LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
GVD81
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2011 20:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door GVD81 »

Hey hallo allemaal..

Ik twijfel er steeds meer aan om te zwichten voor medicijn gebruik.
Ben niet bezorgd om of voor de bijwerkingen,
Maar meer of ik wel baat bij AD'S heb.
Ik Lijd aan angststoornis en hypochondrie.
en dat gaat uiteraard samen met een hoop vage klachten.
Het zal best een goed werkend medicijn zijn.
maar hoe is dat op veel langer termijn?
Het lost uiteindelijk niets op.
12 April heb ik mijn eerste sessie.
dus heb nog 2 weken de tijd om te beslissen.

GVD81

deedee29
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 apr 2011 22:54

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door deedee29 »

Ik heb vandaag een recept van 40 mg gekregen met daarbij lorazepam ivm depressie,paniekaanvallen en een burnout. Wat mij opvalt is dat die dosering niet zo veel wordt voorgeschreven. Mijn startdosering is nl ook gewoon 1xdgs 1 tablet van 40 mg.
Wie is er met de 40 mg variant bekend en wat zijn de ervaringen ermee?

dochter38
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 apr 2011 13:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door dochter38 »

hallo beste mensen

ik had een nieuwe onderwerp aan gemaakt maar er werd mij er op gewezen dat hier in deze topic al veel lotgenoten zitten dus vandaar dat ik hier mijn verhaal ook even neer zet ,

hallo beste mensen

ik heb al een paar keer mee gelezen over Citalopram en nu durf ik ook een onderwerp aan te maken .

Ik zal eerst een stukje vertellen over ons:

Het gaat over me moeder zij is 64 jaar ,ik en me moeder hebben altijd een onzetende goede band gehad en nog steeds. we delen alles samen , bespreken alles samen .
Mijn moeder is ook altijd een hele sterke vrouw geweest , erg positief , ze kon alles aan , en ze ging altijd maar door.
zoals bij iedereen in het leven zijn er ook wel een aantal vervelende dingen gebeurt die we eigelijk nooit goed verwerkt hebben want wij hadden altijd zoiets niet zeuren maar door gaan .
maar eind 2007 ging het mis . Mijn Oma ( moeder van me moeder overleed aan keel kanker) mijn zoontje werd met spoed opgenomen met Diabetes .en dat alles binnen 1 maand.
vanaf toen ging het bergafwaarst met me moeder ..eerst ging ze door de hele medische molen want ze kreeg veel licahamelijke klachten , ze konden steeds niks vinden en uit eindelijk een jaar geleden Constanteerde ze een zware burn out wat nu overgegaan is een in een depressie (volgens de pscycotherapeut dysthyme.
Klachten : veel onrust in haar lijf , slechte eetlust, negatief, emotineel, heel erg vergeetachtig, heel veel checken (angst, en altijd perfectioniste geweest en daardoor Checkt ze alles dubbel en dwangmatig) dat heeft ze zelf wel door en ze word daar erg moe van . voor al die onrust vind ze erg vervelend. ze voelt zich nutteloos, doelloos , en vind het erg vervelend dat ik het ook druk met haar heb (zo ziet zij dat niet ik)
Nu slikt ze sinds 3 weken Citalopram de eerste 2 weken 10 mg en 1 week 2o mg.
ze heeft erg last van de bijwerkingen : in de ochtend erg onrust ,wazig in haar hoofd ,nog steeds vergeetachtig, ze zegt ook steeds ik spoor niet , bang dat ze gek is of word. misselijk (dat word gelukig wel iets minder) ze slaapt gelukkig wel goed altijd gedaan . maar smorgens geen zin om op te starten.
maar volgens mij is dit allemaal erg herkenbaar wat ik schrijf?

ik wilde eigelijk van jullie ook wat tips hebben ..hoe kan ik me moeder het beste helpen ? hoe moet ik nu met haar omgaan , hebben jullie nog wat bemoedigende woorden dat ze door moet zetten met de Citalopram?

ik ben ook een beetje ongerust want ik ga over 4 dagen op vakantie voor 10 dagen met me gezin ..daar ziet me moeder erg tegen op omdat ze erg aan me hangt nu ze zich zo voelt . maar deze vakantie had ik al geboekt en ik voel wel aan me zelf dat het even goed is dat ik even bij tank . me moeder blijft in goede handen achter van me jongere zusje 25 jaar (werkt zelf ook in de zorg)

dank je wel dat ik me verhala mocht schrijven en dat jullie de moeite doen om het te lezen , Ik hoop dat jullie nog adviesen hebben voor mij en me moeder en dat het echt goed gaat komen met de Citalopram . zijn er meerdere mensen die op oudere leeftijd in een depressie terecht kwamen?

