LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zantac en alcohol

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
mijn persoontje

Zantac en alcohol

Ongelezen bericht door mijn persoontje »

Hallo,

Vraagje. Ik heb, vanwegen maagklachten, vorige week van de huisarts Zantac voorgeschreven gekregen. Ik had afgelopen vrijdag erg veel last van mijn maag en toen heb ik 1 a 2 meer genomen dan voorgeschreven. 's Avonds heb ik een paar wijntjes gehad, Zittende had ik nergens last van maar toen ik eenmaal opstond........... Gevoelsmatig had ik wel 10 glazen wijn op. Alles draaide en ik was ontzettend misselijk. Volgens mijn ben ik zwalkend weggelopen. Normaal heb ik daar nooit last van als ik een paar wijntjes drink. En ook gisteren voelde ik het flink.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan dit komen door de combinatie (teveel) Zantac, niet goed eten en alcohol?

bprosman

Re: Zantac en alcohol

Ongelezen bericht door bprosman »

Welke dosis is er voorgeschreven ?.
Allereerst is de combinatie medicijnen en alcohol nooit de beste natuurlijk maar Zantac in combinatie met alcohol (rode wijn) heeft voor zover ik weet nooit de bijwerking die u omschrijft. Wel dat de werking verminderd wordt en de reflux niet onderdrukt wordt.
Eerder denk ik aan de combinatie alcohol en weinig eten / vermoeidheid.

superklaver

Ongelezen bericht door superklaver »

Beste TS

Als je op google zantac bijsluiter invoer en dan op de link naar consumed gaat, dan krijg je de bijsluiter te zien. (weet niet hoe ik een link moet toevoegen).Ik heb het even doorgelezen en de klachten kunnen prima komen door de te hoge dosis in combinatie met alcolhol. Alleen alcohol verergert de maagklachten al. En zantac heeft als bijwerking duizeligheid. Zelf heb ik ook zantac (Ranitidine) en die mag ik zonodig 1 keer op een dag innemen. maar niet meer.

bprosman

En zantac heeft als bijwerking duizeligheid. Zelf heb ik ook zantac (Ranitidine)
Ligt aan de dosis, Ranitidine begint volgen mij al bij 500 milligram.

manondoris

Ongelezen bericht door manondoris »

vogels schreef:De belangrijkste bijwerkingen zijn hoofdpijn, duizeligheid, vermoeidheid, misselijkheid en diarree.

Alcohol irriteert de maag, dus waar jij mee bezig bent, begrijp ik totaal niet!
jij zegt het ik dacht het :?

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

mijn persoontje schreef:...toen heb ik 1 a 2 meer genomen dan voorgeschreven. 's Avonds heb ik een paar wijntjes gehad
Vooral zo doorgaan! Overdosering en combinatie medicijnen<>alcohol. Gewoon niet meer doen...

bprosman

Overdosering
Daar TS nog geen antwoord gegeven heeft over welke doses we het hier hebben weet je ook nog niet of overdosering heeft plaatsgevonden. De voorgeschreven dosering van de arts hoeft niet gelijk te zijn aan de maximaal toegestane dosering. Maar ik ben het met je eens , de combinatie maagklachten - alcohol en medicatie - alcohol is geen gelukkige.

bprosman

gezond (en minder gekruid) eten
Onzin... reflux kan bijvoorbeeld worden versterkt door tomatenproducten als tomatensoep / tomatensaus (wat door bijna alle dietisten als gezond wordt beschouwd) terwijl een flinke lepel sambal in je eten dit effect niet heeft.

Fiesiekus

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Onzin, ik heb reflux en slik Losec. Die reflux wordt veroorzaakt door een niet sluitende kringspier onderaan de (Barret)oesophagus. Heeft niets met voeding te maken.

bprosman

Die reflux wordt veroorzaakt door een niet sluitende kringspier onderaan de (Barret)oesophagus.
Dat kan inderdaad EEN oorzaak zijn. Maar er zijn er meer... overgewicht is er inderdaad ook een van, maar er zijn er meerdere.

Gesloten