LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coulance voorwaarde in de Algemene Voorwaarden

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
FRED-9
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2009 14:29

Coulance voorwaarde in de Algemene Voorwaarden

Ongelezen bericht door FRED-9 »

Op 30 juli 2009 (week 31) bestellen wij voor €. 8.000,00 aan meubelen (3zits bank, eettafel, 6 stoelen, salontafel, vitrinekast, boekenkast en dressoir) met een levertijd van maximaal 12 weken; dat kwam mooi uit want wij zouden op 28 oktober (week 44) gaan verhuizen en wij wilden ons nieuwe huis ook nieuw inrichten.
Op 26 augustus kregen wij de bevestiging dat de levertijd 8 tot 12 weken zou bedragen gerekend vanaf de aankoopdatum.
Op 2 oktober een nieuwe brief met de status van onze bestelling: deze zal, zoals het er nu uitziet binnen komen rond week 45-50 zo werd ons verteld.
Oeps dat was dus een probleem kom je in een nieuw huis maar daar ligt alleen maar vloerbedekking. Na telefonisch contact kregen wij leenmeubelen aangeboden (nieuw) een prima oplossing dus maar die meubelen stonden in een extern magazijn en konden op 30 oktober geleverd worden tesamen met de
2 onderdelen van onze bestelling die wel waren binnengekomen; de 3 zits bank en de 6 eetkamerstoelen; wij moesten voor die leenmeubelen wel €. 6.000,00 borg betalen.
De meubelen werden geleverd maar toen bleek dat de eetkamerstoelen de verkeerde kleur hadden en dat er mankementen waren aan de 3-zits bank.
De bezorger schreef dat op de leverlijst en de fabrikant van de 3-zits bank zou worden verzocht de klachten te beoordelen; de eetkamerstoelen werden ook als leenmeubel opgenomen.
Vanaf de dag van levering niets meer vernomen too 23 november toen wij belden wanneer de leverancier van de 3-zits bank zou komen.
Ons werd verteld dat de opdracht was gegeven en dat we moesten afwachten.
Op 26 november werden wij gebeld dat de meubes binnen waren en dat geleverd kon worden op 28 november; of we wel even het resterende bedrag van €. 2.000,00 wilden betalen.
Toen wij stelden dat wij pas tot volledige betaling zouden overgaan op het moment dat de 3-zits bank hersteld zou zijn en de eetkamerstoelen geleverd zouden zijn, werd er dus niet geleverd!
Wij ontviingen een brief waarin stond dat alle meubelzaken de z.g. coulance-voorwaarde in de Algemene Voorwaarden hadden staan hetgeen zou betekenen dat bij vertraging of andere calamiteit die een extra termijn geeft die tenminste gelijk is aan de afgesprokenlevertermijn met een maximum van 6 maanden.
De eettafelstoelen worden, zo schreef de leverancier in week 7 van 2010 vermoedelijk geleverd. De gehele order zal dus 29 weken na de aankoopdatum geleverd worden. Als compensatie werd een dinerbon voor 2 personen aangeboden in een zeer matig restaurant en verder moesten wij niet zeuren; het stond er niet maar werd wel zo bedoeld.
Wij willen de koopovereenkomst ontbinden omdat de leenmeubelen niet onze smaak zijn en wij geconstateerd hebben dat er op de klachten geen enkele actie is ondernomen. Het bedrijf is niet aangesloten bij de Geschillencommissie Wonen
Er is dus geen mogelijkheid tot klagen; kan op die grond de overeenkomst worden ontbonden en wat moeten wij daarvoor ondernemen?

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Coulance voorwaarde in de Algemene Voorwaarden

Ongelezen bericht door sjoegel »

Vervelend probleem. De borg had U niet hoeven betalen. U staat zwak in de onderhandelingen nu. Het restant bedrag zou ik pas betalen bij levering. Probleem is echter dat ze zeggen niet te leveren dan na betaling ! Welke zaak betreft het ? Stel ze een ultimatum binnen welke termijn U een gedegen levering wilt. Als ze hier niet aan voldoen zal een rechter nakoming van de overeenkomst af kunnen dwingen. Uw recht halen is dan echter een dure geschiedenis.
Dat de leenmeubelen niet naar uw smaak zijn had U aan moeten geven bij levering.

16again
Berichten: 16575
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coulance voorwaarde in de Algemene Voorwaarden

Ongelezen bericht door 16again »

Wij ontviingen een brief waarin stond dat alle meubelzaken de z.g. coulance-voorwaarde in de Algemene Voorwaarden hadden staan... extra termijn...... 6 maanden
Dit is om 2 redenen onzin:
-De meeste winkels zijn aangesloten bij het CBW, dan geldt voor te late levering dat de winkel nog een maand extra levertijd krijgt, bovenop de vermoedelijke levertijd. (In dit geval zou dat dus 12 weken + 1 maand extra zijn).
-Je hebt geen overeenkomst met alle meubelzaken, alleen met deze specifieke leverancier. Waar het om draait is wat in hun specifieke algemene voorwaarden staat. Een bedrijf mag echter niet zomaar alles in de algemene voorwaarden opnemen, sommige zaken staan op zogenaamde zwarte en grijze lijst. Zo mag in dit geval de winkelier zichzelf via de algemene voorwaarden geen onredelijke termijn verschaffen om alsnog te leveren. Met CBW voorwaarden in de hand, is (zelf als die hier niet van toepassing zijn) hard te maken dat 6 maanden extra levertijd "onredelijk bezwarend is."

Door leenmeubelen tijdelijk te accepteren ben je eigenlijk accoord gegaan met latere levering. Hierdoor geldt de originele levertijd niet meer, in plaats daarvan ben je een nieuwe levertijd overeen gekomen

Dat de leenmeubelen niet in de smaak vallen doet weinig ter zake. Indien de overeenkomst uitgevoerd wordt, worden die leenmeubelen toch omgeruild voor de bestelde meubels.

Schrijf een aangetekende brief, waarin je de winkel in gebreke stelt ivm:
-late levering
-verkeerde kleur stoelen
-defect aan bank
Geef aan dat je het recht hebt om een deel van de betaling achter te houden, voor de zaken die nog niet correct geleverd zijn.
Geef aan dat het uiteraard de bedoeling is om de bestelde meubels nog conform overeenkomst geleverd te krijgen.
Geef aan bereid te zijn bij omruilen van de leenstoelen (1000,-) of reparatie van de bank weer een gedeelte (1000,-) van de koopsom te voldoen.
Geef winkelier een termijn van 2 a 3 maanden om alsnog te leveren
Geef aan dat bij uitblijven van actie, je rechtsbijstand inschakelt om de gehele koop te laten ontbinden (=meubels retour, borg/aanbetaling terug).

Gesloten