LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Annebelle74
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jul 2009 12:19

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Annebelle74 »

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die zijn gestopt met citalopram/cipramil en welke klachten (angsten e.d.) er terug kwamen. Ikzelf heb 7 jaar 20 mg geslikt en ben nu ongeveer 3 maanden gestopt. Maar ik merk dat ik me de laatste dagen er angstig en onzeker voel. Dat terwijl ik me met de afgelopen jaren met de medicijnen altijd erg sterk en krachtig voelde. Moet soms ook wel huilen van geluk (ook heftig), maar merk dat de negatieve emoties en gevoelens veel meer aanwezig zijn. Eigenlijk lijkt het of alle emoties/prikkels (positief en negatief) te heftig zijn. Hebben meer mensen hier ervaring mee?

elmos
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 jul 2009 07:55

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elmos »

Annebelle74,

Ik ben na 5 jaar slikken van citalopram gestopt. In het begin merkte ik niet veel, vergat het soms wel eens. ben toen gestopt..bijna in 1 keer en had geen klachten. na een paar weken weer lachen zoals vroeger, en voelde weer gevoel. huilen om niks en dacht..ow fijn. ben nu 2 maanden medicijn vrij en moet helaas zeggen dat ik me echt niet fijn voel. Ben moe...pijnlijke spieren, kwaad, boos, en erg down. voel ook depressief. Al met al niet om echt blij van te worden. Om eerlijk te zijn voelde ik me met de citalopram, heel wat beter ondanks al je gevoel wordt afgevlakt. het houd je stabiel wat erg fijn is. dat kan ik nu niet zeggen...heb pieken en dalen.,...om niet goed van te worden. ik weet op dit moment niet goed wat te doen hiermee en dus ga ik een afpsraak maken met de dokter. zijn advies zal ik opvolgen. Hij heeft me ooit gezegd dat ik een chronisch serotenine tekort heb, maar ik heb graag bewijzen. Waneer dit het geval is zal ik zeker herstarten met de citalopram, want op dit moment voel ik me erg vervelend en zelf ziek ervan.

veel sterkte ...grt elmos

Annebelle74
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jul 2009 12:19

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Annebelle74 »

Hoe kan bewezen worden of je een chronisch serotenine tekort hebt?
Zijn daar lichamelijke onderzoeken voor?

elmos
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 jul 2009 07:55

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elmos »

annebelle74,

het schijnt dat je bij een neuroloog terecht komt. ze kunnen schijnbaar via wat vocht uit je beenmerg testen of je serotine gehalte op peil is. of dit klopt weet ik niet. ik heb het horen vertellen..

johnathan
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jul 2009 10:56

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door johnathan »

wat jij wil, stofzuiger
Laatst gewijzigd door johnathan op 14 jul 2009 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Lang verhaal, maar na 7 jaren en 135 pagina's is er voldoende te lezen dus waarom plaats je dit?

elmos
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 jul 2009 07:55

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elmos »

Vraag je dit aan mij stofzuigertje? zo ja..ik plaats dit om mijn verhaal te delen met mensen die net als mij in dezelfde situatie zitten. ook omdat ik graag mensen een hart onder de riem steek om positief te blijven denken en voelen omdat ik weet hoe dit soort mensen zich voelen.

Ik vind jou opmerking waneer dit voor mij bedoelt was meer dan vervelend aan aanvallend overkomen.

Eef'70
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jul 2009 21:23

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Eef'70 »

Hallo,

Graag zou ik willen weten of er iemand is die 60 mg citalopram heeft geslikt of nu nog slikken.
Mijn psych wil het nml tot 60 ophogen maar het lijkt me wel heel erg veel.....
Ben nu 3 wk. bezig 1e 2 wk. 20 mg nu sinds 1 wk 30 mg volgende week terug op controle en verwacht dat ie dan ophoogt naar 40 mg.
Ik kan eigenlijk nergens iets terug lezen dat er iemand ook zoveel gebruikt.
De bijwerkingen zijn me tot nu toe mee gevallen, als je de bijsluiter leest wordt je niet echt vrolijk, maar ja dat is bij een paracetamol ook niet!
Heb me wel erg misselijk gevoeld maar dat is nu al ver over en heb nog wel een hele droge mond,moeite met slikken net of ik een dikke keel heb en heb last van blaren op m'n tong en gehemelte?


