LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanbetaling bij Montel (Rotterdam Alexandrium)

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Snooie

Aanbetaling bij Montel (Rotterdam Alexandrium)

Ongelezen bericht door Snooie »

Beste redactie Tros-Radar,

Vanavond ben ik samen met mijn vriend na lang zoeken naar een geschikt bankstel, binnengewandeld bij Montel in Rotterdam.

We hadden nog geen stap binnen gezet of we zagen "onze" bank al staan. Precies de bank die we wilden, de stof, de kleur, perfect gewoon. Het gaat om een 4-zitsbank en een loveseat. Merk Montel Geneve, stof Nevada.

We raakten in gesprek met een van de verkoopsters en we hebben een beetje zitten overleggen wat we nu precies wilden hebben (qua kleur, kussentjes etc).

Ondanks dat we toch eigenlijk wel al hadden besloten om het te doen wilden we eerst nog even wat gaan eten, dan konden we met elkaar bedenken wat we gingen doen. Want ja ik ga niet helemaal uit mijn dak dat ik die bank zo graag wil hebben waar een verkoper bij staat zonder dat ik zeker weet dat mijn vriend de bank ook wil.

Ondertussen had ik mijn ouders gebeld want tja ik hecht nog steeds veel waarde aan hun mening. Zij zijn naar het Alexandrium gekomen en we zijn samen weer terug gegaan naar Montel.

Toen we daar binnen kwamen konden we de verkoopster die ons geholpen had niet meer vinden maar een van haar collega's was zo vriendelijk om ons te woord te staan. Ik zal maar meteen zeggen dat ik de service goed vond.
Hij demonstreerde ons de beschermingslak die op de bank kan Pro-texx(???) en we hadden besloten om dat toch maar te nemen aangezien we wel eens iets morsen. 100% garantie voor 5 jaar werd ons verteld.

De kussens waren overigens niet in de prijs inbegrepen en waren
€ 35 per stuk. We wilden 3 kussens maar vonden het een beetje belachelijk dat die ook nog eens apart betaald moesten worden. Naar onze mening zit dat meestal wel in de inbegrepen, kan er naast zitten hoor. Mijn vriend besloot toch om daar nog wat over te onderhandelen.

De verkoopster was inmiddels weer terug en zij hielp ons dan ook verder. Zij vertelde dat ze bij Montel nooit aan kortingen doen en als ze dat wel zou doen dan zou ze haar baan op het spel zetten. Ze kon onder geen voorwaarde een korting aan ons geven. Nou zitten mijn vriend allebei in de verkoop en we weten onderhand wel hoe dat wereldje in elkaar steekt, dus wij wisten dat het heus wel mogelijk was.
Na menig aandringen ging ze toch haar baas bellen (zei ze) en ja hoor we kregen 2 kussens " Gratis"!!!!! 1 kussen moesten we dan alsnog betalen. Vonden we ook onzin maar ok.

We waren er helemaal uit en besloten dan om alles in de computer te gaan zetten en het bankstel en de loveseat te bestellen.

De verkoopster voerde alles in de computer, ze kon die korting niet invoeren in de computer maar dan zou ze later doen was geen probleem. Alle gegevens waren ingevoerd en vlak voor ze het uit wilde printen kwam daar in beeld te staan, " de aanbetaling "!!!!
We bedachten ineens dat we daar helemaal niet naar gevraagd hadden en vroegen of we moesten aanbetalen en zo ja hoeveel...

Het totaalbedrag was € 1843,- maar er ging € 70 vanaf vanwege de 2 gratis kussens. Dus het eindbedrag was € 1773.

25% zei ze!!!! Hier gingen wij helemaal niet mee akkoord en stelden dan ook voor we willen 10 % aanbetalen maar 25% is echt veel en veel te veel. Ze ging met ons in discussie maar wij hadden al vastbesloten, wij betalen geen 25%. We vonden 10% meer dan voldoende.

