LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] St. Janskruid als alternatief voor Seroxat

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Rob

St. Janskruid als alternatief voor Seroxat

Ongelezen bericht door Rob »

Seroxat heeft zeker de nodige bijwerkingen en het grootste nadeel vind ik langdurig gebruikt ondanks resultaat op korte termijn (praat dan waarschijnlijk over een lichte vorm van onstabiliteit). Het natuurprodukt St. Janskruid hoor ik nogal eens als alternatief. Wel weer jammer, dat nu net zou zijn vastgesteld, dat dit kruid de behandeling met chemotherapie in de lever (of was het darm?) zou bemoeilijken. Afgezien daarvan : iemand daar ervarigen mee?

Inky

Re: St. Janskruid als alternatief voor Seroxat

Ongelezen bericht door Inky »

Hoi, allereerst is St jans kruid niet zo verschillend van reguliere medicijnen. Het bevat een stof die ook voorkomt in MAO inhibitors, welke een strikt dieet behoeven als je deze gebruikt. Ook moet je rekening houden met interacties met andere medicijnen die je gebruikt, net als met reguliere medicijnen.

Natuur wil niet zonder meer zeggen veilig.

Mvg, Inky (^_-)

Gerard

Ongelezen bericht door Gerard »

Kan ik het sint janskruid in kombinatie nemen met Alprazolam
0.5 mg nemen ? want ik wordt al misselijk als ik de reakties hoor van die zg antidepressieva !! ik heb slechts een tablet genomen van de efexor xr en dood en doodziek geweest!
Een tablet efexor noooooit meer !!!!
sint jans perika tabletten de oplossing??

Graag reakties

Inky

Ik durf niet met absolute zekerheid te zeggen dat st janskruid veilig is met alprazolam (Xanax). Wel kan ik zeggen dat ik niets heb *gehoord* over negatieve bijwerkingen. Wel in de combinatie Kava Kava en benzodiapines, welke kunnen leiden tot een coma.

Vraag het de huisarts of apotheker maar ga alsjeblieft niet zelf experimenteren.

Inky (^_-)

miep

Ongelezen bericht door miep »

Ik heb lange tijd st janskruid gebruikt en dan ook nog volgens de therapeut de beste. resultaat: het hielp niks, noppes. Na wat aansudderen raakte ik zwaar overspannen, ik kreeg hiervoor vele medicijnen , ben de lijst namen ervan al kwijt. Ze hadden allemaal bijwerkingen!!! en nu heb ik ruim 3 jaar seroxat en ik ben doe weer alles met plezier.
Maar als z'n brits arts op me gaat inpraten, ja daar word ik weer doodziek van,zeg.

Rinaldo

Ongelezen bericht door Rinaldo »

Bij een ieder heeft het verschillend effect net zoals de reguliere anti depressiva. Iedere reactie is persoonlijk, zo ook de mijne over st janskruid. Het tegengestelde effect, nog depressiever en aggressief werd ik ervan. na 6 weken ben ik ermee gestopt, de kwalen werden steeds erger. Dit wil niet zeggen dat het bij een ander ook niet werkt.

Gerard

Ongelezen bericht door Gerard »

Volgens mijn Apotheek kan het sintjans perika gecombineerd worden met alprazolam dat was ik vergeten te vertellen !!
maar kan ik dan de alprazolam geleidelijk afbouwen? heeft iemand hier ervaring mee (inky ???)

Inky

Gerard, sorry, heb ik geen ervaring mee. Ik gebruik alprazolam indien nodig, dwz. tijdens een paniek aanval. Dat is, de laatste tijd, hooguit 1 keer in de 6 weken, 0.25mg of 0.50mg, na gelang de zwaarte van de aanval.

Bye! Inky (^_-)

Paulien

Ongelezen bericht door Paulien »

Sint janskruid staat bekent om z'n invloed op bepaalde andere medicijnen als de anti-conseptiepil. Dit komt doordat het kruid de leverwerking stimuleert waardoor die medicijnen beter afgebroken worden! (gaat via het cytochroom P450- mechanisme, een weg waarlangs toxines onschadelijk gemaakt worden).
Wat mij betreft is dit eerder een gunstige dan een ongunstige werking!

Ik heb zelf goede ervaring met sint janskruid, tegen depressie als gevolg van een virale belasting.

Van de anti-conceptiepil zelf kun je overigens ook ZWAAR depressief worden...

groeten,
Paulien

Mai

Ongelezen bericht door Mai »

Ik gebruik het middel Kyra Forte, dat is Sint Janskruid. In het begin vond ik het niet prettig; ik kreeg vlokjes en stofjes voor mijn ogen net of ik pas griep had gehad. Na veertien dagen verdween dat en ik vind dat het prima werkt. Nu slik ik het al een jaar; één zo'n grote dragee per dag. Die knip ik doormidden en neem 'smorgens en 'smiddags de helft. Het is wat bitter en soms valt het verkeerd op je maag. Dan kan je het met een paar schepjes suiker malen in een koffiemolen. Ik vind het veel beter dan Prozac en eigenlijk zwaar miskend. Nadeel is dat het zo duur is: veertig gulden voor veertig stuks!

anoniem

Ongelezen bericht door anoniem »

ik wil toch even waarschuwen voor sint jans kruid.
Dit middel kan totaal verkeerd uitpakken, en is niet voor iedereen geschikt.
De onderliggende gedachten en stemmingen kunnen door dit middel versterkt worden, zoals bij mij twee jaar geleden plotseling gebeurde na een paar maanden dit middel geslikt te hebben.
ik sloeg compleet door en werd vreselijk agresief, en sloeg mijn huis kort en klein.
wees dus gewaarschuwd, als je goed zoekt op internet kan je dit terugvinden.
anoniem

anoniem

Ongelezen bericht door anoniem »

Ook ik sloeg door met st.janskruid en niet zo'n beetje. Door seroxat kwam ik er weer bovenop, ook niet leuk dus!
En als er een merk is dat inderdaad helpt ,dan vind ik ook dat ze de prijs weleens omlaag mogen doen. Dit is gewoon niet te betalen! Bij mij hielp het dus niet , ik werd kregelig ,agressief ,paniekerig en voelde me net of ik niet op de wereld was. Misschien had ik dat zonder Stjanskruid ook wel gevoeld ,dat weet ik niet . Ik nam voor een reden, maar ik ben toen toch maar naar een goede therapeut gegaan .
Want gelukkig besefte ik zelf nog dat het heel fout met me ging.

Andre

Ongelezen bericht door Andre »

In de discussie over St.Janskruid moeten we een ding niet over het hoofd zien: je hebt St.Janskruid en St.Janskruid. Wanneer je een bepaald middel wil gebruiken gaat het erom dat je goed oplet in welke vorm. Vooral bij de homeopatische en anthroposofische medicijnen is dit aan de orde. Niet de grondstof(fen) van het medicijn bepalen de werking, maar de manier waarop het is bereid. Voorbeeld; met arsenicum kun je gemakkelijk iemand vergiftigen maar het wordt ook gebruikt als medicijn! Wanneer je je heil zoekt bij natuurlijke (alternatieve) medicijnen is het belangrijk eerst een deskundige, arts of homeopaat, te bezoeken. Dan krijg je het medicijn dat bij jou en jou probleem het beste past. Dan zullen de resultaten ook veel beter zijn.

Gesloten