Hallo,
ik slik al jaren Effexor 300 mg als ondersteuning voor mijn Borderline Persoonlijkheidsstoornis. Ik ben dit gaan gebruiken als vervanger van Seroxat en ben Effexor gaan gebruiken op aanraden en onder begeleiding van een Psychiater.
Ik had al eens eerder het vervangende middel venlafaxine gebruikt omdat dit een goedkoper middel zou zijn. Echter kwamen bij mij na een dag of 4 de klachten terug, alsof het middel niet aansloeg. Ik heb toen wederom van de apotheek onder vermelding van MEDISCHE NOODZAAK het oorspronkelijke middel gekregen. Tot nu.
Het blijkt dat de overheid heeft besloten dat iedereen die dit soort middelen slikt de goedkopere middelen moet gaan slikken en dat je alleen maar het duurdere oorspronkelijke middel kan krijgen als er is aangetoond dat je lichamelijke klachten krijgt van het vervangende middel. LEES lichamelijke klachten dus geen psychische klachten. Ik heb nu wel de oorspronkelijke medicijnen gekregen maar alleen als ik ze zelf betaalde. Dat betekend dus voor 1 maand medicatie een extra 100 euro bovenop de gewone kosten die ik betaal voor de ziekenkosten. Deze medicijnen worden dus niet meer vergoed. Mijn huisarts legde mij uit dat het niet uitmaakt of zij er MEDISCHE NOODZAAK voor opgeeft. Ik krijg ze niet meer vergoed.
Nu maak ik mij hier werkelijke zorgen over. Mensen met een psychische aandoening en waar het vervangend middel dus niet voor werkt komen op deze manier dus echt in de problemen.
Ik heb deze medicijnen echt nodig voor mijn dagelijks functioneren.
Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben en wellicht een tip hebben?
Ik vind dit echt heel vreemd en begrijp heus wel dat de overheid hierop wil bezuinigen, maar als zo n vervangend middel aantoonbaar niet aanslaat moet daar toch een oplossing voor komen?
Ik hoop op jullie reactie.
Mvg, Esther
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Venlafaxine als vervanging voor Effexor
Re: Venlafaxine als vervanging voor Effexor
Ik ben dit gaan gebruiken als vervanger van Seroxat en ben Effexor gaan gebruiken op aanraden en onder begeleiding van een Psychiater.
En als je via de psychiater probeert, hij/zij heeft jouw dit toch aangeraden!Mijn huisarts legde mij uit dat het niet uitmaakt of zij er MEDISCHE NOODZAAK voor opgeeft. Ik krijg ze niet meer vergoed.
Re: Venlafaxine als vervanging voor Effexor
Ken iemand die had precies hetzelfde probleem als wat jij had/hebt met Efexor, ook die kreeg het vervangende merk waar ze heel veel klachten van kreeg ook lichamelijke klachten zoals last van hartkloppingen etc.
De apotheek vertelde ook aan haar dat dit middel niet meer vergoed werd maar ze kon het wel zelf betalen.
Ze is terug gegaan naar de huisarts en er moest een papier worden ingevuld door de huisarts waar die moest aangeven wat de klachten waren, zij zelf moest paar vragen beantwoorden op het papier en de andere vragen waren voor de apotheek.
Allen op hetzelfde papier.
En ja ze krijgt nu het middel efexor weer op medische noodzaak het kan dus wel !
Je huisarts wil dus gewoon niet.
De apotheek vertelde ook aan haar dat dit middel niet meer vergoed werd maar ze kon het wel zelf betalen.
Ze is terug gegaan naar de huisarts en er moest een papier worden ingevuld door de huisarts waar die moest aangeven wat de klachten waren, zij zelf moest paar vragen beantwoorden op het papier en de andere vragen waren voor de apotheek.
Allen op hetzelfde papier.
En ja ze krijgt nu het middel efexor weer op medische noodzaak het kan dus wel !
Je huisarts wil dus gewoon niet.