LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanbetalen!?!?!

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
jackk
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2008 19:00

Aanbetalen!?!?!

Ongelezen bericht door jackk »

Was vanmiddag bij profijt meubelen in Breda. En wilde hier 4 eetkamerstoelen kopen, ik werd netjes behandeld.Kreeg te horen dat hier 10 á 12 weken levertijd op zat.Geen probleem gewoon bestellen.
Nadat de koopovereenkomst was opgesteld,werd mij verteld dat ik 25% moest aanbetalen, na lang praten werd het 10%, aangezien ik uit princiepe nooit een aanbetaling doe.Heel simpel als het bedrijf failliet gaat kun je mooi naar je centen fluiten.Opm.als het bedrijf bij een branchorganisatie is aangesloten kun je met veel moeite 25% van de aanbetaling terug krijgen.Mooi voorbeeld enkele jaren geleden een gerenomeerde meubelzaak in Tilburg die s'zaterdags nog flink wat orders binnen haalde incl. aanbetalingen, was s'maandags failliet. Leuk hé.
Beste mensen één goede raad doe nooit een aanbetaling een koopovereenkomst is immers rechtsgeldig.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Aanbetalen!?!?!

Ongelezen bericht door sjoegel »

Goed dat is uw keuze. Bekijk het ook eens van de kant van de winkelier. Die wil een aanbetaling als garantie dat U de stoelen afneemt. Lijkt me heel normaal. En wat is nou 10% van 4 stoeltjes bij de Profijt ? Daar gaat U ook niet aan onderdoor.

flepp
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 jun 2005 21:34

Re: Aanbetalen!?!?!

Ongelezen bericht door flepp »

Aanbetalen is niet veplicht mits het een afwijkend model is die speciaal gemaakt moet worden en zo de verkoper zekerheid geeft voor afname van het bestelde, een handtekening is rechtsgeldig voor de koop.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Aanbetalen!?!?!

Ongelezen bericht door caruso »

Goed dan betaal je niet aan! Dan zegt de leverancier: Dan leveren we niet!
En dan????

16again
Berichten: 16566
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aanbetalen!?!?!

Ongelezen bericht door 16again »

Als je er met de winkel niet uit komt over al dan niet aanbetalen, dan gaat de consument verder kijken en loopt de winkel omzet mis.
Die wil een aanbetaling als garantie dat U de stoelen afneemt. Lijkt me heel normaal.
Daar is het beding in de voorwaarden betreffende annuleringskosten juist voor!
Hoezoe aanbetalen? De winkel heeft vaak een maand betaaltermijn bij zijn leverancier, en kan vaak dus pas de leverancier betalen als de klant al lang betaald heeft.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Aanbetalen!?!?!

Ongelezen bericht door sjoegel »

Annuleringskosten moet je ook maar zien te verhalen. Als je de consument gelooft op zijn blauwe ogen, geen aanbetaling vraagt of krijgt en de klant laat weten ervan af te zien zit je mooi met je bestelde spullen. Zie je annuleringskosten dan maar eens te krijgen. Tussen in je recht staan volgens de voorwaarden en dat recht ook krijgen is een groot verschil. De relatie is dan verziekt. Als ondernemer heb je een boze klant.
Voorraadgoederen behoeven bij ons geen aanbetaling. Speciale op maat gemaakte spullen wel een kleine. Niet willen aanbetalen in z'on geval ? Zien wij af van de bestelling.

Dirkie
Berichten: 2988
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Aanbetalen!?!?!

Ongelezen bericht door Dirkie »

jackk schreef:
na lang praten werd het 10%, aangezien ik uit princiepe nooit een aanbetaling doe
Uit principe geen aanbetaling doen en dan 10% aanbetalen. Dat snap ik niet.

Ik doe uit principe ook nooit een aanbetaling, zelfs geen 10%. Ik teken een koopovereenkomst en betaal bij levering, als het geleverde goed door mij in orde bevonden is.
De getekende koopovereenkomst is rechtsgeldig en ik moet dus betalen. En als de winkel (of de fabrikant van het goed) in de tussentijd falliet gaat, ben ik geen cent kwijt.
En als de winkelier het er niet mee eens is, dan koop ik wel ergens anders.

Gesloten