Groetjes, Eef

elmos
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 jul 2009 07:55

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elmos »

Hallo Eef,

Ik heb nooit geen 60 mg geslikt, maar ik vind wel dat het erg hard gaat met ophogen in 3 weken tijd. Ik weet je situatie niet en mischien is het nodig, maar dit medicijn heeft tijd nodig voor inwerking. ik vind 60 mg erg hoog hoor!! die droge keel en mond is normaal...dat duurt een paar weken. Blaren her en der heb ik nooit van gehoord bij citalopram. Mischien even de dokter bellen en er na vragen. misselijk zijn is een een verschijnsel wat vaak voorkomt maar ook na bepaalde tijd overgaat. Heel veel sterkte.

maria70
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 jul 2008 21:00

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door maria70 »

hallo allemaal
ik slik nu 12 weken 20 mg. ik slik het voor angst,dwanggedachten en depressieve stemmingen. heb eerst 6 weken ook iets kalmerends gebruikt omdat ik veel onrust voelde. na 6 weken deed ik het zonder. maar tijdens mijn menstruatie werd ik weer onrustig en nam weer iets kalmerends.(3-4 dagen)
nu ben ik weer ongesteld, maar deze keer is het echt erg.weer kalmeringstabletje, en heb besloten om van 20 mg cita naar 25 te gaan.dit doe ik nu 3 dagen. maar voel me echt niet goed. denk steeds aan zelfmoord. ik wil niet meer zo leven.
lieve lotgenoten help me erdoor!! ik weet niet meer wat ik moet doen!!
moet ik weer terug naar 20 mg, of nog even doorzetten? ik heb het gevoel dat niemand zoiets meemaakt als ik.
ik heb veel steun gehad van jullie verhalen, maar ben zo bang dat ik het deze keer niet zal redden. ben zo bang dat ik de controle ga verliezen.mijn dagen zijn een hel, en ben altijd blij als het bedtijd is. maar als ik wakker word begint de hel weer. sorry voor mijn rommelige verhaal, ik hoop dat jullie me begrijpen.graag snel een reactie :cry:

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Maria70

Wat erg voor je dat het allemaal niet zo lekker gaat, maar je moet doorzetten hoor! Ben je bij de dokter geweest of ben je zelf aan het ophogen? Als je zelf hebt besloten om op te hogen zou ik terug gaan naar 20mg en pas ophogen als de dokter het zegt, en als je dan inderdaad mag ophogen moet je ook weer door alle vervelende bijwerkingen heen, want dat is elke keer dat je ophoogt, maar wel volhouden hoor meid!!!, want ook jij komt hier weer doorheen.
Ik heb het allemaal meegemaakt, ook ik ben door een hel gegaan, maar ik heb het gered. Ik ben nu zover dat ik aan het afbouwen ben en dat gaat jou ook lukken!! Dus alsjeblief zet die vervelende gedachten
aan de kant want daar bereik je ook niets mee, en ik weet dat dat heel moeilijk is maar je moet je gedachten weer ergens anders op gaan richten, hoe moeilijk dat ook is.
En geloof me ook voor jou zal de zon weer gaan schijnen, want er is nog zoveel moois om van te genieten.
Nou meid heel veel sterkte en als je het moeilijk hebt, je staat er niet alleen voor hoor!! Wij slepen je er wel doorheen.

Groetjes Angela

maria70
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 jul 2008 21:00

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door maria70 »

heel erg bedankt voor jouw reactie angela!!
je hebt gelijk,...ik had niet zelf moeten verhogen ...maar voelde me tijdens mijn menstruatie opeens slecht.ik dacht dat als ik zou gaan verhogen het beter zou gaan .ik heb 4 dagen 25 mg genomen.zal ik dus vanaf morgen weer 20 mg nemen, of nog even aankijken?
ik loop ook bij een psycholoog. hij zegt dat ik moet proberen mijn angst te laten komen....en zo te zien dat er niks gaat gebeuren, maar ik kan dat niet.ik grijp gelijk naar een kalmeringspilletje(en dan voel ik me een zwakkeling) normaal neem ik als het nodig is een halve, maar vandaag heb ik een hele genomen ( xanax 0.5 mg) maar voel me na een paar uur nog steeds angstig. ben zooo bang dat ik gek ga worden :cry: kan er gewoon niet meer tegen ....hoe moet ik zo verder ? die onrust in mijn lichaam maakt me gek. had jij ook angst en paniek? of alleen depressief? en wat deed je om rustig te worden? ik ben zo bang dat er iets niet klopt in mijn hoofd :cry:

