LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Robert1960

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Robert1960 »

Hallo allemaal, ik lees hier best veel verschillende ervaringen. Ik gebruik Lexapro nu 8 weken, totaal geen bijwerkingen maar ook maar een minimale werking. Voel me wel wat rustiger en kan beter alleen thuis zijn. Maar dit kan ook komen omdat ik een vervelend-winter achter de rug heb. Op het werk een mega-invoerklus omdat we op een nieuw computerregistratiesysteem overgestapt zijn en de weekenden niks te doen omdat mijn hobby modelvliegen is en je hier per definitie goed weer voor nodig heb. Nu het voorjaar/zomer is is het letterlijk en figuurlijk wat zonniger. Maar vijf jaar geleden leefde ik gigantisch op van Citalopram. Helaas heeft dat maar tussen de twee en drie jaar gewerkt. Ik hoop dat de Lexapro de komende weken nog wat meer gaat doen en anders mag ik van de psychiater van 10 naar 20 mg overstappen. Ik ben benieuwd.

Lalo79

Ongelezen bericht door Lalo79 »

Hallo allemaal!

Ik heb Lexapro voorgeschreven gekregen voor zware depressie en paniekaanvallen. De eerste week 5 mg per dag. Vervolgens 10 mg per dag.

Ik ben op de derde dag en ik merk alleen wat van de bijwerkingen. Ik ben een beetje misselijk en duizelig. De eerste 4 uur ofzo na gebruik ben ik echt heel moe, veel gapen en daarna wordt ik wordt ik een beetje rusteloos, kan niet goed stil zitten. En 's avonds kom ik niet goed in slaap en word diverse malen per nacht wakker, kan niet goed doorslapen dus. Ook voelt het een beetje raar in mijn hoofd. Kan het niet goed onder woorden brengen... net alsof er op gedrukt wordt.
En zweten, veel zweten... Maar al met al valt het reuze mee, gelukkig.

Ik zat/zit echt in een uitichtloze situatie maar nadat ik toevallig op dit forum was terecht gekomen en de ervaringen van de mensen heb gelezen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben naar de huisarts gegaan. Ik vond het heel moeilijk maar ben zo blij dat ik het heb gedaan. Ik kon/kan zo echt niet verder, mijn leven moet veranderen en ik heb goede hoop dat Lexapro hierbij kan helpen zodat ik over een half jaar à een jaar weer zin in het leven heb.

Happy Frog

Ongelezen bericht door Happy Frog »

januari begonnen met citalopram, en na 8 weken overgestapt op escitalopram.

merk er niet echt heel veel van, iets zorgelozer. verder geen nieuws, ik ga er nog een tijd mee door.

Leoniexie

Ongelezen bericht door Leoniexie »

Hallo allemaal,

Ook ik ben een trouwe gebruiker van Escitalopram. Ik ben sinds 5 weken aan het slikken omdat ik erg veel last kreeg van angsten en paniekaanvallen. Zit sinds februari thuis met een burn out dus was helemaal op. Die angsten kon ik niet meer zo goed in bedwang houden dus leek me dit een goede stap.
De eerste twee weken vielen reuze mee maar had wel last met autorijden. Dat dus maar even niet gedaan. Ik merk alleen nu dat ik steeds banger wordt. De dokter heeft mij wel aangegeven dat de pillen daarvoor kunnen zorgen maar in al mijn angsten word ik alleen nog maar banger. Heeft iemand hier ook last van gehad?

Ik hoor het graag,

Groetjes

DenBosch

Ongelezen bericht door DenBosch »

Dat herken ik wel.. Bij mij is het heel wisselend.. Maar de lijn is stijgend en dat is denk ik hetgeen je in je achterhoofd moet houden.

Wat ik me afvraag hoe het bij jullie zit met:

Piekeren over stoppen? Zelf denk ik heel snel als het even goed gaat, ik kan wel zonder.. Hoe handelen jullie met dit probleem?