Groetjes een bezorgde Dochter




wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

ik ben zo benieuwd hoe het met bokkie10 gaat?
ik ben van de oude garde hier,maar ben sinds 12 dagen weer opnieuw moeten beginnen met citalopram...dus dan ga je vanzelf weer snuffelen op internet..
ik kom zekers terug hier,groetjes allemaal

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Wikky,

Wat leuk om weer eens van je te horen, al is het niet leuk dat je weer moest beginnen, maar je weet het als het nodig is, is het nodig.
Ikzelf ben op dit moment weer aan het afbouwen, en het gaat me heel goed af moet ik zeggen.
De vorige keer ben ik een maand of 4 zonder tabletten geweest, maar moest ook helaas weer beginnen.
Ben nu zo'n 3 maanden bezig met afbouwen en zit nu op 7,5mg, dus eigenlijk zou ik al helemaal kunnen stoppen, maar dat doe ik bewust niet, ik heb op deze manier totaal geen last van het afbouwen, dus ik ga zo nog even door.
Ik ben inmiddels wel van werk gewisseld, want daar kreeg ik ook alleen maar stress van, en dat kunnen wij niet hebben hé hahaha.
Dus ik voelde me weer zo goed, en had weer minder zorgen, dus ik dacht ik waag nog een poging en dan maar kijken hoe het gaat.
Gaat het niet dan gaat het niet, maar dan heb ik het wel geprobeerd.
Nou ik vind het fijn dat je contact hebt gezocht, dan kunnen we elkaar weer moed inpraten hihihi
Tot de volgende keer zou ik zeggen.
En heeft de jongere garde vragen aan de oude garde :lol: , dan mag je dat gerust vragen hoor.

Groetjes Angela

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

hoi dochter 38..
je zal ondertussen wel terug zijn van jouw vakantie,maar ik ben benieuwd hoe het nu met jouw moeder gaat..
ik heb in het verleden 3 jaar citalopram gebruikt 15 mg en ben sinds afgelopen januari helemaal gestopt,wel over een lange periode afgebouwd natuurlijk..
maar toen ik 3 maanden zonder was begonnen de klachten weer opnieuw,vandaar dat ik nu sinds 12 dagen weer begonnen ben met de citalopram,ik gebruik nu 10 mg per dag.
ook ik heb veel last van de bijwerkingen en vooral smorgens,dan lukt het me voor geen meter hoor,het is iedere morgen huilen hier en dan voel ik me zo ongelukkig en kan nergens blij mee zijn...
ik probeer die bijwerkingen op te vangen met oxzazepam en neem daar ongeveer 3 maal een halve tablet per dag van,dus 5 mg per keer..
hoe gaat het nu met jouw moeder??

groetjes wikky

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

oh bokkie wat leuk dat jij er weer bent,kunnen we weer lekker kletsen..
ik zat zo te snuffelen de afgelopen dagen en ineens zag ik jouw naam staan en toen moest ik er weer aan denken hoe vaak we hier geschreven hebben toendertijd..
dus je bent van baan veranderd,nee stress is niks voor ons..
ik heb veel dingen even terug gelezen en heb ik het goed dat jij voor de 4e keer weer begonnen was met de cita`s?
pas wel een beetje op met dat afbouwen nu hoor,want je zit zo weer in een dip ppfff
ik heb het al met al 3 jaar gebruikt en had nergens geen last meer van en wilde er ook gewoon mee door gaan,maar de neuroloog wilde hebben dat ik ging stoppen i.v.m mijn migraine,nouuuuuuuu had ik dat maar nooit gedaan...
ik was eind januari klaar met afbouwen en ik moet zeggend at het best goed ging eigenlijk,maar begin maart heb ik 2 keer een luchtweginfectie gehad en heb daar ook 2 keer een antibiotica kuur voor gekregen,toen bleek er iets met mijn leverwaardes niet goed te zijn en ineens haalde ik me van alles in mijn hoofd..
ik dacht dat ik leverkanker had,bleef last houden van hoesten en ik dacht dus dat ik longkanker had, en zo haalde ik me van alles in mijn kop ppfff
ik begon weer depri te worden en angstig,mennnnnn wat voelde ik me vervelend..
op advies van de huisarts ben ik weer begonnen met de cita`s en slik ze nu pas 12 dagen weer.
ik heb wel veel last van de bijwerkingen,het is elke morgen huilen hier,maar ik los het wel weer op met de oxazepammetjes,ik gebruik er nu 3 a 4 keer een halve per dag..
morgen moet ik naar de psycholoog toe,die zal ook wel opkijken want ik ben daar al 4 maanden niet meer geweest..
ik zal blij zijn als ik weer zo`n 3 weken verder ben dan zullen de vervelende bijwerkingen ook wel weer weg zijn..
maar ik vind het echt kei leuk dat we elkaar weer gevonden hebben.. :P

