Zo af en toe gebruik ik Nasonex neusspray i.v.m. oorpijn als gevolg van mijn allergie.
Op het etiket staat: na opening twee maanden houdbaar. Ik gebruik de spray bijna niet en hij gaat dus bijna ongebruikt naar het KCA.
Nu was ik gisteren bij de huisarts en die vond het onzin om de spray na twee maanden niet meer te gebruiken want dat was alleen maar verkooptechnisch geklets.
Heeft iemand ervaringen met Nasonex en de houdbaarheid hiervan?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] nasonex neusspray
-
Gast
Re: nasonex neusspray
Bij sommige is het zelfs een maand,maar het is veel langer houdbaar,alleen kan de werking iets afnemen.
Dit antwoord kreeg ik van mijn apotheker.
Dit antwoord kreeg ik van mijn apotheker.
-
Erik Groen
Re: nasonex neusspray
De houdbaarheidsdatum wordt vastgesteld op basis van de kans op afname van werkzaamheid en de kans op bijwerkingen door verontreiniging door afbraak van de in het potje zittende stoffen en besmetting door bacteriën en andere ziekmakers. Het spreekt voor zich dat bij medicijnen de grenzen veel strikter zijn dan voor levensmiddelen. Je hebt immers al te maken met een zwakkere groep mensen. Tevens is ook van belang waar het voor gebruikt wordt. Is wat je in je neus sprayt is natuurlijk minder gevaarlijk dan iets wat je per injectie in de bloedbaan spuit. Daar zijn de grenzen nog strikter. Ben je een risicogroep zoals Aids-patiënten (geen afweer meer) moet je ook veel voorzichtiger zijn. Je huisarts heeft al deze en meerdere factoren bij jou afgewogen. Zijn uitleg dat het verkooptechnisch geklets is vind ik echter persoonlijk te ver gaan.
Dus: ben je verder gezond en is dit specifieke middel bij deze indicatie een paar dagen over tijd dan kun je overwegen het toch te gebruiken. Hoe meer over tijd hoe minder veilig je zit en hoe minder je er gemak van zult hebben. Bedenk dat jij het bent die de risico’s loopt, niet de fabrikant of je huisarts.
Groeten,
Erik Groen
Dus: ben je verder gezond en is dit specifieke middel bij deze indicatie een paar dagen over tijd dan kun je overwegen het toch te gebruiken. Hoe meer over tijd hoe minder veilig je zit en hoe minder je er gemak van zult hebben. Bedenk dat jij het bent die de risico’s loopt, niet de fabrikant of je huisarts.
Groeten,
Erik Groen