Kaat58

Ongelezen bericht door Kaat58 »

Hallo allemaal.
ik gebruik sinds 2 weken lexapro. Wanneer kan je ze het beste innemen, s'morgens of sávonds? Ik neem ze nu voor het slapen gaan in maar kom slecht in slaap, en slaap slecht door.

groetjes Kaat

DenBosch

Dat is voor iedereen verschillend.. Ik vind het prettig om het in de ochtend in te nemen. Dit omdat ik uit gewoonte het dan niet vergeet.

Kaat58

Ongelezen bericht door Kaat58 »

Hallo,

ik heb het geprobeerd om ze s'morgens in te nemen maar dat was geen succes. Ik neem ze weer voor het slapen gaan in, in de hoop zo het minste last te hebben van de bijwerkingen.

Beadnkt voor je reactie, Kaat

mastertjuh

Ongelezen bericht door mastertjuh »

*** Mijn Evaluatie ***

Lexapro 2.5 tablet begonnen
Lexapro 2 tabletten na 1 jaar
Lexapro 1.5 tablet na 1.5 jaar
Lexapro 1 tablet na 2 jaar
Lexapro 1 tablet tot heden

Zelf afgebouwd en 0% bijwerkingen met afbouwen op deze manier.

Houd voorlopig nog deze onderhoudsdosering aan.

DenBosch

Goed om zo iets te zien bij andere...

Ikzelf wil 5mg zeker nog een jaar gebruiken en dan ligt afbouwen.

De reden dat ik het overigens gebruik is langdurige familiestress.. Oa een scheiding en sterfgeval van een van mijn ouders na een sterfbed van 3jaar en totaal 9 jaar ziekte.. En dit tijdens mijn pubertijd..Heb in deze tijd ook een tijd bij ouders van vrienden gewoond wat ik erg moeilijk vond. Ik kon hierdoor niet goed mezelf zijn.. Heb in deze tijden te vaak mijn eigen grensen overschreden. Zover dat ik deze gewoon niet meer kende. Deze zal ik opnieuw moeten leren.

Heb dus hierdoor nooit onbevangen puber kunnen zijn.. Hierdoor kreeg ik vermoeidheidsklachten (burn-out verschijnselen eigenlijk) en later angstklachten..

Ik zie lexapro als een goede steun in de rug maar hopenlijk kan ik ooit weer helemaal zonder. Ik werk er iig hard aan!

Shanti!

Ongelezen bericht door Shanti! »

Hallo mensen,
ben nu een week gestopt met lexapro na het 2 a 3 jaar gebruikt te hebben. Heb laatste jaar op 10 mg gezeten en daarna ong. 2 maanden op 5 mg voordat ik stopte.
Moet zeggen; het valt me zwaar. Maar dan niet zo zeer geestelijk, vooral lichamelijk. Heb last van 'golven,' zoals ik ze noem, maar ik zag ergens op het forum dat iemand het omschreef als elektrische schokjes door het hoofd en die beschrijving komt beter in de buurt. Ze komen vaak dan vanuit mn lichaam en schieten naar mn hoofd. Deze schokjes zijn er constant en belemmeren mijn zicht ook een beetje. Om knettergek van te worden; ik kan er niet aan ontsnappen
Anyway, herkent iemand dit? Tips hoe ik hiermee kan omgaan? En wat ik vooral heel graag wil weten; hoe lang duurde het bij jullie voordat je geen last meer had van afkickverschijnselen na het stoppen?

DenBosch

Dag Shanti,

Omdat ik (helaas) al eens eerder met een AD gestopt ben (Efexor) weet ik precies hoe ellendig dat is.

Trillen, zweten, duizelig, gespannen, niet kunnen concentreren en idd die schokjes.. (dat vind ik misschien nog wel minder erg dan het overige)..

Dit kan zeker 3 weken aanhouden en je moet vooral hierna zeer kritisch kijken of je niet snel weer terugvalt in je eerdere klachten. Je zult dan nml snel weer stappen moeten nemen (helaas) om terug te gaan aan het medicijn.