liefs wikky

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hey Wikky,

Ja leuk dan kunnen we weer kletsen.
Wat vervelend dat het zo gelopen is, want het is toch een tijdje goed gegaan, maarja dan gaan we weer lopen malen en dan hebben we het weer. ik herken het. Ik heb citalopram nu ongeveer 2 en een half jaar, en ben inderdaad al meerdere keren weer begonnen, en weer gestopt, en dit is dan ook de laatste keer, want als het nu niet gaat lukken, stop ik niet meer en zal ik het moeten blijven gebruiken.
De reden dat ik deze poging doe, is dat ik inmiddels 15 kilo zwaarder ben dan toen ik begon :oops: en dat vreselijke zweten heb ik ook nog steeds last van, en dat ging me steeds meer tegen staan, daarbij had ik heel veel hoofdpijn, en dat wijt ik ook aan de citalopram.
Maar ik zie wel hoe het gaat, ik doe het langzaam, dus daar zal het niet aan liggen.

Wel vervelend dat je nu weer door al die bijwerkingen heen moet, maar het is voor een goed doel zullen we maar zeggen :lol:

Nou ben blij dat je er weer bent, ga nu even wat tv kijken en daarna m'n bedje opzoeken.

Groetjes Angela

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

zo 15 kilo dat is ook niet mis,ik ben in totaal 10 kilo aangekomen,het zal toch wel een keer op houden :lol:
anders hebben ze eerdaags geen kleding meer voor ons whahaha
ik ga nu ook naar bed en hoop dat ik morgen wat vrolijker op kan staan als vanmorgen ppfff,toen was het huilen bah bah..
slaap lekker...

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

ik ben vanmorgen iets vrolijker opgestaan als gistermorgen,sjonge sjonge zeg wat fijn is dat toch..
ik was vanmorgen om 6.30 mijn bed uitgegaan om even naar de w.c te gaan en heb meteen een halve oxa genomen,dat scheelt wel iets hoor...
vanmiddag naar de psycholoog,ik ben zo benieuwd wat ik jullie straks kan vertellen...
liefs wikky

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hey Wikky,

Toch fijn dat je vanmorgen iets vrolijker bent opgestaan, dan voel je je gelijk een stuk beter.
Veel succes bij de psych, ik zal het nog wel lezen, al zal ik niet iedere dag hier aanwezig zijn.

Groetjes Angela

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

hallo ...

ik ben vanmiddag bij de psycholoog geweest en zij was er bang voor dat ik een terugval zou krijgen :shock:
zij vond het een goed idee dat ik weer begonnen ben met de citalopram en ik moet over 2 weken terug komen want ze wil me nu weer wat vaker gaan zien zegt ze..
eind volgende week even een afspraak maken bij de huisarts om te kijken of ik nu op de juiste dosering zit.
het is nu nog moeilijk te peilen omdat ik er nog oxazepam bij gebruik..en volgende week dan zullen d ergste bijwerkingen wel weg zijn (hoop ik dan)

tot de volgende keer,groetjessssssssss

Up & Down
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2011 14:44

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Up & Down »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier. Ik heb sinds een paar maanden de diagnose ADHD gekregen en daarbij werd perfectionisme vanwege een slecht zelfbeeld nog genoemd. Ik kwam bij de psycholoog vanwege overbelasting en depressieve gedachtes en gevoelens. Voor mij is de diagnose heel herkenbaar. Om te starten heb ik Ritalin geprobeerd. Hiervan kreeg ik enorme stemmingswisselingen door de rebound. Vandaag overleg gehad met de psychiater en er is Citalopram voorgeschreven. Ik heb nooit open gestaan voor antidepressiva, en als ik de bijwerkingen lees dan wordt ik er ook niet vrolijker van. Ik had gerekend op Concerta vanwege de langzame afgifte van de werkzame stof. Ik ga toch starten met Citalopram om te kijken of het me iets oplevert en vanavond neem ik 10 mg. Ik hoop via dit forum in contact te zijn met ervaringsdeskundigen die me wellicht kunnen helpen indien het lastiger wordt dan het zonder medicatie is. Ik vind het heel erg spannend en een alles behalve geruststellend idee met al die bijwerkingen!!! Zijn er toevallig ook anderen op dit forum met ADHD die dit medicijn gebruiken?

