts (tevens apotheek) om schriftelijk te protesteren tegen deze gang van zaken en daarin jullie ervaringen (medicijnen teruggenomen en kosten vergoed aan patient en met een ander merk eerst een kleinere hoeveelheid voorschrijven) meegenomen.
Tevens heb ik nog op de valreep mijn ziektekostenverzekeraar opgezegd, vanwege deze druppel die de emmer van een ook op andere punten niet zo'n klant-voordelige verzekeraar liet overlopen.
Ik heb inmiddels een brief opgesteld voor de huisarts (tevens apotheek) om schriftelijk te protesteren tegen deze gang van zaken en daarin jullie ervaringen (medicijnen teruggenomen en kosten vergoed aan patient en met een ander merk eerst een kleinere hoeveelheid voorschrijven) meegenomen.
Tevens heb ik nog op de valreep mijn ziektekostenverzekeraar opgezegd, vanwege deze druppel die de emmer van een ook op andere punten niet zo'n klant-voordelige verzekeraar liet overlopen.
Ik lees nergens dat er kosten vergoed worden aan de patiëntOblomova schreef:Bedankt voor jullie reacties. Die zijn zeer nuttig!
Inderdaad, daarin heb je gelijk.berndv schreef:Ik lees nergens dat er kosten vergoed worden aan de patiëntOblomova schreef:Bedankt voor jullie reacties. Die zijn zeer nuttig!
Maar is dat dan niet het gevolg van kosten doorberekenen aan de zorgverzekeraar? Die had het namelijk bij mij in rekening gebracht (eigen risico) en anders krijgt de apotheek 2x betaald en ik krijg niets vergoed voor medicatie die niet (voldoende) werkte.
Het zou inderdaad wel zo netjes zijn om die kosten te vergoeden. Helaas is dat bij de meesten niet het geval en zullen de kosten gewoon. Gedeclareerd worden bij de verzekeraar, die ziet immers niet wat er aan de hand is. De verzekeraar zal deze kosten vervolgens keurig volgens de voorwaarden vergoeden, danwel van uw eigen risico af halen.
Helemaal mee eens.berndv schreef:Het zou inderdaad wel zo netjes zijn om die kosten te vergoeden. Helaas is dat bij de meesten niet het geval en zullen de kosten gewoon. Gedeclareerd worden bij de verzekeraar, die ziet immers niet wat er aan de hand is. De verzekeraar zal deze kosten vervolgens keurig volgens de voorwaarden vergoeden, danwel van uw eigen risico af halen.
@oblomova, al ben je op de valreep van zorgverzekeraar veranderd, omdat je denkt dat de nieuwe verzekeraar zich aan je bovenstaande klacht niet zou "schuldig maken", dat is m.i. ijdele hoop: zo werken ze allemaal. Een vastgeroeste gewoonte krijg je er niet met "oplosmiddel" uit. Evengoed hoop ik dat je er een betere verzekering uit hebt weten te slepen. Good luck met je gemaakte keus.
Laatst gewijzigd door tenormin op 29 dec 2012 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Kosten waren ook lager.
Verder weet ik ook wel wat je schrijft.
Het lijkt er ondertussen wel op dat we het maar normaal moeten vinden dat verzekeringsmaatschappijen hun klanten laten opdraaien voor hun gesjoemel.
Het lijkt er ondertussen wel op dat we het maar normaal moeten vinden dat verzekeringsmaatschappijen hun klanten laten opdraaien voor hun gesjoemel.
Niemand vind het normaal, maar we kunnen nu eenmaal niet als Don Quichotte proberen de wereld te veranderen, laat ik het dichter bij huis stellen: we kunnen de Zorgverzekeraars niet afhouden om hun eigen zakken te blijven vullen, linksom of rechtsom maakt hen niet uit, gevuld worden die zakken, letterlijk en figuurlijk.Oblomova schreef:Kosten waren ook lager.
De zwijgende massa.