Over piekeren stond laatst een stuk in de Elsevier.. Piekeren hoeft niet slecht te zijn.
Het zou namelijk goed een signaal kunnen zijn dat je rust moet pakken (althans zo werk piekeren beschreven. Er waren overigens verschillende gedachten over piekeren). Als je er dan juist niet naar luistert en het ontkent komt het wellicht erger terug. Ik laat piekeren tegenwoordig de vrije loop en ik merk dat je dan op een gegeven moment uitgepiekerd bent. Wel een tip van mijn kant over piekeren.. Schrijf het op, dit kan verduidelijken. Piekeren gebeurt volgens mij door je onderbewusten.
Je onderbewusten is volgens mij ook een grote bron van mentale problemen. Zorg dat je dit kan veranderen. (door oa. te praten met vrienden/familie/prof.hulp) of ben je geen prater ga het eruit sporten of bewegen.. (trimmen, hardlopen, zwemmen, strandwandeling,) en zorg voor genoeg ontspanning (dus dingen die je echt GEEN spanning kosten.. (bioscoop, terrasje, goed boek, tuinieren, of een andere hobby)..of ultieme ontspanning in der vorm van quality time (sauna, yoga, enz).
Dit zijn allemaal hele belangrijke dingen..
Verder nog 4 tips die er voor kunnen zorgen dat je sneller van je klachten afkomt:
Openheid van zaken naar mensen die je vertrouwt(ook op je werk als het enigsinds kan.. (dit geeft je onderbewuste weer extra rust, schaamte is niet nodig en geeft je weer extra spanning)
Ben eerlijk en open naar jezelf. (als je ergens geen zin in hebt doe het dan ook niet. )
Ben duidelijk naar je omgeving toe en kan "nee" zeggen. Doe vooral geen dingen die je niet wilt. Vooral niet als je al niet lekker in je vel zit.
Leef niet in een moet cultuur.. Ik moet dit, ik moet dat... probeer die druk niet zo in je schoenen te schuiven.
Luister naar je lichaam.
Pak op tijd je rust.
Leef regelmatig.
Leef in zoveel mogelijk rijnheid. (niet te veel alcohol, koffie vetten enz.)