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Maria70

Ja ik had ook angst en paniek, en was depressief.
Ik dacht ook in een gekkenhuis te belanden, en nooit meer beter te worden, maar zie waar ik nu ben!
Ik heb periodes gehad dat ik de deur niet meer uitdurfde en niet meer alleen durfde te zijn zo bang was ik, ook zoiets gewoons als boodschappen doen ging niet meer want dan zou ik een paniekaanval krijgen. Dit was ik op een gegeven moment zo beu want ik had zo geen leven meer, dat ik bewust de angst op ging zoeken zoals boodschappen doen. In het begin is dit heel moeilijk maar je moet het echt op gaan zoeken want anders heb je geen leven en ook al krijg je dan een paniekaanval dan heb je het wel geprobeerd en probeer je het gewoon opnieuw net zolang tot dat het goed gaat en het is moeilijk, ik weet het maar je moet hier doorheen.
Ook heb ik ademhalingstherapie gehad en als ik het dan weer op voelde komen probeerde ik goed op mijn ademhaling te letten, dat lukte ook niet gelijk hoor want probeer maar eens rustig te worden als je een paniekaanval aan voelt komen, maar na een tijdje lukte het me wel om me op mijn ademhaling te richten en dan voelde ik dat de paniekaanval langzaam minder werd.
En je moet niet denken dat er iets niet klopt in je hoofd, want dat is niet zo je bent alleen psychisch helemaal uitgeput en weet even niet meer hoe het allemaal moet, maar geloof me je gaat hier uitkomen, alleen heeft dit tijd nodig. Wat mij ook heeft geholpen is alles opschrijven hoe ik me voelde....wat ik voelde want als ik aan het schrijven was dacht ik nergens aan, dus dat gaf me wel wat rust.
Sorry voor mijn lang verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

Veel succes verder en niet opgeven hoor!!!!

Groetjes Angela

maria70
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 jul 2008 21:00

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door maria70 »

ik vind het juist fijn als ik lange verhalen lees angela. ik kom de afgelopen 3 maanden geregeld op deze forum, en het geeft me moed om door te zetten. ik vind het jammer dat de laatste tijd niet zoveel mensen reageren, en vooral mensen die er weer bovenop zijn gekomen.
het helpt mensen zoals ik enorm!! ik weet niet of ik er goed aan gedaan heb om met de cita te beginnen. de eerste 6 weken voelde ik enorme onrust en paniek in mijn hele lichaam.dat was over....en nu 12 weken verder....tijdens mijn menstruatie voelde ik me weer ***** . en zoals ik al zei, besloot ik zelf 5 mg te verhogen . nou......die onrust is weer terug!!! word er zooo bang van. en die onrust is de hele dag aanwezig.zo erg dat ik gewoon niet meer verder wil :cry:
angela, ik dank je voor jouw opbeurende woorden. zal het iedere keer lezen als ik paniek voel aankomen . en (ex)lotgenoten......blijf schrijven hier! zo kunnen we elkaar steunen!!

maria

elmos
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 jul 2009 07:55

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elmos »

Lieve maria,

De ansgten, paniek , het is allemaal heel herkenbaar. Dat je spyg zegt..laat de angsten maar komen, tja mooi gezegd maar in jou situatie erg moeilijk. Ik had me aangeleerd als waneer er paniek kwam, ik tegen mezelf zei...oke...gebeurt er iets, jammer dan. in het ergste geval val je flauw en kom je bij en is je lichaam weer herstelt. zo heb ik me door mijn angst gedachten heen geholpen.door dit steeds te herhalen. natuurlijk is het niet bij iedereen hetzelfde maar je zou dit kunnen proberen. ik adviseer je wel, even langs de dokter te gaan en aan te geven jou gedachten om zelfmoord. dit is niet goed, zeker niet na 12 weken slikken van dit medicijn. Mischien dat hij je adviseert tijdelijk oxacepam bij te nemen. heel veel sterkte.

maria70
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 jul 2008 21:00

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door maria70 »

bedankt voor jouw bericht elmos ,
mijn probleem is niet dat ik flauw ga vallen op dit moment( bang om flauwvallen heb ik alleen als ik ergens alleen ben, supermarkt enz) .
mijn probleem is dat ik ook paniek heb als ik gewoon thuis ben.dan ben ik bang dat ik mijn controle ga verliezen, en agressief of zo ga worden.ik schaam me er zo erg voor om dit te zeggen :( ben zo bang dat ik gek ga worden.dat ik moet worden opgenomen. ik gebruik xanax (alprazolam) om te kalmeren, maar de laatste dagen is het net of het niks doet. in de avond drink ik 2 glazen wijn.daar ontspan ik meer mee. de dokter weet ervan en zegt dat het geen probleem is. en om aan de dokter te zeggen dat ik dood wil......dan laat hij me opnemen. mijn psych zegt dat ik angst voor de angst heb.ikzelf denk dat ik ontzettend bang ben om gek te worden. ben zo bang dat het nooit goed komt. al is dit niet de eerste keer. heb echt het gevoel dat ik de enige ben die dit heeft

maria

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hier weer even een update
Ben nu 4 weken aan het afbouwen, en het gaat nog steeds goed.
Het lijkt wel of ik meer en meer mezelf word, dus dat gaat allemaal goed, nog 2 weken te gaan en dan hoop ik ervanaf te zijn. :lol:

Maria
Hoe gaat het met je, ben je inmiddels al weer iets rustiger??
Ik hoop het wel voor je, want ik weet wat je meemaakt.