Groetjes Up & Down

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

ha up en down,welkom hier..

ik heb 3 jaar citalopram 15 mg gehad en was er sinds afgelopen januari helemaal vanaf,maar ik heb een terugval gekregen en ben nu sinds 2 weken weer gestart met 10 mg..
vanmorgen voor de 1e keer weer opgebouwd naar 15 mg..
ik zeg het eerlijk,de 1e 2 weken heb ik wel wat last gehad van de bijwerkingen,want in het begin word je klacht alleen maar versterkt,maar nu ik 2 weken verder ben is er weer een heel nieuwe wereld voor me open gegaan,ik voel me nu zo goed!
ik weet niet of jij van de dokter er oxazepam bij hebt gekregen,dat heb ik dus wel gekregen en ik heb 3 maal daags een halve oxazepam er bij genomen om de bijwerkingen wat te onderdrukken en dat is heel goed te doen hoor.
ik mocht zelfs 3 kee rper dag een hele oxazepam nemen van 10 mg maar ik deed het met 3 keer 5 mg..
ik wens je heel veel succes met de cita`s want over een paar weken dan voel je je als herboren,wel ffe doorzetten hè!!!

liefs wikky

Up & Down
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2011 14:44

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Up & Down »

Hallo Wikki,

Over het doorzetten had ik al gelezen inderdaad. Vind het spannend hoor, juist omdat je je toch graag beter wilt voelen. Maar de boodschap is mij helder, doorbijten! Ik heb geen Oxazepam gekregen. Wellicht kan ik daarover nog contact opnemen als ik merk dat de bijwerkingen me teveel worden. Ik hoef verder even niets omdat ik in de ziektewet zit dus ik kan wat dat betreft is het fijn. Bedankt voor je reactie.

Groetjes Up & Down

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

hoi up en down..

hoe gaat het met je,ben je begonnen met de citalopram gisteravond?
ik was even benieuwd hoe het met je ging...
ik heb nu sinds 2 dagen verhoogd naar 15 mg maar ik voel het wel in mijn lijf hoor,maar dan neem ik maar weer een halve oxazepam in en dan gaat het wel weer...
ik moet ook nog ffe goed doorbijten hoor.. :x

groetjes wikky

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

hoi hoi,hier gaat het de goede kant op,ik zit nu op 15 mg en het gaat goed kan ik melden.
ik gebruik er nog wel 2 a 3 halve oxazepammetje bij,maar ook dat word vandaag of morgen wel minder.
ik ben al wel een paar dagen aan het sukkelen met migraine aanvallen,maar dat heb ik al jaren hoor (chronisch)dus dat is even minder,maar ik ben zo blij dat ik met de citalopram begonnen ben en stop dan ook nooit meer!! :twisted:
up en down,ik hoor niks meer van je,ben je nog begonnen of durf je het nog niet aan?
fijne zondag allemaal :D

Up & Down
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2011 14:44

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Up & Down »

Hallo Wikky,

fijn dat het je zo goed doet (op de migraine na). Dat zal wegtrekken toch? Hopenlijk dan maar!

Ik ben donderdagavond begonnen met 10 mg en zaterdagavond verhoogd naar 20 mg. Ik heb wat last van hoofdpijn maar dit is zeer dragelijk. Ook ben ik moe, maar dat was ik al dus lastig om dit direct te koppelen aan de medicatie. Verder merk ik niet dat ik me verder heel anders voel, maar misschien komt dit nog? Voel me niet slechter en doe gewoon mijn ding.

Groetjes Up & Down

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

wat fijn up & down dat je er niks van merkt,echt tof joh!
wie gaat jou begeleiden met de opbouw ?
ik moet vrijdag weer bij de huisarts komen,die wil het goed in de gaten houden zegt ze,en dat vind ik erg fijn..
die hoofdpijn is heel normaal in het begin,dat staat ook in de bijsluiter.
nou meid ik hoop dat het verder goed met je blijft gaan.

liefs wikky

DHK
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2011 15:37

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door DHK »

Hoi allemaal,
Ik gebruik al tien jaar cipramil, in wisselende dosis. In deze periode is mij iets opgevallen wat ik wil verifiëren. Is er bij medicijnen als deze een dosis-respons relatie wat betreft bijwerkingen?
Mijn idee is dat mijn lichaamsgewicht afhankelijk is van de dosis die ik gebruik. Voor iedere 10 mg die ik extra ga slikken lijk ik 2 kg aan te komen. Dat gewicht gaat er niet meer af tenzij ik echt ga lijnen, maar zodra ik daarna weer normaal ga eten is het er ook zo weer aan, steeds tot dat bepaalde gewicht en niet hoger. Als ik de dosis weer verlaag zijn de extra kilo's er wel in twee/drie weken weer vanaf.
Het lijkt dus of mijn 'set-point' voor lichaamsgewicht verandert.
Heeft nog iemand dit ervaren?

Gesloten