LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SEROXAT: de eventuele gevolgen van maandag de 23e

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Gerda Hafkamp

SEROXAT: de eventuele gevolgen van maandag de 23e

Ongelezen bericht door Gerda Hafkamp »

Ik ben bezorgd en kwaad over de manier waarop vanavond gesproken is over de negatieve bijwerkingen van sommige anti-depressiva. Hoe kun je iemand aan het woord laten - die zelf in de psychiatrie werkt - die zo reageert op haar partner. Op de 1e plaats hebben heel veel medicijnen bijwerkingen (laten we even nuchter blijven) en als je elke bijsluiter leest, dan durf je helemaal niets meer te slikken. Weg met de hysterie. Een goede huisarts - zoals die van mij - begeleidt je bij de 1e weken en mijn huisarts heeft mij bij mijn eerste periode met seroxat 3 x per week langs laten komen of laten bellen hoe ik me voelde. Dat is hulpverlening! En dat betekent: op tijd in kunnen grijpen wanneer het echt verslechterd. De dame van vanavond had met haar ervaring a) niet akkoord moeten gaan met medicatie waar je niet achter staat en b) afspraken moeten maken met de huisarts voor de 1e periode. Daarnaast - en dat vind ik helemaal suggestief aan het programma: deze man is nog steeds gedwongen opgenomen en haar relatie is over!!!! Hoe kunnen ze zoiets uitzenden. Schandalig en ik ben hier woedend over. Het feit dat deze man nog gedwongen opgenomen is zegt toch wel iets over een eventuele psychose, dan over de bijwerkingen van de medicatie. En als zij zo stellig gelooft dat het de bijwerkingen van een pilletje zijn, hoe haal je het dan in je hoofd om op grond daarvan een relatie te beeindigen. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat er andere zaken speelden en dat dit als makkelijk argument gebruikt wordt. Sterker nog: met dit argument vind je ongetwijfeld een gewillig oor, want het is me toch wat, je kind willen vermoorden!!
Maar beste TROS: jullie zijn verantwoordelijk voor het uitzenden van dit item. Wat ik nog veel en veel erger vind: laat van elke tien mensen die depressief zijn, labiel en zich afschuwelijk voelen er vier zijn die nu aanleiding zien om akuut te stoppen. DAN HEBBEN JULLIE GEEN ENKELE WAARSCHUWING IN JULLIE PROGRAMMA GEGEVEN DAT ZE DIT BESLIST NIET MOETEN DOEN, MAAR KONTAKT OP MOETEN NEMEN MET HUN HUISARTS OF ANDERE HULPVERLENER.DOE DIT ALSJEBLIEFT VOLGENDE WEEK.
Waar zit jullie verantwoordelijkheids gevoel ergo hebben jullie voor- en overzien wat dit item teweeg kan brengen. Hebben jullie van tevoren deskundigen ingeschakeld en besproken, dat jullie een heel apart voorval van bijwerkingen wiilden laten zien. Gerda Hafkamp

anoniem

Re: SEROXAT: de eventuele gevolgen van maandag de 23e

Ongelezen bericht door anoniem »

Ik ben het helemaal met je eens over je opvatting hierover.En wat een belachelijk gedoe allemaal!

miep

Ongelezen bericht door miep »

Helemaal mee eens gerda,
Ik snap het ook allemaal niet . Ik ken mensen die sinds vorige week zonder enige begeleiding gestopt zijn.
ze voelen zich natuurlijk niet lekker,Ja wat wil je, radar zegt het toch : het is niet goed.Maar beseffen ze wel dat deze mensen meestal al zelfmoordneigingen hadden voor ze enige medicijnen slikten!!!! dit zijn zowieso al labiele mensen die hulp nodig hebben! En als dit onder goede begeleiding word gedaan voelen velen zich ook meestal beter.
Maar' dat neemt niet weg dat er toch patienten zelfmoordneigingen hebben ondanks hun medicijnen. En natuurlijk zijn er ook die het doen, maar als ze zich van het leven willen beroven doen ze het uiteindelijk toch!
Ik hoop dat dit programma daar wel geen invloed op zal hebben want radar : het is niet fraai wat je ziet als iemand zich van het leven heeft berooft. Ik heb het meegemaakt en ik hoop dat jullie dit niet hoeven mee te maken!!! Dus let op met wat jullie uitzenden. niet dat de overlijdensberichten in de krant binnenkort fors stijgen.
Mensen met psychische problemen zullen alle kansen aannemen om zich beter te voelen en dit zijn ook de mensen op wie je gemakkelijk iets inpraat . Als je morgen zegt dat ,ik noem maar wat , boterbloemen een stof bevat die hun helpt, er deze zomer veel mensen aan de boterbloemen zitten . om maar een voorbeeld te geven! Het gaat hier om zeer beinvloedbare, vaak inzichzelf ontgoochelde en tere mensen.
Als er nu van de 100 er 25 uit zichzelf stoppen,en van die 25 zijn er 5 die het niet meer zien zitten , hoe gaat radar zich hier dan voor verantwoorden? In jullie ogen zijn het misschien maar getallen , maar in mijn ogen zijn het mensen die het recht hebben om goed voorgelicht te worden !!!
En dit kan alleen door goede begeleiding en niet door angstreacties te kweken via televisie. Ik hoop dat jullie toch wat helderder nadenken en anders is er misschien voor jullie ook wel een pilletje denk ik , maar wacht eens , daar zullen ook wel weer bijwerkingen aan zitten ,krijgen we dat ook nog .Nou ja , ik hoop dat er verstandige mensen hebben gekeken en verstandige partners die voor steun zorgen.
Want was het niet in goede en in kwade dagen of ben ik nou ouderwets? succes aan alle patienten en dat jullie ooit toch kunnen gelukkig zijn . ZOEK HULP!! en schaam je zeker niet om hulp te vragen. Jullie zijn het waard!