Thanks54
Ben je inmiddels al gestopt of nog niet?

En Mariska hoe gaat het met jou, het is al een tijdje geleden dat ik iets van je hoorde.....ik hoop dat alles goed met je is.

En iedereen veel succes verder

Groetjes Angela

maria70
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 jul 2008 21:00

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door maria70 »

met mij gaat het nog steeds niet goed angela :(
ik heb het advies van de psycholoog opgevolgd en niks kalmerends genomen (3 dagen). het is moeilijk, maar ik begrijp waarom hij dit wil. ik moet de angst laten komen, om zo te zien dat er niks gebeurd. en zo hoopt hij dat op een gegeven moment de angst dooft. mijn grootste angst is dat ik mijn controle verlies en agressief word. :cry: dat houdt me de hele dag bezig.en ook al heb ik dit al 19 jaar......(en er is nog niks gebeurd) ..toch ben ik bang dat ik nu wel mijn controle ga verliezen ...en ben de hele dag bezig om mezelf "tegen te houden"als die gedachte komt. hij wil dat ik mezelf NIET tegen hou .......maar dat kan ik niet. ik heb angst om gek te worden,en rare dingen te doen. ik heb iets op het internet gevonden, en iedere keer als ik angstig ben , lees ik het.het helpt me om iets rustig te worden.ik ben boos op mezelf dat ik niet kan geloven wat ik daar lees, en wat de psych me zegt : JE WORDT NIET GEK!!!
http://www.geocities.com/luka78nl/paniekaanvallen.html iedereen die angstig is moet dit echt lezen!! ik weet zeker dat jullie sterker zijn dan ik.....en het wel zullen geloven.
sterkte allemaal! maria

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Maria,

Jammer om te horen dat het nog steeds niet goed met je gaat, maar ik vind het wel heel goed van je dat je al 3 dagen niks kalmerends hebt genomen en het advies van de psycholoog hebt opgevolgd, want ik zie dat toch als een heel klein stapje vooruit, want je begrijpt waarom hij dit zegt dus je wil zelf toch je angst onder ogen komen en kijken wat er gebeurt, dat vind ik toch positief.
Je schrijft dat je dit al 19 jaar hebt, is dit de eerste keer dat je medicijnen hebt of heb je al eens eerder ad gehad?
Misschien is citalopram voor jou niet het goede middel en moet je misschien een andere ad proberen? Wat zegt je huisarts of psycholoog hiervan dat je na 3 maanden nog zo weinig resultaat van de citalopram merkt of slik je nog geen 3 maanden????
Ikzelf begon na 2 maanden het verschil wel te merken, maar dat is natuurlijk voor iedereen weer anders.
Ik hoop dat je je snel weer een beetje beter gaat voelen.
Veel sterkte....

Groetjes Angela

maria70
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 jul 2008 21:00

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door maria70 »

hi Angela,

ik heb 3 jaar geleden efexor gebruikt voor 8 maanden. eerste 4 maanden 75 mg en daarna 150. behalve dat ik er 6-7 kilo van ben aangekomen, heeft het niet geholpen.met de cita ben ik 4 kilo afgevallen(toch iets positiefs :wink: ) ik gebruik het nu precies 3 maanden.3 weken geleden was ik bij de huisarts, en hij wilde het nog 1 maand aanzien met 20 mg. de psycholoog wil dat ik stop met cita en met anafranil (clomipramine)begin,omdat hij veel mensen heeft meegemaakt die er baat bij hadden.als de huisarts daarmee instemt. ik denk niet dat ik het nog kan opbrengen om nog een keer door nieuwe bijwerkingen heen te gaan.met de cita was ik na 6 weken iets beter, maar 2 keer een terugval gekregen tijdens mijn menstruatie. beide keren uit mezelf verhoogd naar 25 mg....maar toch weer terug naar 20 mg, omdat ik me angstiger begon te voelen.ik weet het allemaal niet meer!!
en wat de anafranil betreft.....op het internet kan ik niet veel reacties vinden van mensen die het gebruiken.

Gesloten