De andere verkoper kwam er bij en vertelde ons een heel verhaal dat je eerst niet hoefde aan te betalen maar dat het al zo vaak mis was gegaan dat het nu policy is bij Montel dat je minimaal 25% aanbetaald. Zij waren volgens hem te vaak de dupe geweest omdat mensen niet hadden aanbetaald.
Wij zeiden vervolgens dat wij helemaal niet verplicht zijn om aan te betalen en dat 10% gewoonweg voldoende moest zijn. Waarop hij antwoordde; " U heeft helemaal gelijk, maar ik ben niet verplicht om aan u te verkopen, er is vandaag al een klant weggelopen omdat hij/zij ook geen 25% aan wilde betalen!"

Zelfs toen hij dat zei stelden wij nog steeds voor, we willen 10% aanbetalen. Het was/is overigens onze droombank.
Onder geen beding ging hij lager dan 25% en wij hebben dan ook gezegd dat de deal dan maar niet doorgaat en zijn weggegaan.

Nou denk ik zelf dat hij gigantische anti-verkoop op ons probeerde toe te passen en dat hij denkt dat we morgen wel terugkomen ofzo.
Ik heb wel nog om het adres van het hoofdkantoor gevraagd want ik wil toch verhaal gaan halen!!

Kunnen jullie mij vertellen of wij nou inderdaad gelijk hadden dat je niet verplicht bent om aan te betalen? (Wat zijn mijn rechten?)
Met die 10% deden wij toch een redelijk bod of niet?
Kan ik hier nog iets mee bereiken als ik een klacht indien bij het hoofdkantoor of iets dergelijks? (Waar moet ik precies zijn?)

Alvast super bedankt voor jullie reacties.

Groetjes Noëlle
Laatst gewijzigd door Snooie op 30 jul 2005 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.

flepp

Re: Aanbetaling bij Montel (Rotterdam Alexandrium)

Ongelezen bericht door flepp »

Aanbetaling vragen is opzich niet verkeerd, 10% op een gangbaar bankstel lijkt mij genoeg, aan betalen is niet verplicht handtekening koop overeenkomst lijkt mij voldoende.
Wel als het een speciaal vervaardigd bankstel is voor de klant vindt ik dat er een en hogere aanbetaling gevraagd mag worden daar de winkelier het risco loopt dat het niet wordt afgenomen door koper.

Snooie

Bedankt voor je reactie.

Het is gewoon een standaard model en volgens mij nog een die redelijk vaak verkocht wordt.
We willen het bankstel nog graag maar ik ga niet bijna € 500 aanbetalen.

Ik las net in een ander topic iemand die helemaal geen aanbetaling heeft gedaan bij Montel, dus volgens mij is het zeker wel mogelijk om 10% aan te betalen. Ze willen toch wel verkopen of zie ik het verkeerd?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

uitgangspunten:
-Wettelijk gezien mag Montel tot 50% aanbetaling vragen.
-Volgens de CBW regels mag Montel maximaal 25% aanbetaling vragen.
-De consument kan niet verplicht worden aan te betalen.

De winkel ziet de aanbetaling vooral als een garantie dat de bank echt wordt afgenomen. Anders bedenkt de klant zich, houdt de ondernemer een bank over, en moet alles in het werk stellen annuleringskosten te incasseren.
Veelal heeft de winkel zelf een betaaltermijn naar de fabriek van een maand na levering, de bank staat dan al lang bij de consument thuis.