Wat ik zelfs wel eens begrepen heb, is dat hier mensen serieus voor naar een soort van kliniek gaan. (soort van vakantie/afkickkliniek)..Denk dat het 'afkicken' van AD wel erg onderschat wordt. Ook door artsen.

Shanti!

Ongelezen bericht door Shanti! »

Hoi DenBosch,
bedankt voor je reactie! Voor mij zijn die schokjes toch wel het ergst, maar ik heb dan ook minder last van die andere klachten die jij omschrijft. Over een paar dagen ben ik 2 weken gestopt, ik zie nog geen verbetering maar maak me nu iets minder zorgen nu jij zegt dat het 3 weken kan duren. (in bijsluiter staat dat het zelfs paar maanden kan duren)
Geestelijk voel ik me prima dus ik maak me geen zorgen over een terugval
Wat je zegt over dat afkicken onderschat wordt is helemaal waar. Toen ik vorig jaar wilde afbouwen ben ik voor advies naar mijn huisarts gegaan. Zij vertelde mij dat ik van de ene op de andere dag gewoon kon stopppen en dat enige bijverschijnselen die je kan krijgen gewoon tussen de oren zit! Zelfs de bijsluiter zegt dat je langzaam moet afbouwen, hoe kan ze dan zoiets zeggen? Ongelofelijk toch?
Tips voor andere AD-gebruikers: laat je voor advies doorverwijzen naar bijv. een psychiater want huisartsen hebben er vaak veelste weinig verstand van

DenBosch

Dag,

Ik wilde vragen aan de gene die al een tijdje lexapro gebruikt, of jullie ook last hebben van aanhoudende vermoeidheid?

En zo ja, hoe ga je hier goed mee om? Ik merk namelijk dat dit mijn dagelijkse functioneren toch nog vaak belemmert. Ook in mijn werk bijvoorbeeld.

Ook vroeg ik me af jullie je ook nog vaak gespannen voelen? En hoe jullie hier mee omgaan? Zelf sport ik al wel regelmatig en probeer goed naar mijn lichaam te luisteren. Maar merk dat ik er nog vaak last van heb.

Graag reacties aub!

Leoniexie

Ongelezen bericht door Leoniexie »

Hi allemaal,

Zit nu 8 weken op lexapro 5mg. Merk wel dat ik iets beter ben geworden. rustiger maar die angsten verdwijnen niet echt. Heb juist het idee dat ze maar blijven. Hoe is de ervaring met lexapro en paniekaanvallen? hoor graag van jullie!

Happy Frog

Ongelezen bericht door Happy Frog »

na 7 maand doodmoe te zijn van lexapro, ga ik vandaag minderen, ben het altijd zo moe zijn helemaal zat nu, van 15 mg tablet naar halve tablet van 15 mg, is 7,5 mg, plus een kwart tablet van 15 mg, is 3,75 mg, totaal is dat dan 11,25 mg. Dit houd ik 2 weken aan, dan hoop ik naar de 7,5 mg te gaan.
Ik ga beginnen met minderen. Ben steeds heel erg moe, snachts slecht slapen, overdag 2 keer een uur kunnen slapen, vergeetachtig, tanden knarsen, ongeinteresseerd, onverschillig, verminderde lichaamscoordinatie, verminderde libido en andere beleving hierin, meer zweten, soms meer honger, soms minder honger, soms slechter inslapen, bij warm weer het heel erg warm hebben, verkoudheidsverschijnselen, loopneus, soms lichte hoofdpijn, meestal bij de slapen en voorhoofd, minder zin in wassen en douchen dan voorheen.

voordelen, iets socialer geworden, weegt niet op tegen al die bijverschijnselen.

verder minder goede speeksel werking dus meer kans op caries oftewel gaatjes in het gebit, en grote kans om aan te komen in gewicht, of het met grote moeite er af te krijgen of op gewicht te blijven, door veel sporten en weinig eten.

