LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Artritis en paracetamol??

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
manya

Artritis en paracetamol??

Ongelezen bericht door manya »

Hallo

Ik lees net in de nieuwsbrief over een onderzoek dat Paracetamol net zo goed werkt bij Artritis als andere pijnstillers.
Nu heb ik zelf reumatoïde Artritis en uit ervaring kan ik zeggen dat Paracetamol veel te licht is om te helpen bij reumapijn.
Het doet werkelijk niets tegen reumapijn, buiten dat vergeet meneer de onderzoeker dat in speciale reumapijnstillers ook een ontstekingsremmer zit, ook dat is noodzakelijk.

groeten
Manja

guusje5
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jan 2005 07:14

Re: Artritis en paracetamol??

Ongelezen bericht door guusje5 »

ben blij dit te horen dat paracetamol (ik heb er codeine bij in) net zo veel effekt zou hebben als bijv. vioxx of celebrex.
bevestigd alleen maar dat ik een paar jaar geleden de juiste keuze heb gemaakt, wat betreft mijn medicijnen.
gebruik wel veel paracod (3 x 2x500/10, maar als ik het inneem en ga liggen, helpt het mij mijn leven dragelijk te maken en heb ik minder pijn, en redt het mij uit mijn oneindige vermoeidheid.
(zie ook mijn reaktie bij vioxx uit de handel)

Erik Groen
Berichten: 95
Lid geworden op: 29 jun 2005 15:55

Re: Artritis en paracetamol??

Ongelezen bericht door Erik Groen »

Ik lees net in de nieuwsbrief over een onderzoek dat Paracetamol net zo goed werkt bij Artritis als andere pijnstillers.
Nu heb ik zelf reumatoïde Artritis en uit ervaring kan ik zeggen dat Paracetamol veel te licht is om te helpen bij reumapijn.
Het doet werkelijk niets tegen reumapijn, buiten dat vergeet meneer de onderzoeker dat in speciale reumapijnstillers ook een ontstekingsremmer zit, ook dat is noodzakelijk.
De WHO pijnladder:
Stap 1. Behandeling met paracetamol of een NSAID ( zoals ibuprofen, diclofenac, naproxen).
Stap 2. Overstappen op of toevoegen van een zwakwerkende opiaatagonist (zoals tramadol,codeïne).
Stap 3: Overstappen op of toevoegen van een sterkwerkende opiaatagonist (zoals morfine, fentanyl)

Deze stappen zijn gemaakt, omdat de verschillen in pijnstillende werking binnen een stap beperkt zijn. Wel is bekend dat er individuele variatie binnen een stap kan zijn. Hetgeen een reden kan zijn om eerst binnen de stap te variëren, alvorens men naar de volgende stap gaat indien de werking onvoldoende is. Gaat men toch over naar een hogere stap dan moet men er ook rekening mee houden dat de mogelijke bijwerkingen ook fors zullen toenemen. De WHO ladder is een algemene, maar door wetenschappelijk onderzoek gestaafd handvat. In uitzonderlijke situaties kan van deze algemene regels worden afgeweken. Reumatoïde artritis (RA) is zo’n uitzondering. Niet omdat de pijnstillende werking van paracetamol te licht is, maar omdat bij gebruik van een NSAID in eerste plaats de (steriele) ontsteking, die de reuma veroorzaakt, geremd wordt. De pijnstillende werking van de NSAID is voor de patiënt mooi meegenomen. Een ontstekingsremmer + paracetamol moet in theorie wel evengoed werken. Het vervelende van andere ontstekingsremmers (prednison varianten) dan NSAID’s zijn de vele vaak heftige bijwerkingen.
Het is echter beneden alle peil een denigrerende toon aan te slaan naar wetenschappelijke onderzoekers die de geneeskunde vooruit proberen te helpen, alleen omdat u het niet eens bent met de onderzoeksresultaten. De pijnstillende werking op zich van paracetamol is gelijk aan NSAID’s, alleen helpt een NSAID toevallig bij RA dubbel op en dat wist uw (huis)arts al lang. Ook in de NHG-standaard wordt immers geen woord gerept over het gebruik van paracetamol bij RA. Zorgvuldig lezen en met name kunnen interpreteren van onderzoeksresultaten is nog steeds artsenwerk.

Met vriendelijke groet,

Erik Groen

Gesloten