Mensen, een vraagje.. Ik ben 5 maanden geleden van 75mg Venlafaxine naar 37,5mg Venlafaxine gegaan en dat ging vrijwel probleemloos. Drie weken geleden ben ik helemaal gestopt met de Venlafaxine en vanaf de eerste dag had ik afkickverschijnselen die nu, 3 weken later, nog exact hetzelfde zijn. De bekende 'zaps' (schokjes). Ik word er werkelijk waar doodmoe van.. Ook ben ik een paar dagen flink misselijk geweest (niet eens de eerste dagen na het stoppen maar zomaar af en toe een dag tussendoor, beetje vaag).
Wat ik nu eigenlijk wil doen is de pillen halveren, maar ik weet niet of dat wel goed is. Ik heb capsules van 75mg en als ik zo'n capsule open maak dan zitter daar 2 pillen in, dus 2 x 37,5mg. Ik heb geprobeerd om zo'n pil door midden te knippen waardoor het dus de helft van 37,5mg wordt en dat lukt op zich vrij aardig. Kan ik doormidden geknipte Venlafaxine pillen gewoon innemen? Ik heb geen zin om weer terug te gaan naar 37,5mg want dan ben ik weer terug bij af..
Heeft iemand hier ervaring met gehalveerde Venlafaxine pillen? Ik hoor het graag.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Venlafaxine afbouwen/stoppen.. Pillen halveren?
Re: Venlafaxine afbouwen/stoppen.. Pillen halveren?
Hallo,
Ik heb zelf geen ervaring met venlafaxine, maar ik ben nu bijna 4 weken geleden gestopt met citalopram en ook ik heb dus de bekende afkickverschijnselen, maar ik zet door, want ik merk dat ik nu na 4 weken toch iets stabieler word, waarom probeer je niet door te zetten, je bent nu al zover!!!
Ikzelf ben afgebouwd van 20mg naar 10mg toen naar 5mg en tenslotte naar 2,5mg en toch kreeg ik heftige afkickverschijnselen, terwijl ik toch heel langzaam heb afgebouwd.
Die afkickverschijnselen horen erbij, dus als ik jou was zou ik nog even doorzetten, misschien voel je je over een week al wel iets beter.
Ik wens je veel succes
En sorry dat ik je vraag niet kon beantwoorden
Groetjes Angela
Ik heb zelf geen ervaring met venlafaxine, maar ik ben nu bijna 4 weken geleden gestopt met citalopram en ook ik heb dus de bekende afkickverschijnselen, maar ik zet door, want ik merk dat ik nu na 4 weken toch iets stabieler word, waarom probeer je niet door te zetten, je bent nu al zover!!!
Ikzelf ben afgebouwd van 20mg naar 10mg toen naar 5mg en tenslotte naar 2,5mg en toch kreeg ik heftige afkickverschijnselen, terwijl ik toch heel langzaam heb afgebouwd.
Die afkickverschijnselen horen erbij, dus als ik jou was zou ik nog even doorzetten, misschien voel je je over een week al wel iets beter.
Ik wens je veel succes
En sorry dat ik je vraag niet kon beantwoorden
Groetjes Angela
Hoi!
Afbouwen lijkt me prima, natuurlijk wel altijd in overleg met een arts. Ik gebruik zelf Efexor, in capsules met daarin een soort bolletjes. Deze capsules moet je altijd in zijn geheel slikken.
Deze tekst (een reactie op een vergelijkbare vraag) kwam ik tegen op
http://www.ziekenhuis.nl/index.php?cat= ... on&id=9727
Efexor XR dient in zijn geheel te worden ingenomen tijdens de maaltijd, met wat vloeistof. De capsule mag niet worden gedeeld, fijngestampt, gekauwd of in water worden opgelost. Efexor XR moet bij voorkeur zoveel mogelijk op hetzelfde tijdstip worden ingenomen, 's morgens of 's avonds.