Als jij en de winkelier het niet eens kunnen worden over de aanbetaling, dan moet je gewoon verder gaan kijken. (probeer eventueel een andere montel vestiging)

layla

Ongelezen bericht door layla »

Ik vraag me af waarom het zo'n bezwaar is om 25% aan te betalen, Montel is aangesloten bij het CBW, waardoor ze de aanbetaling mogen vragen. Ze willen natuurlijk de garantie dat je de bank uiteindelijk toch afneemt en ws hebben ze enkele nare ervaringen in het verleden gehad waardoor ze met spullen bleven zitten dat ze zo aan vdie 25% blijven vasthouden.
Die bank zul je toch moeten betalen, of het nu 10% en later 90% is of nu 25% en bij levering 75%.
Een andere zaak vind ik het als het tijdens het sluiten van de overeenkomst niet wordt verteld (wat ik dus heb meegemaakt bij de aanschaf van een keuken) Ik kreeg een orderbevestiging thuis met daarbij de verkoopvoorwaarden van het CBW met een factuur van 25% aanbetaling, terwijl er in de winkel bij het tekenen van de overeenkomst nooit over een aanbetaling is gesproken. Ik heb direct de factuur teruggestuurd met een brief erbij dat er niet over gesproken is en dat ik dus niet van plan was om ook maar iets aan te betalen (de keuken zou pas over een jaar worden geleverd ivm nieuwbouw) en dat werd door de keukenzaak geaccepteerd.
Maar in jullie geval is het tijdens de koop meegedeeld en als jullie er niet mee akkoord gaan, moet je naar een andere zaak gaan, misschien dat die wel op jullie voorwaarden een bank willen leveren.

Snooie

We hebben een andere vestiging van Montel gebeld en hebben daar gevraagd of het een mogelijkheid was om 10% aan te betalen en daar hebben we dus wel de deal kunnen sluiten.

Al met al zijn we erg blij met de bank en ook blij dat het toch gelukt is met die 10% aanbetaling.

Ondanks dat ze bij het CBW zijn aangesloten willen we gewoonweg niet zo'n groot risico lopen mocht er iets verkeerd gaan. Bijvoorbeeld door verkeerde levering of eventueel een faillissement. Ik weet dat het dan overgenomen wordt door een andere meubelzaak maar toch. Ik vind bijna €500 aanbetalen gewoon veel te veel.

We hebben lang naar deze bank gezocht en hem gelukkig gevonden. Nu hoop ik dat alles verder goed verloopt en dan is iedereen weer blij.

HARRIE48

Ongelezen bericht door HARRIE48 »

De Eigenaar van Montel is heer Ben Mandemakers,u weet wel van

die keukens waar ze nooit geen aanbetaling vragen.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Die aanbetaling is puur een garantie dat u ook daadwerkelijk afneemt. Een handtekening zegt in de praktijk niets.

De hoogte van de aanbetaling is vaak een afspiegeling van het risico wat de ondernemer loopt. Koopt u een roze bank met gele stippen moet u meer aanbetalen dan iemand die een normale kleur uitzoekt. De kans dat er een tweede klant de winkel binnenkomt en precies hetzelfde als u uitzoekt is nagenoeg uitgesloten, het argument : "dan verkoopt u het toch gewoon aan een ander" gaat dus niet op.

Kopen zal altijd een zaak zijn van vertrouwen. U vertouwt de zaak blijkbaar niet. Dus moet u er niet kopen. Maar wanneer u Montel niet vertouwt, kunt u eigenlijk nergens iets kopen.

VUB

Ongelezen bericht door VUB »

CRAZYME HEEFT VOLLEDIG GELIJK!

HET HELE VERHAAL IS EEN KWESTIE VAN VERTROUWEN. ER WORDT EEN PRODUCT SPECIAAL OP MAAT GEMAAKT VOOR EEN KLANT. DE KLEUR, DE AFMETING,ETC. EN DAAR MOET WAT TEGENOVER STAAN! EN IN MEUBELLAND IS DAT EEN AANBETALING.

DAARNAAST VINDT IK HET ONDERHANDELEN OVER EEN PRODUCT AL IETS ZEER MERKWAARDIGS! EEN PRODUCT KOST X OMDAT HET DAT WAARD IS! DAN IS HET AAN DE KLANT OM HET ERVOOR TE BETALEN OF NIET!

layla

Ongelezen bericht door layla »

Ach, je hebt altijd mensen die liever korting kopen dan een mooie bank. :lol:

Gesloten