De moeheid en lamlendigheid is het ergst er van. En de kaakpijn van altijd maar gespannen kaakspieren. En dat je niet eens normaal een paar glazen rode wijn kan drinken zonder medicijn-alcohol-combinatie-angst. Het helpt als je het zo bekijkt eigenlijk geen ene donder die pillen.

Tara-Naomi

Ongelezen bericht door Tara-Naomi »

Ik begin vandaag voor het eerst met Lexapro.
Heb het vandaag gehad van mijn huisarts omdat ik zo een last heb van duizelingen (veroorzaakt door stress).
Depressief ben ik volgens mij totaal niet, maar heb wel veel last van angsten.
Ik heb bijwerkingen gezocht en heb niet echt al te leuke dingen gelezen.
Voel nu nog niks van de Lexapro, alleen beetje moe.. Maar of dat daardoor komt weet ik niet.
Ik hou jullie op de hoogte hoe het is gegaan en hoop eigenlijk dat ik positive dingen kan gaan plaatsen. :roll:

Groetjes, Tara-Naomi.

mooisteliefste

Ongelezen bericht door mooisteliefste »

DenBosch schreef:Dag,

Ik wilde vragen aan de gene die al een tijdje lexapro gebruikt, of jullie ook last hebben van aanhoudende vermoeidheid?

En zo ja, hoe ga je hier goed mee om? Ik merk namelijk dat dit mijn dagelijkse functioneren toch nog vaak belemmert. Ook in mijn werk bijvoorbeeld.

Ook vroeg ik me af jullie je ook nog vaak gespannen voelen? En hoe jullie hier mee omgaan? Zelf sport ik al wel regelmatig en probeer goed naar mijn lichaam te luisteren. Maar merk dat ik er nog vaak last van heb.

Graag reacties aub!
Het is algemeen bekend dat je vermoeidheids klachten onder gaat als je lexapro neemt, je lichaam wil zich ontspannen maar je vecht der tegen.

Advies neem je rust zoals het kan en ga nit te lang aan lexapro... wegen afbouw problematiek..

VR GR ML

mooisteliefste

Ongelezen bericht door mooisteliefste »

Happy Frog schreef:ik ben nu 10 weken onderweg.
vaak lichte hoofdpijn, licht afwezig en duf, sochtends nemen geeft meer bijwerkingen dan savonds nemen. Moe, zweten, vind het wat op paroxetine lijken. Veel tandentikken en kaken bewegen en kaakspanning. Onverschilliger en socialer geworden, praat soms makkelijker en langer in gesprekken.

Ik ga er nog een paar weken mee door zo. Daarna misschien afbouwen van 15 mg naar 10 mg, kijken of dat beter is, maar denk het niet, denk dat de depressie dan iets erger wordt.

Hallo Happy frog...prachtige naam trouwens .

Als ik jou was met de medicatie in nemen ... doe het rond 12 uur.. dan heb je de middag en namiddag en dan ben je sávond in je eigen omgeving.

Neem je rust en je weet ook dat lexapro 20 mg heeft... ik ben der ook aangeweest en heb jaren lang 20 mg geslikt ...maar door een wonder ben ik lexapro vrij

VR GR ML

Tara-Naomi

Ongelezen bericht door Tara-Naomi »

Nou, ik heb het nu een paar dagen geslikt.
Ik heb niet heel erg veel bijwerkingen, ik heb wel een beetje last van mijn darmen, maar niet extreem.
Wel heb ik last van mijn kaken als ik wakker wordt & als ik teveel heb gelachen.
Merk nu (na volgens mij) 5 dagen dat ik nu trillerige handjes heb, maar niet heel erg.
Van de rest voel ik me prima, ben nog niet van mijn duizeligeheid af, maar ik wacht rustig af tot het werkt.
Had eregister wel een dag dat het heel erg goed ging, alleen gister een familiedinee & toen had ik het erg extreem, ben toen op mijn knieen gaan zitten en heb mezelf geprobeert kalm te houden.

Woensdag heb ik een gesprek bij de huisarts hoe het gaat met alles, ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes, Tara-Naomi.

Gesloten