De capsules van Efexor XR bevatten bolletjes (sferoïden), waardoor het geneesmiddel langzaam in het maagdarmstelsel vrijkomt. Het onoplosbare deel van de sferoïden wordt verwijderd en kan zichtbaar zijn in de ontlasting. Indien u de capsules openmaakt en zo inneemt zal de werking inderdaad sterk afnemen, omdat in de maag deze bolletjes verteren en niet meer opgenomen worden. De capsule beschermt de bolletjes in de maag en zorgt ervoor dat ze pas oplossen in de darmen en zodoende wel voldoende worden opgenomen. Doordat u de capsules heeft opengemaakt is er bijna geen geneesmiddel opgenomen en geeft dat inderdaad de ontwenningsverschijnselen. Uw handelswijze komt eigenlijk overeen met het versneld stoppen met innemen van dit middel. Nu u de capsules weer op de goede wijze inneemt zult u binnen enkele dagen een verbetering van de ontwenningsverschijnselen moeten zien.
Afbouwen dient geleidelijk te gebeuren. Dit kunt u het beste met uw arts overleggen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Afbouwen lijkt me prima, natuurlijk wel altijd in overleg met een arts. Ik gebruik zelf Efexor, in capsules met daarin een soort bolletjes. Deze capsules moet je altijd in zijn geheel slikken.
Deze tekst (een reactie op een vergelijkbare vraag) kwam ik tegen op
http://www.ziekenhuis.nl/index.php?cat= ... on&id=9727
Efexor XR dient in zijn geheel te worden ingenomen tijdens de maaltijd, met wat vloeistof. De capsule mag niet worden gedeeld, fijngestampt, gekauwd of in water worden opgelost. Efexor XR moet bij voorkeur zoveel mogelijk op hetzelfde tijdstip worden ingenomen, 's morgens of 's avonds.
De capsules van Efexor XR bevatten bolletjes (sferoïden), waardoor het geneesmiddel langzaam in het maagdarmstelsel vrijkomt. Het onoplosbare deel van de sferoïden wordt verwijderd en kan zichtbaar zijn in de ontlasting. Indien u de capsules openmaakt en zo inneemt zal de werking inderdaad sterk afnemen, omdat in de maag deze bolletjes verteren en niet meer opgenomen worden. De capsule beschermt de bolletjes in de maag en zorgt ervoor dat ze pas oplossen in de darmen en zodoende wel voldoende worden opgenomen. Doordat u de capsules heeft opengemaakt is er bijna geen geneesmiddel opgenomen en geeft dat inderdaad de ontwenningsverschijnselen. Uw handelswijze komt eigenlijk overeen met het versneld stoppen met innemen van dit middel. Nu u de capsules weer op de goede wijze inneemt zult u binnen enkele dagen een verbetering van de ontwenningsverschijnselen moeten zien.
Afbouwen dient geleidelijk te gebeuren. Dit kunt u het beste met uw arts overleggen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
-
IK ben 2 weken geleden af gaan bouwen van 225 naar 150. Ik heb er in 1 keer 1 pil van 75mg vanaf gehaald. De eerste week voelde ik me waanzinnig goed. Veel energie en was niet moe te krijgen. En bovenal ik was weer eens vrolijk en goed geluimd. De tweede week begon goed maar ben nu wel weer heel snel moe. Ben wel vrolijker dan met 225mg. Ik ben wel elke dag misselijk en heb een zeer raar gevoel in mijn hoofd wat erger word als ik mijn hoofd snel beweeg.
Ik lees hier dat het wel meer dan 4 weken kan duren.
Is het nu beter om 1 pil in de ochtend en 1 pil bij het avond eten in te nemen om zo een meer gelijkmatige verdeling te krijgen. Wan ik he nu het idee dat het daar mis gaat. Of moet ik maar gewoon door zetten en het uitzitten.
Ik lees hier dat het wel meer dan 4 weken kan duren.
Is het nu beter om 1 pil in de ochtend en 1 pil bij het avond eten in te nemen om zo een meer gelijkmatige verdeling te krijgen. Wan ik he nu het idee dat het daar mis gaat. Of moet ik maar gewoon door zetten en het uitzitten.
-
Misschien kun je even een linkje plaatsen naar die studie.