etje

Ongelezen bericht door etje »

Gerda,

Ik ben het helemaal met je eens. Zie ook de oproep aan de RADAR redactie die ik vorige week heb gedaan.
Ze hadden aangekondigd dat ze e.e.a. zouden nuanceren. Inderdaad deden ze dat zo hier en daar mondjesmaat maar dit werd volledig teniet gedaan door dat verschikkelijke verhaal Het klonk echt verschikkelijk maar het was in deze context toch echt tendensieus!
Wat willen ze nu precies met dit verhaal bereiken? Als het zo'n uitzonderlijke uitzondering was waarom zend je het dan uit (als je weet (of zou moeten weten) hoeveel onrust je daarmee zaait)?
Ik vind dat ze hun verantwoordelijkheid niet hebben genomen maar nog meer olie op het vuur hebben gegooid. Het lijkt wel of ze op een drammerige manier toch nog een keer hun punt willen maken.

Ik vrees het ergste voor de gevolgen hiervan.

aukje

Ongelezen bericht door aukje »

Ook ik sluit me hier bij aan. Ik heb inmiddels gebeld met ze met dezelfde argumenten. Een uitzondering laten zien in dit geval is het domste wat ze hadden kunnen doen. Levensgevaarlijk. Mensen die al in een depressie zitten, hun hoop op medicatie hebben gevestigd en nu de stuipen op het lijf gejaagd worden. "Straks gooi ik ook mijn kind van het balkon" Dus laat ik nu maar niet gaan slikken. Met de gevolgen van dien. NOGMAALS LEVENSGEVAARLIJK wat RADAR doet.
Ze hebben zich te weinig aangetrokken van het commentaar van afgelopen week.
Onverantwoord!!!!!!!!

prukkie

Ongelezen bericht door prukkie »

Het wachten is op de eerste !nabestaande! (van iemand die zomaar even stopt door deze demagogie en je weet waar dat toe kan leiden) die de TROS wegens dit soort berichtgeving 'sewt', zoals Wolfers&Kant dreigden dat patienten de fabrikanten al lang hadden aangepakt als dit de VS zou zijn geweest... En trouwens, wat te doen met die arts die kennelijk de diagnose schizofrenie gemist heeft bij dat tragische geval met zoloft (dat dan zomaar op een hoop met procaz wordt gegooid en de zwarte piet krijgt toebedeeld)? Baggerjournalistiek is dit!

esther

Ongelezen bericht door esther »

Wat een waardeloze reacties lees ik hier. Mijn dochter heeft zelfmoord gepleegd nadat ze anti depressiva is gaan slikken. Ik kan niks bewijzen, en ik ben nooit geloofd als ik zei dat ze zo niet was. Van een overspannen vrouw veranderde ze in een paar dagen in een zwaar depressief iemand. Snappen jullie dan niet dat de radar uitzending van vanavond ook levens kan redden? Zowel de presentatrice als de dokter in het filmpje hebben toch duidelijk gezegd dat je niet op eigen houtje moet stoppen en dat je begeleiding moet zoeken?
Ik ben dolblij voor die mensen waar het zo mis gegaan is dat er eindelijk aandacht voor hun verhaal is. Ik kan me namelijk levendig voorstellen hoe ze zich gevoeld moeten hebben toen ze niet gelooft werden. Open jullie ogen toch eens en ga ook eens uit van de ervaringen van anderen.

Esther

Paulien

Ongelezen bericht door Paulien »

Hoi Gerda,

Ik ben het erg ONEENS met je. De informatie van Radar is m.i. zeer degelijk, onderbouwd met argumenten en ondersteund door ervaringsverhalen. Waarom twijfelen aan de integriteit?
Zelf begeleid ik (als medisch redelijk onderlegde buurvrouw) een patient die ook een SSRI kreeg voorgeschreven (citalopram) en daardoor AGGRESSIEF werd. Iets wat totaal niet bij deze persoon hoort! Hij heeft al een paar keer mensen in de kraag gevat en gedreigd met meer geweld, iets wat hij anders nooit zou doen (en waar hij zelf ook erg van geschrokken is). Hij heeft hier vanavond huilend voor de TV het programma bekeken...

Mooi dat er mensen zijn met goede ervaringen met SSRI's en mooi dat er (huis)artsen zijn die hun patienten wat beter begeleiden. Maar waarom dan gaan twijfelen aan de ervaringen van anderen?

Ik heb zelf niet- geregistreerde bijwerkingen ondervonden van een (heel ander) geneesmiddel wat als zeer veilig te boek staat. Echter naar eigen onderzoek bleken er wel degelijk andere patienten te zijn met vergelijkbare slechte ervaringen.
Ik heb ervaren dat mensen die wel (veel) baat hebben bij datzelfde middel niet willen geloven dat het middel bij een ander een heel andere werking kan hebben.
Dit vereist inzicht, je in iemand anders kunnen verplaatsen en helaas kan of wil niet iedereen dat...

Als we wat beter naar elkaar zouden luisteren en meer respect voor elkaar hadden zouden veel zaken die nu moeilijk liggen beter bespreekbaar zijn en beter gehanteerd worden...

Paulien

Gesloten